Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

plekter, finger, slapping, tapping, denging..


Gjest Thunder Fingers

Anbefalte innlegg

Gjest Thunder Fingers

Tenkte jeg skulle klargjøre litt her, for det ser ut som veldig mange av de yngre bassistene der ute misforstår dette, og dømmer bassister etter måten de spiller på.. Samme gjelder vel vanlige folk og.. Husker spesielt en gig der jeg slappet introen til "Living on a prayer" (I mangel av både trommer og en gitarist som kunne spille noe mer enn bare akkorder...), Plutslig, midt i introen hører jeg fra publikum "uuuh, han er jo god!" (dette var siste sangen).. Vel, jeg lærte vertfall hva jeg kan gjøre for å imponere vanlige folk om jeg ikke gidd å spille gitar.

Alt er måter å spille på.. Om en bassist foretrekker den ene måten forann den andre, så trenger det abolutt ikke å bety at denne bassisten er dårligere eller bedre enn andre. Det har absolutt ingenting å si hvordan du spiller, det er HVA som spilles som er saken.

"Hva fikk han til å mase om dette" tenker dere sikkert...

Vel, Jeg fikk litt Jason Newsted dilla i natt, og har derfor vært gjennom masse live videoer på Youtube, og sett så mange " .... is better, becouse he plays/played with his finger" kommentarer at jeg ble grenseløst irritert av denne arrogansen.

Og uansett, så burde det vært en lov mot å dømme "best/verst", De fleste av oss har somregel vår individuelle stil.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilken teknikk man bruker har ikke direkte noen ting å si for om man er god eller ikke. Men, på sett og vis er man en mer komplett bassist om man ihvertfall trakterer en 2-3 teknikker. Forskjellen på teknikker er i all hovedsak lyden, og forskjellig lyd kan passe forskjellig musikk. Personlig syns jeg som oftest plekter på bass låter søppel, men det betyr ikke at bassister som spiller med plekter er dårlige for det. Spiller for så vidt greit med plekter selv, selv om jeg ikke klarer å få lyd jeg liker. Greit å kunne teknikken selv om det ikke er den foretrukne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Jeg er selv fan av bassister som bruker plekter og de fleste former for teknikker egentlig.

Men da jeg var yngre så var nok jeg og en plekterhater, selvom Jason Newsted var den som fikk meg til å begynne å spille, men med engang jeg fikk opp for Thin Lizzy, så bestemte jeg meg for å lære meg å spille med plekter, Det var Lynott som fikk meg til å forstå at deet ikke gjøres grunnet uduglighet, men pga hva som er passende lyd... Dette lærte jeg enda mer fra John Entwistle, som forsåvidt brukte alle teknikker som er mulig :P

Jeg er veldig glad i noen plektertoner, som f.eks Lynott, Waters og Newsted.

Men igjen, Joda, jo flere teknikker du kan, jo lettere kan du uttrykke deg, men du trenger ikke å kunne alt for å uttrykke deg, og enkelte bassister foretrekker lyden med en teknikk, og derfor vil du sjelden se de gjøre noe annet live, fordi de ikke er komfortable med tonen og måten det blir da.. om det gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker to løpe fingre, enkelt nok fordi det er den eneste måten jeg greier å spille fort nok i noen av våre sanger og fordi jeg ikke spiller punk :P I punk syntes jeg ofte at det høres fett utmed plekter. Jeg liker også å slappe noen ganger selv om jeg ikke er så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir mening det :) Alt etter musikkstil kan man fint greie seg med en teknikk innenfor en gitt genre. De fleste kjente bassister spiller da også kun innen en bestemt genre, og trenger dermed ikke kunne all verdens teknikker. Selv spiller jeg alt fra funk til hard -og progrock, så både fingerstyle og slap kommer godt med. Plekter som "backup" til spesielle ting, selv om det tilhører sjeldenhetene. Ettersom jeg spiller gitar også, der 99% av tida med plekter, er det veldig deilig å spille på annen måte med bass, for variasjonens skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god bassist behersker riktig teknikk til riktig låt/sjanger. Jeg mener også at det viktigste ikke nødvendigvis trenger å være hva han spiller, men snarere hva han IKKE spiller. Den aller viktigste egenskapen en bassist må ha, er likevel timing, uansett hvilken teknikk han bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Audun. Timing og groove er jo nesten alt når deg gjelder bass, og det at det funker sammen med trommeslageren.

Når det er sagt, og siden det er nevnt, så er det jo noen teknikker på bass som har litt sånn "sukkerspinnpreg". Litt er nydelig, for mye er for kvalmt. Da tenker jeg i første rekke på slapping, men det kan ha en sammenheng med at det er noe jeg nesten ikke behersker.

Som bassist synes jeg sanger der bass- stemmen er en vesentlig del av "signaturen" til en låt er skikkelig spennende. Det varierer veldig av stor grad bass-spillingen er slik at man umiddelbart kjenner igjen en sang ut fra hvordan bassen spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller mest med plekter jeg, fordi jeg synes ikke det er like enkelt å spille Lamb of god med fingrene :)

Merkelig nok er det kun 2 sanger jeg ikke har sjans å spille med plekter, å det er Orion og Anesthesia :D

oh btw Jason Newsted er best!:) Synes metallica mistet gløden da han sluttet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.