Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan komme i gang med sangskriving?


Anbefalte innlegg

Takker for all tilbakemelding!

Jeg har først og fremst tenkt å skrive en akustisk låt. Jeg føler dog at det bare blir en chord-progression. Hvordan kan man spice opp en akustisk låt? Er jo ikke så veldig vanlig med feks. en solo innen det akustiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel vokal er vel det vanligste. Jeg liker å lage cello stemme, men dette er ikke så lurt om man ønsker å fremføre stykket, alt for få cellister der ute... :P

Her er ord som er essensiele (etter min mening) for en akkustisk type låt

Rytmikk (du har utrolig mange muligheter i spillet ditt på en kasse gitar)

Dynamikk (Må ikke peise på hele tida)

For å få bittelitt variasjon i låta kan du bruke mye sus2 og sus4 akkorder, det får du lese om hvordan man får til på div internettsider, for google er din venn (står litt om hva det er her).

Det som også kan være kjekt hjelpemiddel er å sette opp en spenningskurve, eller hva man nå vil kalle det. Da setter du opp en kurve som fra start til slutt viser hvor mye energi det skal være. Dette går på det dynamiske, og er ekstremt viktig. Man kan alltids ta det på feelen, men noen ganger er det enklere å gjøre sånt systematisk.

Akkustiske låter kan bli flotte de! Lykke til, gjærne skriv opp akkord-progresjonen her (og helst taktart og tempo) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går det slik at jeg skriver gitarriff (og tilhørende bassgang), og setter opp en midlertidig rekkefølge på den for å gjøre det til en sang.

Neste øving spiller jeg det for resten av bandet. Jeg og trommis øver det inn, og han finner ut hvordan trommene skal være.

Vokalisten skriver så tekster til dette, eller han bruker tekster han har fra før av, gjør om på dem osv og så gjør vi det nødvendige for at teksten skal passe sangen eller omvendt.

Alt dette skjer nødvendigvis ikke på øving, har ingen fast formel, men det blir ofte sånn.

En viktig del av dette for meg er å sette det i guitar pro, synes det er veldig greit å sette opp sangene der. Lettere å få system i det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vokalist, og i bandet mitt så lager vi som regel riff først. Så ser vi hva jeg kommer på å gaule over et vers først, også bare utvikler det seg på en måte. Vi har starta med teksten en gang tror jeg. Da var det tekst-sang-komp, men det har ikke skjedd mye senere. Hender jeg kommer på ting, men har aldri bringt slike innfall og ideer videre til bandet. Men de ligger jo innspilt som skisser på telefon og data, så kanskje en dag...

Spice opp akustisk sang, bare gjør som bandet mit - gjør et av partiene til ska-parti. Selvfølgelig ikke såå morsomt for de som ikke har sett oss gjøre covere, eller sett oss i det hele tatt den der men... :)

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess! Har skrevet låt inspirert av bok! Trodde ikke jeg skulle gjøre det med det første, men det man kommer på, det kommer man på...

Hvis du noen gang blir skikkelig fasinert av en bok, så ikke vær redd for å skrive en tekst om det! Det var gøy, og lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess! Har skrevet låt inspirert av bok! Trodde ikke jeg skulle gjøre det med det første, men det man kommer på, det kommer man på...

Hvis du noen gang blir skikkelig fasinert av en bok, så ikke vær redd for å skrive en tekst om det! Det var gøy, og lett!

Hvilken?

Je synes også det er lett å skrive tekst til en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Jeg merker at jeg skriver bedre under press, dog jeg ikke skriver tekster (må lære meg det og, tror det er noe vi alle tydligvis sliter med)

Har ikke blitt presset til noe i det siste, så det har blitt litt lite sanger på meg desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken?

Je synes også det er lett å skrive tekst til en bok.

Vindens Skygge. Den har tidenes mest glorete tittel, men er dritspennende og gjør seg som låtinspirasjon.

Skal lese den ferdig før jeg skriver låta ferdig, men er ikke mye igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør jeg det:

1. Skriver teksten. (Når jeg gjør det så begynner jeg bare å skrive noe og så etter hvert så skjønner jeg hva jeg egentlig skriver om, og så er det bare å fortsette på det.)

2. Finner en "key". (Hvilken tone sangen skal spilles i. Det funker som regel med G, C, D eller E.)

3. Capo eller ikke?

4. Finner en grepkombinasjon jeg liker.

Så spiller jeg bare av en masse grep etter hverandre som er innenfor den "keyen" jeg har valgt mens jeg synger teksten jeg har skrevet. Etter en stund så sitter det. I mitt tilfelle blir både melodi og tekst ganske bra. Det handler bare om å ha et budskap, og samtidig ha et øre for musikk og klare å skape gode melodier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på låter jeg liker, og tar diverse akkorder og setter disse sammen i en progresjon jeg synes høres bra ut.

Blir det ikke veldig lett å ubevisst lage en låt som er ganske lik ''inspirasjonslåtene''?

Jeg for min del må avslutte ethvert prosjekt når jeg tar meg sjøl i å kopiere sanger... Hjelper med en god natts søvn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så endra plutselig boka seg helt! OMG, INCEST! Skulle skrive en psycobilly-aktig låt om det en gang. Ble til en låt som i korte trekk handler om å ta sitt eget liv, forvandles til en zombie, for å ta rotta på kjære Bono. Du sier tomat, jeg sier tommat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Låtskriving kommer veldig ann på hva slags musikk man skriver. Har vært med på mye, fra country via blues og til sukkerpop. For meg er progrock nærmest hjertet.

Når det gjelder hva som kommer først er det ingen klare regler for dette, men om man har f.eks en tidsfrist på det (som pop-musikere ofte har) har jeg noen tips.

Begynn med et frase man liker, utseende på et bilde, hva som helst. Prøv å se for deg om dette kunne være et refreng, middle8, vers osv. Tenk så på et hook. Hooket er det som skal virkelig drive låta. Det kan være hvilken som helst del av låta. Noen låter har sterke vers, andre har sterke refreng, og noen har kun vers (AAA-låt). Om du har problemer med å sette akkorder til hooket, kan du bruke kvintsirkelen fra hjemmesiden min. Om du ikke vet hvordan man bruker kvintsirkelen som hjelpemiddel, så bare spør. Sikker mange her som kan hjelpe dere.

Begynn å sette ord til. IKKE TENK PÅ TEKSTEN, DEN SKAL BYTTES UT ETTERHVERT!!! Bare skriv noe svada.

På dette stadiet begynner låta å skrive seg selv, man hører hva som kommer til å være neste parti osv. Man kan bytte ut akkorder, men riff som arpegierer over disse heller, men det får man se selv. Om du plages med å finne akkorder, bruk kvintsirkelen. Om du synes utkastet ikke er bra, må du bare huske at man jobber og jobber med en låt. Ofte ender man opp med å forkaste en svært brukbar låt.

Et annen tips: Spill låta for andre. Om det finnes partier i låta du helst vil "spole" forbi, vet du at dette er et parti du bør jobbe med.

Dette er ikke en oppskrift, bare en måte jeg har skrevet pop-låter på. Håper den kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.