Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar!


NCWP

Anbefalte innlegg

Hai!

Jeg har nå spilt gitar i snart 2 år, og jeg tenker å kjøpe en ny el-gitar snart. Jeg spiller nå på en standard meksikansk Fender Telecaster. Den er kjempefin, den, men det er ikke den idielle gitaren for meg. Jeg prøvde nylig en kamerats Gibson Les Paul standard, visstnok fra 80-tallet, og jeg har selv vurdert i ettertid å kjøpe en Les Paul studio. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på disse i og med at den ene er eldre og dyrere, men kameraten min sin Les Paul var i hvert fall utrolig god å spille på, og jeg føler selv at jeg spiller mye bedre med hans gitar. Men den er litt dyr, og jeg er dessuten interessert i en gitar med en tremolo-arm. Derfor har jeg i det siste vurdert Ibanez, og jeg har vurdert denne (Ibanez RG2550Z Prestige), samtidig som jeg har lyst på en gitar som ser mer ut som denne (Ibanez FR2620 Prestige), men jeg kan ikke få alt, og utseende er ikke det viktigste.

Anyways, jeg ser etter en gitar som:

- Koster mellom 8000-9000 kr, men jeg kan strekke meg til 10 000 kr.

- Er lettspilt (selv om dette er smak og behag).

- Helst har en tremolo som holder strengene in-tune så godt som mulig.

- Har bedre sustain enn Telecasteren.

- Har gode pickups/humbuckere.

- Høres bra ut med både en ren tone og med vrang. Jeg spiller alt fra jazz til metal.

- Er lett å stemme, og holder seg in-tune.

- Ser bra ut.

- Og det hadde vært kult hvis det er mulig å spille en tone på G-strengen bak det som på engelsk heter 'nut', men jeg kommer ikke på det norske ordet, og dette er det aller minst viktigste. Jeg dropper ikke å kjøpe en fantastisk gitar bare fordi det ikke er mulig å gjøre det på den.

Og det må ikke være Ibanez eller Gibson. Jeg er åpen for andre produsenter som har kvalitetsgitarer til en god pris.

Håper noen kan hjelpe!

Takk på forhånd.

Endret av NCWP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stilige gitarer du hadde sett på. Bare vær litt obs på Ibanez sitt vib-system, har hatt litt dårlig erfaring med edge pro. Men det var mitt tilfelle, forhåpentligvis bare et engangstilfelle. Skal ikke si at alle trem syst. til Ibanez er dårlige.

Shecter har jo også noen gitarer. Er litt usikker på prisklassen men tror ikke det er så uoverkommelig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stilige gitarer du hadde sett på. Bare vær litt obs pÃ¥ Ibanez sitt vib-system, har hatt litt dÃ¥rlig erfaring med edge pro. Men det var mitt tilfelle, forhÃ¥pentligvis bare et engangstilfelle. Skal ikke si at alle trem syst. til Ibanez er dÃ¥rlige.

Hvordan problemer?

De gitarene du har sett på her er jo tre vilt forskjellige gitarer..

Still deg selv spørsmålene:

- Må det være en Gibson Les Paul? (vet mange kjøper den bare pga utseende og liknende)

- Er jeg klar for en gitar med floyd rose? (det innebærer mye tid til å lære seg systemet ordentlig..)

- Kan jeg ha en tremolo uten å ha floyd rose? (IMO så er det mye bedre)

- Passer gitaren til det jeg spiller? (Man kjøper jo ikke en Hi-End Ibanez metall gitar for å spille jazz)

Ellers så kan jeg anbefale å se på SE serien til PRS. Vidunderlig flotte gitarer, og en mellomting av Les Paul og Stratocaster.

Evt en Fender med riktig pickup konfigurasjon.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg Jem555 til Vai. Det ble mye bullshit med den gitaren, vibsystemet funket ikke i det hele tatt, det gikk rett og slett ikke an å bruke gitaren ordentlig. Men som sagt: jeg pÃ¥stÃ¥r ikke at alle ibanezer er dÃ¥rlige! Jeg vet bare at JEG har hatt dÃ¥rlig erfaring med akkurat det systemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Jem555 har EdgePro. Ingen av de gitarene nevnt ovenfor har EdgePro. En tremolo som ikke fungerer høres veldig merkelig ut. Det er som om en bil ikke kan svinge til venstre. Veldig ofte kan noe gjøres for å bøte på problemet, men som du sier forutsetter det litt kunnskap. Tremolo er litt mer teknisk (nerd) enn fast stol, men ikke mye.

