Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cubase i forhold til ProTools?


Knutern

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Ok here goes. Nevner bare features som betyr noe for min workflow:

Ytelse:

Stort sett som i fireren. Det kræsjer innimellom, men ikke noe oftere enn før.

LoungeLizard (fet rhodes-vsti) nekter å laste og får programmet til å klikke, det irriterer meg, men ellers virker det som om alle plugins kjører fint.

Nye features:

VARIAUDIO!

Fantastisk! Genial autotuning direkte integrert i audio-editoren.

Dette er vanvittig enkelt å bruke, det er bare å åpne klippet du vil tune og velge variaudio. Etter en kjapp analyse får man opp melodien som om den var midi og man kan sette i gang.

Her har man mange muligheter til å perfeksjonere tuningen - alt fra forsiktige endringer i micro-pitch til full cher-effekt, det fungerer rett og slett latterlig bra. Og alt er non-destructive, så om det ikke ble bra kan man bare fjerne endringene.

Det er selvsagt også muligheter for å eksportere midi-filer til midi-spor og DER åpner det seg muligheter.

Her kan man lett doble vokallinjer med en annen lyd. Eksporteringen kan til og med lage pitch-bend - automasjon basert på variasjonene i micro-pitch, genialt.

En annen mulighet som åpner seg her er å bruke stemmen som midi-keyboard. Hvorfor gidde å lete seg frem til en melodi på keyboard når man bare kan synge den inn og lage midi fra det?

REVerence:

Ny reverb-plugin basert på convolution-teknikk (sampling av rom)

Fungerer fint. Lett å stille inn og låter bra.

Fungerer også i surround for de som måtte like det

Groove Agent ONE:

Battery-aktig trommesampler.

Fungerer kjempebra. Har alt jeg trenger og har redusert antallet piratkopierte programmer jeg trenger med 1:)

En kul funksjon her er at hvis man har kuttet opp en trommeloop med hitpoints kan man slenge den rett inn og få opp alle lydene på hver sin pad. Etterpå kan den lage en midi-fil som spiller trommeloopen som den var før den ble kuttet, stylus rmx-style. Kult.

Det var alle de store oppgraderingene jeg bryr meg om, over til de små:

Å endre velocity på midi-events krever ikke lenger at jeg alt-klikker, nå bare klikker jeg.

Både kult og ukult. Så lenge det kun er ett midievent på ett sted går ting fortere med ett klikk mindre, men når det ligger flere på samme sted blir det stress.

Før kunne jeg merke den tonen jeg ville endre velocity på og endre kun den, nå endres alle uansett. Litt stress, for da må jeg flytte den til et ledig sted, endre velocity og flytte tilbake igjen.

Mulig det finnes en smartere måte å gjøre det på, men jeg har ikke kommet til den delen av manualen enda..

-mulighet for å sortere plugins etter fabrikant

Greit nok, rydder opp, men jeg savner fortsatt full kontroll over plugin-sortering.

-Virituelt midi-keyboard

Deilig, utrolig at de ikke har laget et slikt før. Kult til å spille inn enkle synth-linjer og basslinjer.

-Tempo track-spor

Nå kan man endre tempo direkte i prosjektvinduet på et eget spor. fett, dette har vært mast etter lenge på cubase-forumet.

Timesignature-spor er også tilgjengelig.

Alt i alt en veldig bra oppdatering med masse kule funksjoner jeg bruker mye allerede.

Stabiliteten kan fortsatt forbedres, har hatt 3-4 krasj siden jeg fikk det for en måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt pro tools..

MEN:

Pro tools har ikke variaudio (integrert autotune)

Pro tools støtter ikke vst (!!!)

Pro tools kan bare brukes med digidesign sine lydkort

Pro tools er forbanna dyrt - Den versjonen man får med m-box og lignende kan sammenlignes med cubase LE, heftig begrenset i forhold til fullversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt pro tools..

MEN:

Pro tools har ikke variaudio (integrert autotune)

Pro tools støtter ikke vst (!!!)

Pro tools kan bare brukes med digidesign sine lydkort

Pro tools er forbanna dyrt - Den versjonen man får med m-box og lignende kan sammenlignes med cubase LE, heftig begrenset i forhold til fullversjonen.

