Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frifond


Atomic

Anbefalte innlegg

Hvordan skal de finne ut av det ?

Og uansett om de skulle finne ut av det. Dere fikk jo ikke det dere søkte om, så da hadde dere ikke nok til å kjøpe det utstyret dere trenger, så det kan jo ikke være noe galt i det ?

De skal finne ut av det ved å be om dokumentasjon. Man skal kunne dokumentere hvor alle pengene fra frifondet har gått dersom man blir bedt om det.

Pengene skal brukes til å helt eller delvis finansiere nøyaktig det du søkte om, hvis ikke er det et avtalebrudd. Vil vel si at det dermed er "noe galt i det", på tross av at man bare fikk deler av beløpet man søkte om.

Men nå skal ikke jeg være kjip og moraliserende. ;) Bare nevner at man fort kan komme opp i litt problemer hvis man ikke kan dokumentere at man bruker pengene på den måten man har forespeilet. Kan tenke meg at det ikke er noe kult å få erstatningskrav mot seg pga små detaljer.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De skal finne ut av det ved å be om dokumentasjon. Man skal kunne dokumentere hvor alle pengene fra frifondet har gått dersom man blir bedt om det.

Pengene skal brukes til å helt eller delvis finansiere nøyaktig det du søkte om, hvis ikke er det et avtalebrudd. Vil vel si at det dermed er "noe galt i det", på tross av at man bare fikk deler av beløpet man søkte om.

Men nå skal ikke jeg være kjip og moraliserende. ;) Bare nevner at man fort kan komme opp i litt problemer hvis man ikke kan dokumentere at man bruker pengene på den måten man har forespeilet. Kan tenke meg at det ikke er noe kult å få erstatningskrav mot seg pga små detaljer.

Ja det er jo greit nok det men hvis de ikke har nok penger til å få kjøpt utstyret de søkte om penger til, hvordan skal de da få kjøpt det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo greit nok det men hvis de ikke har nok penger til å få kjøpt utstyret de søkte om penger til, hvordan skal de da få kjøpt det ?

"Dersom det søkes om støtte til investeringer må søker vedlegge eller ettersende kopi av gyldige vedtekter eller særskilt avtale med tredjepart som viser hva som skjer med eiendeler dersom laget/foreningen/gruppa blir lagt ned.Dersom det søkes om støtte til investeringer må søker vedlegge eller ettersende kopi av gyldige vedtekter eller særskilt avtale med tredjepart som viser hva som skjer med eiendeler dersom laget/foreningen/gruppa blir lagt ned.Dersom det søkes om støtte til investeringer må søker vedlegge eller ettersende kopi av gyldige vedtekter eller særskilt avtale med tredjepart som viser hva som skjer med eiendeler dersom laget/foreningen/gruppa blir lagt ned."

"Frifond Barn og unge kan støtte bestemte deler av et tiltak, og øremerket tilskuddet til disse."

"Den eller de som har signert på akseptskjemaet er personlig og økonomisk ansvarlig for at tilskuddet blir brukt i tråd med tilsagnet og disse retningslinjene, og for at rapport med kopi av alle nødvendige bilag (kvitteringer) blir sendt til LNU innen rapporteringsfristen"

"Søknad om omdisponeringer sendes på e-post eller formidles pr. telefon til LNU, og skal være avklart med saksbehandler før de kan gjennomføres, og senest før rapporteringsfristen går ut. Midler som ikke er brukt skal tilbakebetales til LNU."

Står desverre ikke noe sted at "hvis vi ikke fant noen grunn til å gi deg absolutt alle pengene du ba oss om å kaste etter deg, kan du bruke den bevilgningen du fikk akkurat som du vil."

Det er selvfølgelig slik at dersom du ikke får gjennomført prosjektet, og dermed ikke har hatt de utgiftene du forespeilet skal pengene returneres i stedet for å brukes på andre ting...

Edit:

Vet jeg høres veldig streng ut nå, men prøver bare å gjøre det klart for alle så det ikke blir noen misforståelser. ;)

Den eneste betingelsen for at man får pengene er jo at man bruker det slik man har sagt, og da nytter det ikke å bruke det annerledes fordi man fikk mindre enn man håpet. Det er ikke noen selvfølge å få økonomisk støtte, og det finnes mange virkelig gode prosjekter som burde hatt det, men som ikke får bevilgning fordi mer useriøse aktører søker i hytt og gevær.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks søker etter penger til gitar og bass, og kun får penger til gitar, da kan de vel ikke si noe på at du kun kjøpte en gitar?

Da skal du strengt tatt i følge reglene ta en kjapp telefon eller epost til saksbehandleren din og få godkjent det, med mindre det er spesifisert i bevilgningen at støtten gjelder kun gitar.

