Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan komme i gang med sangskriving?


Anbefalte innlegg

Jeg laget i det siste tre rytmer basert på riff og mye hjelp fra kvintsirkelen på en av de.

Det hjelper veldig! Og jeg tror riffet er for mange nøkkelen til starten på en låt.

Disse tre spilte jeg for to i min klasse når vi satt alene på et klasserom.

De likte det veldig godt.. De sier det de mener, bare så det er sakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...
Takker for all tilbakemelding!

Jeg har først og fremst tenkt å skrive en akustisk låt. Jeg føler dog at det bare blir en chord-progression. Hvordan kan man spice opp en akustisk låt? Er jo ikke så veldig vanlig med feks. en solo innen det akustiske.

Bassnoter er et lite fancy triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Bump

Når man har total skrivesperre? Kreativiteten på bånn, hvordan gjør folket det da? Har ikke kommet opp med noe fornuftig på flere måneder og det begynner å plage meg.

Kanskje litt kapring av tråden det her, i så fall får noen si ifra så skal jeg fjerne posten.

Hør på musikk du liker- eksperimenter med nye akkorder (kule extensions osv).

tonalitet og rytme gjør ofte en helt annen verden!

Kanskje lese litt teori om en ikke har så stor kunnskap, osv. (Hvis du snakker om skrivesperre ala lyrics, så er jeg rimlig off topic :ninja: )

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt sent kanskje, men la gå:

Jeg leste for litt siden om låtskriving, og der sto det blant annet at det kan være lurt å begynne utifra en tittel.

Teksten hadde "California girl" som eksempel. " Jeg satt på stranden med solen i ansiktet og en drink i hånden, og følte meg som en ekte california girl".

Det du gjør er å bare komme opp med en tittel, det meste funker, og prøver å bruke sangen til å besvare tittelen på en eller flere måter.

I skrivende stund kan jeg ta fks " Alone " som eksempel: Hvorfor er du alene? Hvordan endte du opp alene? Hvordan føles det å være alene?

Bytt ut det med California girl og du kan få: Hvem er hun, hva gjør hun, hvordan ser hun ut osv osv osv.

Etter du har kommet opp med et par spørsmål kan du finne på noen ord som du kan bruke i sangen utifra tittelen.

" California girl", jeg tenker på strender, bølger, fine jenter og sol. Sand kan fks være noe som forandrer seg/ er i endring. Finn et ord for det og skriv det ned. Bølger kan også være noe som forandrer seg, eller noe som alltid er det samme? Hvem vet, bare du!

Fortsett å finne ord og skriv sangen utifra det!

Det hjelper for meg, men husk at alle er forskjellige. Det er mange gode tips i denne tråden, og i mange mange andre tråder. Det handler om å finne en stil som passer deg, akkurat som å finne riktig musikk for akkurat DEG !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bump

Når man har total skrivesperre? Kreativiteten på bånn, hvordan gjør folket det da? Har ikke kommet opp med noe fornuftig på flere måneder og det begynner å plage meg.

Kanskje litt kapring av tråden det her, i så fall får noen si ifra så skal jeg fjerne posten.

Nå er det sikkert forskjellig individuelt, men for meg funker band dvd'er veldig bra. Ikke vet jeg hvorfor. Samme med bra musikk. Hvis jeg lytter konsentrert til en skikkelig bra plate pleier jeg å bli veldig inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Metallica. Ikke fordi Metallica gjør det, men fordi det funker for meg. Riff/instrumentaldeler kommer først, etterfulgt av melodien av vokalen, eterfulgt av selve teksten. Nå er jeg ingen vokalist selv, men liker å skrive sanger. Sjekk ut Dyers Eve Demo på youtube for konkret eksempel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Regner med at dette er et svar du har fått før, men det er fordi det er det eneste gode svaret:

Det finnes ingen fasit på hvordan man lager kunst!

Jeg er helt sikker på at det ikke er en eneste låtskriver som bruker de samme metodene når han/hun skriver en sang. Personlig liker jeg å konstant tenke tekst og melodi i hodet, uansett hvor jeg er; og dersom en god tekststrofe dukker opp i hodet mitt åpnes det mange muligheter, og jeg ser for meg hvordan stemningen til en slik sang skal og bør være. Når jeg kommer hjem setter jeg meg ned med denne linjen i hodet, og begynner å skrive.

Jeg foretrekker da å jobbe med både melodi og tekst samtidig. Jeg har en kjempeflink gitarist i bandet mitt som står for de fleste riffene. Min jobb er bare å skape selve melodiene og tekstene, altså kjernen i låta. Det fundamentalistiske.

Dessutten tar det lang tid å bli en dyktig låtskriver. De låtene jeg skrev da jeg var svært fersk hadde potensiale, men var egentlig ganske dårlige. Etter hvert får du en egen stil, og låtene blir mer og mer deg. I mitt tilfelle har de bare fått mer og mer trøkk og driv. Dette er noe som varierer ut ifra ens erfaringer...

Jeg foreslår at du bare setter deg ned å skriver mens du har gitaren på fanget. SPill grep du synes høres gode ut sammen, og skriv tekster du kjenner kommer fra hjertet. Bruk hjertet når du skriver!

Du trenger ikke å ha en klar idé om hva sangen skal dreie seg om, men en slags følelse på hvordan den skal bli tror jeg kan være lurt.

Du vil lære mer og mer jo lengre tid du holder på, og jo nysgjerrigere du blir. Desto mer du lærer, desto flere spørsmål dukker opp! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.