Web Analytics
Jump to content

Hvordan komme i gang med sangskriving?

Recommended Posts

Jeg har tenkt å forsøke å lage egne låter, men trenger noen tips på veien. Først og fremst; hva kommer først. Selve gitarspillingen eller lyrikken? Med andre ord, skal jeg lage teksten før jeg lager noe kreativt på gitaren?

Flere tips vil tas imot med takk!

• Replies 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kommer helt an på synes jeg. Noen ganger har man et par riff klare, mens andre ganger har man tekst og vokalideer(med musikk) i hodet.

Er du helt grønn så tror jeg det er enklere å bare starte med riffa.

Jeg synes det er enklere å lage låter hvis jeg ser for meg at jeg skal skrive ei hel skive. Slik at man f.eks tenker at førstelåta skal være rimelig rett på og ha noe catchy ved seg, men kanskje ikke de mest interessante og dype gitarpartiene f.eks. På fjerdelåta bestemmer man seg for at det skal være en ballade, 6 låta skal være en betydelig tyngre og mid-tempo låt etc.

Det du kan også prøve er å lage deg en mal på hvordan låta skal være, slik at du har visse rammer du må jobbe i.

F.eks:

Intro

vers

refreng

vers

refreng

mellomspill/solo

refreng x2

outro.

Bøttevis med kaffe hjelper også på.

Men det er mulig at dette ikke funker i det hele tatt for deg, men det gjør det iallfall for meg.

For meg handler det først å fremst å tenke. Hvis jeg jobber utifra en klang eller melodilinje, så kan jeg ofte se (/høre) for meg resten av musikken. Da er det bare å plukke dette til noter evt. aktuelle instrument. Det som er så kjekt med dette er at hvis jeg ligger en natt og ikke får sove kan jeg sitte å skrive på en låt og finne ut hva som vil låte bra.

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg ned og skrevet noe skikkelig streit dersom du er fersk. Skriv et eller annet som fungerer. Altså en akkordprogresjon (evt. riff) og klar melodilinje ++. Så kan du skrive lyrikken, og tenk deg at du utrykker noe med instrumentet ditt. Og du utrykker noe i klang i stemma, dette bør tilsvare teksten. Nå kan ikke jeg skrive tekst da :P

Gjør det litt enkelt for deg selv, siden selv om det ikke er det aller mest givende lærer man seg teknikker så man har overskudd til å få til noe kult ettersom man blir mer erfaren.

Hvis du vil kan du skrive en låt i G-dur. Den skal inneholde minst 4akkorder, ingen låneakkorder, kun Tonika, Sub dominant, dominant, og de tre sine submedianter. Dvs. G, C, D, Em, Am og Hm. Melodilinja skal ikke ha skalafremmede toner og ende på G. - En typisk oppgave som setter mer begrensninger enn krav, som da igjen er nesten vanskligere. (jeg vet ikke om du skjønte noe av det med tanke på at teorikunnskap varierer veldig på forumet).

Akkurat dette temaet synes jeg er intressant, da jeg mener du kan være en så god gitarist som helst, men det er null verdt om man ikke har gode låter.

Selv skriver jeg noen ganger 5 gode låter i løpet av en helg, men så kommer det bare rør i to måneder etterpå.

Jeg bestemmer meg alltid først for hva slags låt jeg vil skrive tempomessig og strukturmessig og lager en mal. Som en annen nevnte over her. Noe jeg også gjør er at hver gang jeg har en melodi eller et riff så tabber/ skriver jeg noter på dette i gitarpro. Mao. har jeg etterhvert et ganske stort idearkiv. Kommer jeg så på en ide til et refreng f. eks. så kan jeg gå inn i de ideene jeg har laget før og se om jeg har et kult vers, eller en bridge, eller whatever.

Jeg synes også at det er en fordel å prøve å synge de ideene man faktisk har i hodet istedet for å sitte å lage ting på gitaren. Det meste av det jeg skriver i dag sitter jeg og nynner og legger inn i guitarpro uten å ha spilt det på en gitar i det hele tatt. Selv synes jeg at jeg får noen intressante/ "uvanlige" melodier ut av dette, samt at det ofte blir vanskelig å spille det. Da får man noen utfordringer å øve på også. :D

Uansett, for meg har guitarpro endret hele måten jeg skriver låter på, og ikke minst så glemmer jeg ikke lenger gode ideer. Noe jeg ofte gjorde tidligere ( tror jeg har mista mye hår på å ergre meg over gode riff jeg har glemt i etter tid). Det passer sikkert ikke alle å skrive på min måte, men det funker for meg.

Akkurat dette temaet synes jeg er intressant, da jeg mener du kan være en så god gitarist som helst, men det er null verdt om man ikke har gode låter.