Når du forøvrig skriver "du" vitner det om litt "feil" bruk av frifondet. Det er vel noe som kanskje går igjen på dette forumet?

Her er kravene du MÅ oppfylle for å være berettiget til å søke. Veldig mange av mine bekjente som har fått frifond-støtte stryker på punkt 1 og 2, og dermed burde de aldri ha søkt. Blir fort litt feil om man søker om å få ny gitar og bass for sin egen del når det ikke er derfor frifondet eksisterer...

1. være en demokratisk oppbygd organisasjon, forening eller gruppe

2. ha et allmennyttig siktemål

3. ha kulturaktivitet som del av sin virksomhet

4. arbeide for og med barn og unge under 26 år

5. arbeide i lokalmiljøet og aktiviteten det søkes støtte til må foregå lokalt

6. må ha minimum 1/3 av medlemmene under 26 år

7. regionale eller sentrale tiltak/aktiviteter for flere lokallag er ikke

støtteberettiget. Heller ikke offentlige aktiviteter eller stiftelser kan søke

Edit: Skrivefeil

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var vel bare en talemåte. Jeg mener, søker noen etter f.eks 15000 til gitar og bass, og de får 5000, kan da ikke Frifond forvente at du har råd til begge deler?

"Søknad om omdisponeringer sendes på e-post eller formidles pr. telefon til LNU, og skal være avklart med saksbehandler før de kan gjennomføres, og senest før rapporteringsfristen går ut. Midler som ikke er brukt skal tilbakebetales til LNU."

Nei, de kan ikke forvente at du har råd til begge deler, men de kan kreve at du gir beskjed om at du må omdisponere pengene og får en godkjennelse til det. Det står svart på hvit i regelverket til søknaden du må fylle ut. Husk at dette er penger som er bevilget til kulturrelaterte prosjekter og ikke ment som penger som deles ut til hvem som helst som har lyst på et nytt instrument. Da må man kunne stille krav til dokumentasjon og budsjettering. Det er det minste man kan forvente av "gratis" penger.

Og strengt tatt skal man bare søke hvis man bruker pengene til å finansiere noe som "har et allmennyttig siktemål". Tror som sagt det finnes mange frifond-søknader som ikke burde vært sendt inn.

Litt mer on topic: Jeg har søkt 1 gang for å finansiere opprettelse av et øvingsrom for nybegynnerband med undervisning på en lokal ungdomsklubb, men fikk ikke støtte fordi øvingslokalet tilhørte kommunen og strukturen ikke muliggjorde en demokratisk oppbygning av aktiviteten for alle deltakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du strengt tatt i følge reglene ta en kjapp telefon eller epost til saksbehandleren din og få godkjent det, med mindre det er spesifisert i bevilgningen at støtten gjelder kun gitar.

Når du forøvrig skriver "du" vitner det om litt "feil" bruk av frifondet. Det er vel noe som kanskje går igjen på dette forumet?

Her er kravene du MÅ oppfylle for å være berettiget til å søke. Veldig mange av mine bekjente som har fått frifond-støtte stryker på punkt 1 og 2, og dermed burde de aldri ha søkt. Blir fort litt feil om man søker om å få ny gitar og bass for sin egen del når det ikke er derfor frifondet eksisterer...

1. være en demokratisk oppbygd organisasjon, forening eller gruppe

2. ha et allmennyttig siktemål

3. ha kulturaktivitet som del av sin virksomhet

4. arbeide for og med barn og unge under 26 år

5. arbeide i lokalmiljøet og aktiviteten det søkes støtte til må foregå lokalt

6. må ha minimum 1/3 av medlemmene under 26 år

7. regionale eller sentrale tiltak/aktiviteter for flere lokallag er ikke

støtteberettiget. Heller ikke offentlige aktiviteter eller stiftelser kan søke

Edit: Skrivefeil

Så det vil si at jeg burde sende en Mail til FriFond å spørre om vi kan bruke det på Bandrom istedenfor utstyret vi søkte penger til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hijacker tråden litt jeg...

Bandet satser på å gjøre innspilling i vinterferien (altså hovedsakelig trommer som krever mye plass og utstyr og tid), men dette er før søkefristen er ute. Kan bandet spille inn og betale for egen lomme, søke om penger for å få dette dekket, for så å få igjen pengene HVIS vi får støtte?

Da vet vi jo også AKKURAT hvor mye penger vi kommer til å bruke (eller allerede har brukt), så å vise kvitteringer burde være lett. Om vi ikke får støtte er det heller ikke krise, vi kjenner folk og gjør mye selv så ting blir uansett nogenlunde billig når man deler det på fire.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.