Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Durskalaen for deg som ikke kan stort


PerA

Anbefalte innlegg

Jepp. Her kommer første "skjelling"- h i stedet for b er faktisk ikke noe særnorsk fenomen. Det er noe vi deler med store deler av Europa og Russland, for eksempel sammen med flere store land i Asia. Vi er i godt selskap. At man har forlest seg på engelsk notasjonsmåte og da sliter med å holde dette fra hverandre, får så være, unødvendig som det er, men som sagt- det er ikke noe som norske musikklærere har funnet på for å pine sine studenter.

Jeg synes heller det er mer stas å vite at noter, og tolkningen av dem, er et av de veldig få universelle språkene vi faktisk har. Selv om man ikke kan snakke sammen, kan man få utdelt noter og spille sammen uten problemer. Det synes jeg er mye mer fantasisk og viktig. Ikke det at du gjorde til noe stort poeng, for all del, men jeg pleier å lire av meg dette hver eneste gang jeg får sjansen.

Helt enig i at noter er universelt, og at det er den mest praktiske måten å kommunisere musikk på. Som en eller annen musiker sa i et intervju: "Notes are en elegant shorthand". Synes det er utrolig praktisk å spille med musikere som kan noter (så lenge de kan jamme også...). Helt enig i at det å ikke lære å lese noter stenger noen (potensielle) dører. Men tolkingen kan variere som nevnt i posten over. Her kommer noen solbriller i finværet B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg på meg surtrusa:

Denne tråden er ment som en enkel, grunnleggende innføring i durskalaen (slik som de fleste i vesten kjenner den), slik at de som er litt i tvil på teorien kan begynne her - hvis de vil.

Nå inneholder tråden funksjonsharmonikk, kadenser, paralelltonearter, og mye mer.

Veldig, veldig supert at du vil være med i berikelsen av forumet, YBA, og jeg er enig i (og har studert) mange av de pedagogiske metodene du beskriver. Men hva med en egen tråd?

Forøvrig mener jeg at det er bortkastet energi å diskutere om man skal bruke B eller H - man kan da veksle mellom begge alt ettersom musikeren man skal kommunisere med?

Her kommer et smilefjes med hatt og skjegg: <: o )>

Og her er en enøyd og smått skeptisk smiley: . /

Og her er en gul: :)

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg på meg surtrusa:

Denne tråden er ment som en enkel, grunnleggende innføring i durskalaen (slik som de fleste i vesten kjenner den), slik at de som er litt i tvil på teorien kan begynne her - hvis de vil.

Nå inneholder tråden funksjonsharmonikk, kadenser, paralelltonearter, og mye mer.

Veldig, veldig supert at du vil være med i berikelsen av forumet, YBA, og jeg er enig i (og har studert) mange av de pedagogiske metodene du beskriver. Men hva med en egen tråd?

Forøvrig mener jeg at det er bortkastet energi å diskutere om man skal bruke B eller H - man kan da veksle mellom begge alt ettersom musikeren man skal kommunisere med?

Her kommer et smilefjes med hatt og skjegg: <: o )>

Og her er en enøyd og smått skeptisk smiley: . /

Og her er en gul: :)

Surtrusa.... med sur prim på?

:P

Bør kanskje nevne at jeg synes det var et flott initiativ og en glimrende innføring. Ikke meningen å overkjøre - hvis du synes jeg gjorde det ber jeg om unnskyldning med TO hele gule smileys :):) og en sort klinkekule .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Ikke nødvendigvis - det hadde nok kunne la seg gjøre med andre tonearter og skalaer, men det krever at man har god oversikt, og en viss peiling på hva man faktisk gjør.

Å kunne fastslå hvilken toneart en sang går i, for så å forholde seg til toneartens skala (f.eks. kun spille C-dur skala i en sang som går i C), er et godt utgangspunkt, og veldig lett å bygge videre på dersom man har lyst til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Må si at denne tråden har lært meg masse, men long way to go!

Har lyst å lære meg å kunne finne hvilke akkorder en sang har uten å vite de ( gehør ),

og dra på med improvisasjoner i sanger der jeg vet akkordene. Hver gang jeg improviserer på oppå en sang, blir det veldig surt å jeg har vanskeligheter med å finne ut hvor jeg starter.

