Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

digital gitar, hva synes dere om det?


kanonjon

Anbefalte innlegg

Har prøvd line 6 gitaren.. den er grei nok.. funker fett, men tror jeg vil holde meg til analogt til det digitale blir bedre enn det analoge.. Men digitale gitarer eier ikke sjel. Blir bare sånn transportbåndfølelse.. Sikkert veldig praktisk hvis du er i studio og sånn.. menmen.. fremtiden kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har aldri prøvd en digital gitar, og synes egentlig ikke at den er så veldig pen.. Eller, den er pen på en litt spesiell måte..

Ville nok ikke brukt den på scenen, men å bruke den i studio er jo veldig smart.. Da slipper du jo å bytte gitar, bare vri en knapp, og vips så har du akustisk gitar!

Stemmer kjempeflott, for det er den jo, til sitt bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd en digital gitar' date=' og synes egentlig ikke at den er så veldig pen.. Eller, den er pen på en litt spesiell måte..

Ville nok ikke brukt den på scenen, men å bruke den i studio er jo veldig smart.. Da slipper du jo å bytte gitar, bare vri en knapp, og vips så har du akustisk gitar!

Stemmer kjempeflott, for det er den jo, til sitt bruk![/quote']

Det er gjerne motsatt da.. I studio har du muligheten til å skifte gitarer, men på scena er det gjerne litt vanskelig å skifte fra les paulen til martin akustisk på 1-2-3.

Kunne tenkt meg innmaten til variaxen i en annen gitar. Har sett det gjort, men ikke noe jeg vil begi meg ut på selv. Har uansett mange andre ting å prioritere fremfor digital gitar.. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar lyder aldri analogt med mindre du lytter til vinyl eller andre analoge lydkilder. 99% hører på CD-er' date=' og da er jo gitaren digital. [/quote']

Vel, simuleringer av pickupper, er ikke det samme som en pickup kjørt gjennom en A/D-converter. Det er jo ikke snakk om et gitarsignal som blir konvertert, men et gitarsignal som blir generert, to forskjellige ting. Samme med amper og ampsimlueringer. Så, det at en CD er digital, gir ikke samme lyd med en vanlig gitar, som en Variax ville gitt med en simulering av en gitar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne motsatt da.. I studio har du muligheten til å skifte gitarer' date=' men på scena er det gjerne litt vanskelig å skifte fra les paulen til martin akustisk på 1-2-3. [/quote']

Å bytte gitarer på scenen ser jo tøft ut da :wink: Jeg mener at det er praktisk å bruke f.eks. Variax i studio...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke sett gitarbytte live man! Richie Sambora hadde på en intimkonsert en gang nøyaktig to slag på å tre av en kassegitar og få på Stratten til en heftig solo...

Anyway, hvis det kun er snakk om at denne gitaren har en digital utgang, er den jo ikke noe forskjellig fra alle andre rigger, som da har en AD i en effektprosessor etc... Og det med hver streng er bare no luksusgreier. Det skal bra gjøres før du klarer å utnytte det skikkelig kult..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på hvilke måter er en digital gitar mer anvendelig enn f. eks. et heftig effektbrett? låner en roland vg-88 nå, og med den har jeg heftig med muligheter til å simulere hva jeg vil... f. eks å stemme om gitaren med et pedaltrykk... åffer er digital gitar en revolusjon? hva er så fantastisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg syntes virka litt kult .. jeg hater greia med at alt blir digitalt .. syntes ikke det er en av tinga som skulle blitt det..

Men fy faen så fett det må være å slå an en chord når alle strengene er panna til sidene :D annahver ellerno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo?

det blir no annet... keyboards har lissom alltid vært en digital greie .. bortsett fra rhodes og de tinga, men det blir ikke det samme for gitaren er et mer akustisk instrument .. Og å gjøre den digital blir bare litt feil..

Men den åpner jo en haug av kule muligheter for folk som meg som er glad i sjuke lyder og effekter.. fett f.eks å ha chorus på et par strenger og phaser eller autowah på resten. og whammy på 1 :P haha..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steven Ripleys stereogitarer er jo i prinsippet samme sak, med individuell EQ og volum på hver streng. Det er jo ikke bare der digitale instrumenter har sine positive sider. Men det er verdt å ta med, selvfølgelig. For de som tenker på lyden så er det et dårlig argument, ettersom alt av digital informasjon mister sin purhet ved én konvertiering til analog. Det vil i teorien ikke være mulig å skille mellom analoge og digitale signaler, sonisk sett. I så fall skulle skikkelige freaker kun hørt på originale råteiper. Det er ikke så lett...

En annen ting er at utviklingen trenger ingen godkjenning for å tre seg nedover ørene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst på en digital gitar jeg.. bare for morroskyld.. det er faktisk sinnsykt rått å leke seg med.. prøvde line6`en sammen med en line6 forsterker, og lyden var det ingenting å si på.. tror det er lettere å få en sikker fet lyd på en digital.. du vet hele tida hva du har å forholde deg til.. trenger ikke å skru hele tida mens du spiller..

Men hallo.. analogt er til nå dominerende, men skal ikke se bort ifra at det blir mer og mer slike ting.. synes nesten ikke det gjør noe.. for i fremtiden kommer vi som sitter på relativt dyre gitarer i dag, sitte på store samleobjekter.. fett eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.