Web Analytics
Jump to content

Capo - hvordan fungerer det?

kroffer

Recommended Posts

Jeg kjøpte capo og angrer ikke.. Prøv å spille Tom Petty - Free Falling med capo på 3 bånd og uten, stoor forsjell. Dessuten så syns jeg det er mer behagelig å spille med capo på andre bånd hvis jeg skal synge til for eksempel.. Mitt capo kostet 250 kr, er sånn universal-ting som fungerer på alle gitarer (veldig bra på begge mine).

Capo er absolutt ikke juks, det er et hjelpemiddel på linje med et plekter. Det hjelper deg med å forflytte nut'en. Den er der ikke bare for at det skal bli lettere å transponere...

Må vel kanskje legge til en ting om Capo... Skal du spille en sang i f eks F# dur på kassegitar, er det utrolig greit. Åpne strenger er jo sinnsykt mye finere en når en selv holder på dem, så da er det jo veldig greit å bruke "strenge-klype"

Men når det er snakk om el-gitar ser jeg egentlig ikke vitsen... Her tar hverfall jeg som oftes akkorder lenger oppe på gripebrettet uansett (avhengig av hva slags musikk jeg spiller da selvsagt) så da er det liksom ikke noe poeng i å bruke capo...