I natt satt jeg oppe til hal 3 og leste her inne, må ha vært det kuleste "momentet" i min 5år lange nachpielkonge gitarkarriere da alt plutselig stemte og det gikk opp mange lys :)

Spiller bare akustisk, har en Martin DM.

Vil dere anbefale å lære så mange skalaer som mulig?

Kan C-Dur skala nå. Skal titte på blues skalaer i kveld, hva er essensielt å kunne? Hvor tar jeg tak først for å lære meg det jeg vil (nevnt over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Må si at denne tråden har lært meg masse, men long way to go!

Har lyst å lære meg å kunne finne hvilke akkorder en sang har uten å vite de ( gehør ),

og dra på med improvisasjoner i sanger der jeg vet akkordene. Hver gang jeg improviserer på oppå en sang, blir det veldig surt å jeg har vanskeligheter med å finne ut hvor jeg starter.

I natt satt jeg oppe til hal 3 og leste her inne, må ha vært det kuleste "momentet" i min 5år lange nachpielkonge gitarkarriere da alt plutselig stemte og det gikk opp mange lys :)

Spiller bare akustisk, har en Martin DM.

Vil dere anbefale å lære så mange skalaer som mulig?

Kan C-Dur skala nå. Skal titte på blues skalaer i kveld, hva er essensielt å kunne? Hvor tar jeg tak først for å lære meg det jeg vil (nevnt over)

Hvis du kan C-dur skalaen i flere posisjoner (minimum 5, synes jeg), så ville jeg ha øvd på å flytte posisjonene, så du kan spille de alle toneartene. Blues-skalaen er veldig nyttig å kunne, så det er ikke dumt å kikke på den også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Må si at denne tråden har lært meg masse, men long way to go!

Har lyst å lære meg å kunne finne hvilke akkorder en sang har uten å vite de ( gehør ),

og dra på med improvisasjoner i sanger der jeg vet akkordene. Hver gang jeg improviserer på oppå en sang, blir det veldig surt å jeg har vanskeligheter med å finne ut hvor jeg starter.

I natt satt jeg oppe til hal 3 og leste her inne, må ha vært det kuleste "momentet" i min 5år lange nachpielkonge gitarkarriere da alt plutselig stemte og det gikk opp mange lys :)

Spiller bare akustisk, har en Martin DM.

Vil dere anbefale å lære så mange skalaer som mulig?

Kan C-Dur skala nå. Skal titte på blues skalaer i kveld, hva er essensielt å kunne? Hvor tar jeg tak først for å lære meg det jeg vil (nevnt over)

Når du kan C-dur kan du forsåvidt alle de andre dur-skalaene også, det er bare å begynne på en annen tone enn C, og spille den samme skalaen. De modale skalaene (kirketoneartene) kan du også se på etterhvert, det er bare å begynne på de forskjellige trinnene i durskalaen og spille oppover. Les om dette etterhvert, tar litt tid å sette seg inn i, men musikkteori er ikke så vanskelig som veldig mange (spesielt gitarister) skal ha det til. Vil også anbefale deg å lære deg ren moll, i tillegg til harmonisk og melodisk moll-skala. Vanlige skalaer som blir brukt maasse.

Hvis du vil lære deg å plukke akkorder burde du sette deg inn i funksjonsharmonikk, kadenser og akkordlære. Pugg kvintsirkelen. Les en del, forstå, og terp. Når du kan en del skalaer, og setter dette i sammenheng med akkorder er du på god vei. Lær deg arpeggioer også, viktig i improvisasjon.

Tar en del lesing og øving, men øver du kan du fort bli flink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Spørsmål. Har spilt gitar for meg selv i snart 14 år. Er en voksen kar som plukket opp gitaren i en alder av 32,så det naturlige talentet var aldri der,hehehe.

Spiller for det meste riffbaserte låter. Men har i det siste begynt å sett (mere) på akkorder og skalaens innhold og oppbygging (om man kan si det).

Så har sett mye på Steve Stine sitt opplegg på YouTube.

Så det jeg lurer på i denne omgang er, kan man si att en sang er skrevet i F#m? Eller blir det egentlig A-dur iom F#m er den sjette akkorden i A-dur? 2: Om man lager en låt i feks C-dur,kan/må den da kun inneholde C-Dm-Em-F-G-Am-Bdim? Er jeg helt på bærtur? Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.