Uansett hva du velger i den prisklassen bør du finne noe du blir fornøyd med. Men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Jem555 har EdgePro. Ingen av de gitarene nevnt ovenfor har EdgePro. En tremolo som ikke fungerer høres veldig merkelig ut. Det er som om en bil ikke kan svinge til venstre. Veldig ofte kan noe gjøres for Ã¥ bøte pÃ¥ problemet, men som du sier forutsetter det litt kunnskap. Tremolo er litt mer teknisk (nerd) enn fast stol, men ikke mye.

Uansett hva du velger i den prisklassen bør du finne noe du blir fornøyd med. Men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe brukt!

For å være enda mer teknisk så er tremolo helt feil navn å bruke på vibsystem. Tremolo er en effekt som varierer volum - ikke pitch :P (Jaddaaaa, er klar over at tremolo brukes SVÆRT ofte til å beskrive vibsystemer på gitarer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være enda mer teknisk sÃ¥ er tremolo helt feil navn Ã¥ bruke pÃ¥ vibsystem. Tremolo er en effekt som varierer volum - ikke pitch :P (Jaddaaaa, er klar over at tremolo brukes SVÆRT ofte til Ã¥ beskrive vibsystemer pÃ¥ gitarer...)

men igjen. det heter jo faktisk tremolo-bro. og ikke vibratobro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig Fender Strat eller en Gibson SG da? To meget allsidige gitarer. ;) Men for all del, Kjøp brukt!

Fordi det er billigere, antar jeg?

Det var stilige gitarer du hadde sett på. Bare vær litt obs på Ibanez sitt vib-system, har hatt litt dårlig erfaring med edge pro. Men det var mitt tilfelle, forhåpentligvis bare et engangstilfelle. Skal ikke si at alle trem syst. til Ibanez er dårlige.

Shecter har jo også noen gitarer. Er litt usikker på prisklassen men tror ikke det er så uoverkommelig dyrt.

Jeg skal sjekke. :) Og forresten er det ikke edge pro på Ibanezen jeg vurderer (altså den første i posten min, ikke den jeg liker utseendet til), men visstnok edge zero. Jeg vet ikke hvor stor forskjell dette er.

Hvordan problemer?

De gitarene du har sett på her er jo tre vilt forskjellige gitarer..

Still deg selv spørsmålene:

- Må det være en Gibson Les Paul? (vet mange kjøper den bare pga utseende og liknende)

- Er jeg klar for en gitar med floyd rose? (det innebærer mye tid til å lære seg systemet ordentlig..)

- Kan jeg ha en tremolo uten å ha floyd rose? (IMO så er det mye bedre)

- Passer gitaren til det jeg spiller? (Man kjøper jo ikke en Hi-End Ibanez metall gitar for å spille jazz)

- Nei, det må ikke være en Les Paul. Jeg må jo naturligvis dra og prøve gitarer, men jeg har bare prøvd Les Paulen til kameraten min som var herlig å spille på.

- Det er uansett noe jeg er interessert i å lære, så hvorfor ikke nå?

- Nei, men i følge det du og mange andre sier så hadde det vært fint. Det er derfor jeg er interessert i Ibanez-gitaren.

- Sant nok, men jeg må jo ikke spille jazz på den. Da kan jeg bruke Telecasteren, som jeg ikke kommer til å slutte å bruke.

Ellers så kan jeg anbefale å se på SE serien til PRS. Vidunderlig flotte gitarer, og en mellomting av Les Paul og Stratocaster.

Evt en Fender med riktig pickup konfigurasjon.

Lykke til :)

Jeg så på den som heter PRS SE Singlecut, som kommer både med og uten tremolo-bro (eller vibrato-bro, da) som ser veldig fin ut! Vet du om de selger disse i Oslo, slik at jeg evt. kan dra og prøve en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten stor forskjell på en Gibson Les Paul og en Gibson SG?

Bortsett fra utseende og vekt er ikke forskjellen enorm, men du må huske at det finnes uttallige varianter av både Les Paul og SG. For å si det enkelt, så er kroppen på en SG tynnere. Dvs. at den er lettere, og det igjen betyr at den sannsynligvis er noe "lettere" (brightere?) i lyden.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.