Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

plekter, finger, slapping, tapping, denging..


Gjest Thunder Fingers

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest bugbass

Man velger det redskapet som passer best, jeg finner det praktisk å bruke en femmer når jeg spiller med blåsere feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng. Det er slitsomt å måtte oktavere og styre bare fordi man mangler en tone eller to. Det er ikke alle som fikser sånn drop D- streng, når man samtidig skal spille etter en note notert i g- nøkkel, fra en Eb- bass. :)

Dessuten- bassanlegg og PA gjør jo at man kan kose seg litt under lav E uten at det ruller av. Slik har det ikke vært bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde null problem med å dra med alle strengene på en 12er..

Jeg får med alle strengene når jeg spiller med fingre, men jeg syns det blir lite volum i oktavene i forhold til grunnstrengene. Med plekter og downstroke treffes oktavstrengen først og da blir det mer "snert" i lyden. Sånn gjør jeg det, i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bli enige om at en bass skal på det meste ha 4 strenger.

Får helt vondt i magan av å se bassister med svære halser og en bråta med strenger.

Ikke nødvendigvis...4 er fint det, men 5 er også veldig kurant imo, for å komme nedover til B. Over 5 derimot, syns jeg blir for mye, ikke av prinsippiell årsak eller noe sånt, men fordi det ikke ser særlig ergonomisk ut å spille med venstre håndledd i 90 grader for å nå de dypeste strengene...Har ikke prøvd mer enn 6-strenger selv, men det syns jeg også ble et hakk ubehagelig for venstrehånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Som nybegynner må jeg si at jeg liker det enkle med en 4-strenger. Siden jeg kommer fra gitarverdenen synes jeg det er enklest å spille med plekter, men liker lydene og variasjonsmulighetene man får med tofingerplukking, slapping og popping.

Denne var inspirerende, synes jeg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over nesten helt til 5-strenger, fordi jeg trenger faktisk de ekstra tonene i bunnen H-strengen gir meg. Men hadde jeg spilt en annen type musikk hadde det kanskje stilt seg annerledes? Det er enklere å spille på en bass med færre strenger, spesielt ved enkelte spillestiler som slaphand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne litt trangere å spille på en 5-strenger, pga. kortere strengavstand, så slap kan være litt kjipere å få til skikkelig. Ellers ser jeg ingen argumenter mot 5-strengere, annet enn høyere vekt og litt bredere hals. Selv skifter jeg helt sømløst mellom 4 og 5-strengere, og bruker begge omtrent like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.