Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cubase i forhold til ProTools?


Knutern

Anbefalte innlegg

Vurderar å kjøpe enten Cubase (4 som er den nyaste?) eller ProTools LE 8.0. Eg søkar derfor etter folk på forumet som har hatt noko erfaring innen begge programma.

Sjølv er eg eigentleg fornøgd med ProTools, men vil gjerne sjekke ut Cubase også.

Kva synst du passar deg best, og kvifor? Utdjup gjerne så mykje du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vent et par uker og så kjøper du cubase 5, det blir enormt kult. Mye greiere å ha med å gjøre enn pro tools for en nybegynner.

Vel, eg vil ikkje akkurat kalt meg sjølv ein nybegynner. Har brukt ProTools aktivt i 1 år no, har gått i lære i bruken av dette programmet og har vært på seminarer. Har også brukt ProTools 7.4 HD ved miksing av demoar til forskjellige band, totalt 4 demoar. Har sett litt på Cubase, og ser eigentleg at det gjeng for det meste ut på det samme, kanskje eit litt naivt syn.. men men.

Det eg lurar på er eigentleg om nokon her på forumet har aktivt brukt begge softwareprogrammane og om dykk kan fortelle om erfaringane som dykk har hatt. Perks og nonperks :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre stort sett det samme. Den største forskjellen, slik jeg ser det, er at ProTools er litt tregere med å gi ut nye funksjoner - og ligger i så måte "etter" andre. Hvor mye man trenger disse nye funksjonene er en annen sak. Jeg bruker ProTools og er godt fornøyd med det. Oppfølgingen med ProTools føler jeg er mye bedre. Førstkommende onsdag er jeg på seminar nummer to angående ProTools 8. Veldig kjekt for en som ikke liker å lese altfor mye. ;)

Etter som du er litt vant med ProTools. Er det noe du savner ettersom du vurderer Cubase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag har bara erfarenhet av Cubase och kan därför tyvärr inte jämföra de två. Jag är väldigt nöjd med Cubase. Det jag vet att många har sagt, i alla fall för några år sedan, är att Cubase ska vara bättre än Pro Tools när det gäller MIDI-hantering men det är bara vad jag har hört så det kan jag inte backa upp.. och det kanske i så fall är ändrat nu? Annars tror jag att bägge programmena är lika bra och att det mest är fråga om personlig smak vilket man jobbar bäst med. Som The Euphor säger, är det nåt du saknar i P T?

Är du inte helt nöjd med P T så gå till en musikaffär och fråga om någon kan visa dig hur Cubase fungerar i praktiken på deras datorer och fråga de vad största skillnaderna är.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent et par uker og så kjøper du cubase 5, det blir enormt kult. Mye greiere å ha med å gjøre enn pro tools for en nybegynner.

Hva er forskjellen mellom studio-versjonen og fullversjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, noen som vet noen bakdeler ved å kjøpe dette via nettet i USA?

Har en del prosenter hos Sweetwater.com

Ingen bakdeler jeg vet om.

Kjøpte Logic fra USA funker glimrende.

Er som regel litt bugs på Piratebay verjonene av de forskjellige DAW`ne, også er det

mye å spare på kjøpe orginalt/lovlig fra US.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bakdeler jeg vet om.

Kjøpte Logic fra USA funker glimrende.

Er som regel litt bugs på Piratebay verjonene av de forskjellige DAW`ne, også er det

mye å spare på kjøpe orginalt/lovlig fra US.

Kult. Mulig jeg skal investere i 5`ern da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all input! Eg likar ProTools 7.4 HD ganske godt eigentleg, men det er nok ganske urealistisk å bruke ein kvart million til noko å ha i stua, til privat bruk. Eg kjem til å jobbe mykje meir med MIDI interface neste år, og ser at Cubase er kanskje meir "tilgjengelig" for nettopp dette. Dette var nettopp dette eg "frykta". Eg lyt nok ta meg ein tur ned til Treffa å mase på nokre av dei som jobbar der til å vise meg litt :P

På ståande fot, er det billegare å kjøpe Cubase 5./Pro Tools LE 8.0. i statene enn for 1/2 pris på Tre'45?

Takkar for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser vet jeg inngenting om, men en fullversjon av cubase er et mye kraftigere program enn pro tools LE, som du dessuten må bruke sammen med et middelmådig lydkort fra digidesign.

Ville definitivt gått for cubase.

Så forresten en som solgte cubase sx3 for spottpris på finn, oppgraderingsprisen til 5 er ikke ille i det hele tatt, så der kan du få en god deal

hvis annonsen fortsatt ligger ute da, du får søke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser vet jeg inngenting om, men en fullversjon av cubase er et mye kraftigere program enn pro tools LE, som du dessuten må bruke sammen med et middelmådig lydkort fra digidesign.

Ville definitivt gått for cubase.

Så forresten en som solgte cubase sx3 for spottpris på finn, oppgraderingsprisen til 5 er ikke ille i det hele tatt, så der kan du få en god deal

hvis annonsen fortsatt ligger ute da, du får søke

*Forte seg til finn.no*

Var på ProTools LE 8.0 seminar på Tre'45, i regi av DigiDesign. Faen, eg fekk lyst på 8.0.

Når er Cubase 5.0 ute? Noko e.t.a.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.