Selv skriver jeg noen ganger 5 gode låter i løpet av en helg, men så kommer det bare rør i to måneder etterpå.

Jeg bestemmer meg alltid først for hva slags låt jeg vil skrive tempomessig og strukturmessig og lager en mal. Som en annen nevnte over her. Noe jeg også gjør er at hver gang jeg har en melodi eller et riff så tabber/ skriver jeg noter på dette i gitarpro. Mao. har jeg etterhvert et ganske stort idearkiv. Kommer jeg så på en ide til et refreng f. eks. så kan jeg gå inn i de ideene jeg har laget før og se om jeg har et kult vers, eller en bridge, eller whatever.

Jeg synes også at det er en fordel å prøve å synge de ideene man faktisk har i hodet istedet for å sitte å lage ting på gitaren. Det meste av det jeg skriver i dag sitter jeg og nynner og legger inn i guitarpro uten å ha spilt det på en gitar i det hele tatt. Selv synes jeg at jeg får noen intressante/ "uvanlige" melodier ut av dette, samt at det ofte blir vanskelig å spille det. Da får man noen utfordringer å øve på også. :D

Uansett, for meg har guitarpro endret hele måten jeg skriver låter på, og ikke minst så glemmer jeg ikke lenger gode ideer. Noe jeg ofte gjorde tidligere ( tror jeg har mista mye hår på å ergre meg over gode riff jeg har glemt i etter tid). Det passer sikkert ikke alle å skrive på min måte, men det funker for meg.

Dette er akkurat samme måten som jeg lager låter på! :P Guitarpro er genialt!

Ofte så bare sitter jeg og nynner, og finner på et fett riff, legger det inn i guitarpro forfortfort, men så klarer jeg jammen ikke å spille det når jeg henter gitaren :P

Edited by Metalbrain

Jeg begynner som regel bare med at jeg finner på et fett riff, så lager jeg sangen ut ifra det. Lyrikken tar vokalisten seg av :D Kunne selfølgelig skrevet selv også men når vokalisten sier han vil skrive sine egne så får han lov til det, hehe :)

LilleLars: Det er den rake motsetningen til hvordan jeg skriver låter. Høres vanvittig kjedelig ut.

Ikke noe frekt ment.

For å spørre om noe litt annet..

Flere enn meg her som er helt ville på å "kaste" ting som blir laget? Har ikke tall på hvor mange riff og halvferdige låter som forsvinner.

Snart halvveis på ene skiva jeg skal skrive og prøver nærmest å tvinge meg selv til å fortsette med det. Blitt flinkere til å bare ta meg en pause

hvis jeg kjenner jeg blir lei dog.

Det er den rake motsetningen til hvordan jeg skriver låter. Høres vanvittig kjedelig ut.

Ikke noe frekt ment.

Jeg lager ikke oppgaver til meg selv når jeg skriver låter ;) Men har fått oppgaver på skolen, og det blir med en gang ganske enkelt å skrive noe helt ok. En slik oppgave fungerer både som en utfordring og en begrenselse :) Så var ment til trådstarter dersom han sliter med å komme igang med låtskriving.

Jeg har en tendens til å jobbe med litt for vansklige ting :P men samtidig lærer jeg masse ved å gjøre dette. Jeg burde kanskje jobbet med å skrive noen ok jazzlåter og kanskje noen pop-låter, men i stedet ender jeg med å sette igang med noen evighetsprojekter. Sånn som nå skriver jeg stykke for gitar og 4stemt kor (oppgave fra gitarlærer), og dette er vanskelig for meg! Nå gjør jeg det ikke enkelt for meg selv ved å modulere flere ganger, og ikke helt hvordan å komme seg tilbake til utangspunktet og bruke litt for mange skalafremmede toner, men håper det blir bra tilslutt. Jeg har også hengt meg litt for mye opp i 6/8 taktart, virker som alt jeg kommer opp med går i det.

Ja, jeg skjønte det. Ville bare uttrykke mitt synspunkt så man kunne få i gang en slags debatt rundt det. Skjønner jo at folk har forskjellige framgangsmåter.

Må legge ut noe når det er ferdig. Hørtes ut som et spennende prosjekt.

For å spørre om noe litt annet..

Flere enn meg her som er helt ville på å "kaste" ting som blir laget? Har ikke tall på hvor mange riff og halvferdige låter som forsvinner.

Snart halvveis på ene skiva jeg skal skrive og prøver nærmest å tvinge meg selv til å fortsette med det. Blitt flinkere til å bare ta meg en pause

hvis jeg kjenner jeg blir lei dog.

Du er ikke alene om den, hehe. De fleste riff og halvferdige låter forsvinner på bandøvinger når vi finner ut at det ikke helt passer bandets stil. Værste jeg har hvert med på er at vi laget ferdig en hel låt en lørdagskveld så kastet vi den på søndagen :P