Tror LE versjonen er den eneste du kan sammenligne Cubase med. Folk flest har ikke tilgang til andre utgaver. Heftig begrenset er den ikke.

- Autotune som plugin kontra integrert. Vel, smak og behag, som ekstern plugin får du velge selv hvilken autotune du vil bruke, og du slipper å betale for noe som er integrert som du ikke bruker.

- Egne lydkort, færre variabler, det eneste som må være kompatibelt er datamaskina. Plug and play.

- Allerede i 2003 kunne du bruke VST plugins med ProTools.

- Ikke dyrt i LE utgave.

Jeg er ikke overbevist om at Cubase er veien å gå helt enda. :) Dumt at vi ikke har noen med erfaring innen begge programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du den reelle delayen da?

Tror du kan klikke med shift på et spor - uansett tror jeg dette ikke er poenget.

Det jeg opplever etter å ha begynt med dette for kun kort tid siden (julen) hadde qbase sx 3 crack og synes alt var vanskelig eller lite intuitivty i forhold til hvordan min prosess for å lage musikk var. Kjøpte en pro tools dings mbox eller noe og kom i gang - og YESS det var digg.

Tingen med pro tools slik jeg oppfatter det er at måten man jobber med applikasjonen på er veldig enkel. Og her syntes jeg at PT er veldig mye bedre en QB 3 SX som jeg har jobbet noe med.

Det skal også sies at PT ikker er feilfri eller at det ikke er styr med det også - tok mye tid og lesning for at jeg fikk det ti lå kjøre bra på laptopen min fra dell.

jeg tror om man sammenligner PT og QB feature mot feature tror jeg du får til alt man vil i begge applikasjoner. Det eneste jeg ikke vet om finnes i QB er elastic audio (noe jeg mener er helt genialt)

Et kort ting: som nybegynner for å legge inn 2 spor, en tromme sak, og et gitarspor måtte jeg lese masse manual for å få til i QB det samme gjorde jeg i PT uten noe lesing i det hele tatt. Nå skal det sies etter hvert som jeg har brukt det har jeg lest litt manualer for PT også fordi det er veldig omfattende.

Lykke til med valget - jeg tror uansett ikke det er applikasjonen som er begrenseningen :)

/b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dykk som brukar ProTools 8 LE/HD - kva slags trommemodul/plugin brukar du? Kva vil du anbefale?

EDIT: Nokon som har kjøpt og brukar "Strike"-modulen?

Jeg har Strike, men fikk med så mange andre dingser... Har brukt det litt, men er langt fra noen kløpper på programmet (eller programmering av trommer generelt, noe av det vanskeligste som er å finne i hele verden, tror jeg, minst). Bruker Xpand for det meste, men det er ikke en ren trommemodul. Spørs hvordan du liker å gjøre ting. For all del, Strike er veldig enkel å grei. Ferdige grooves som du lett kan endre på slik du vil. Eller lag dine egne ting fra scratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Software som programmerer trommer er slettes ikkje lett å finne nei, sÃ¥ eg har blitt godt vant med Ã¥ berre programmere det pÃ¥ Guitar Pro 5. Deretter eksporterar eg som MIDI og importerar dette inn i ProTools. Minuset med dette er at eg ikkje kan velge ein kickdrum eller snaredrum o.l. Da mÃ¥ eg i tilfellet lage eit spor for kvar enkelt tromme allereie i GP5. Men eg har sett at det er mogleg Ã¥ slÃ¥ saman Logic Pro og ProTools. Dette gjer at det er mykje "enklare" Ã¥ ta i bruk VST-plugins, f.eks Superior Drummer 2.0.

Men er trommemodulen i Xpand! 2 noko bra? I forhold til Xpand! slik eg får ein slags referanse :)

Eg skal til NYC neste veke og er 99% bestemt for å gå i innkjøp for Pro Tools LE 8 og 1-kanalers M-box til heimestudiobruk. Eg brukar lett fleire dollar på ein god PT-støttande trommemodul som ligg på linje med ezDrummer/Superior Drummer. Trommer er svært viktig i musikken eg lagar, så eg ville gjerne sjekke ut kva som er. Men korleis er Strike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.