Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Capo - hvordan fungerer det?


kroffer

Anbefalte innlegg

Som topicen sier så lurer jeg på hvordan et/en capo fungerer. Jeg vet at man setter den klypa over og sånn rent praktisk hva det er. Men det jeg ikke forstår, eller syns virker ulogisk er hvordan man ka ta de samme akordene med en capo på 2 bånd som ingen capo. Blir det rett tone?

Slår man på den mørkeste strengen så er det jo en E, men holder man på bånd 3 så blir det jo en G. Hvordan blir det da riktig å ta en akord med capo på samme måte som uten?

Håper dere forstår hva jeg vil frem til, hvis ikke er det bare å spørre om det som virker uklart.

mvh kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på det som å stemme gitaren din opp. La oss ta utgangspunktet i at du setter capoen på tredje bånd. Det vil da gjøre at 0 (tablaturspråk), en åpen streng, blir ut i fra der du har capoen. En åpen E streng blir da en G, en åpen A streng en C osv osv. Du spiller akkordene akkurat som du skulle gjort ellers, med utgangspunkt at capoens plasering tilsvarer en åpen streng. Hensikten med det er vel å oppnå lysere toner ettersom du trenger det, til en låt av praktiske eller musikalske årsaker. Dette var kanskje ikke så informerende som jeg hadde håpet men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en capo kan du transponere en sang veldig lett. Spiller du noe i G-dur og skal synge til men det blir for mørkt, kan du smelle en kapo på 5. bånd, og spille akkurat det samme, men nå med 5. bånd som "løs streng". Da slipper du å tenke annerledes, men er plutselig i C-dur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange artister bruker det til, er ofte akkustiske konserter, eller kun for ren transponering. så på Hansons for framførte sin nye singel på MTV, og det de gjorde der var å sette capo'en på 5. bånd, for så å spille fyllgrep over. Så mens vokalisten spilte vanlige grep nederst på gitaren, sto han andre og spilte fyllgrep over 5. bånd, og ved fin miksing, gir det en nermest fortryllende utfylling av lydbildet.

Mens andre, bla. RHCP i Under the Bridge bruker den noe mer banalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, og det fungerte fint det.

Kroffer. Uten capo - du spiller en D akkord, og alle kaller den for D. Med en capo på første bånd - spiller samme D akkord i forhold til capo (ett bånd opp). Akkorden som spilles er egentlig en Diss (D#), men blir bare kalt D, fordi den spilles som en D. I praktisk bruk fungerer det. Men er ikke alltid like korrekt, så noen vil nok ikke umiddelbart forstå hva som menes.

Var det dette du var usikker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk The Euphor! Det var faktisk akkurat det jeg lurte på. Satt og diskuterte dette med en kompis som har ganske så greie på saker og ting og han forsto ikke logikken i det, og da ble også jeg usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rhcp bruker ikke capo på den sangen.  Det er helt unødvendig.  

har sett live opptak, og han brukte IKKE capo.

Har du prøvd å spille den sangen etter plata? Prøv det!

ja, og det er ikke noe problem!

bruk pekefingeren som capo på introen.

Resten er for det meste barre-grep og funker helt fint

uten caop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.