Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tekster


Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm, prøver å fange stemninger. Dette høres sikkert overfladisk ut, men jeg tenker på låter som en helhet og ikke som to separate ting. Du vet selv når det passer, det bare klikker, teksten og låten glir sammen til en helhet. Bruk tid, ikke vent alt skal komme i løpet av en kveld (selv om det hender, mange kjente låter har blitt skrevet på veldig kort tid). Hvis alt svikter kan du jo alltids lage en låt om at du ikke klarer å skrive låter ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt hvordan jeg skriver tekster. Noen ganger dukker det bare opp noen linjer i hodet på meg mens jeg venter på bussen eller lignende. Da bruker jeg tekstfragmentet til å bygge en komplett tekst, om det lar seg gjøre. Noen ganger bare går det ikke.

Andre ganger bestemmer jeg meg for noe jeg har lyst til å si med en tekst og skriver ut ifra det. Er opptatt av at det skal være en genuin stemning i den og at ordklangen blir god.

Jeg bruker ofte en del teknikker i skriveprosessen. F. eks metaforer, aliterasjoner, ordspill, enderim, bruk av gamle ordtak i nye kontekster, etc. Vær kreativ! Alt er lov så fremt man selv (og forhåpentligvis andre) blir fornøyd med resultatet.

Dersom jeg er misfornøyd med et ord i en setning, forsøker jeg å finne et bra synonym som klinger bedre, uten at meningen foringes. Er jeg misfornøyd med en hel setning, prøver jeg å skrive om den til den sitter.

Lenge siden jeg sist skrev en tekst nå. Er så rart med det, noen ganger flyter det helt naturlig mens andre ganger er det nærmest umulig å komme opp med så mye som et ord man er fornøyd med.

Hovedregelen hos meg er at prøver jeg for mye så går det ikke. De tekstene jeg er mest fornøyd med selv er de som ble skrevet uten at jeg i det hele tatt hadde planlagt å skrive noe. Derfor planlegger jeg aldri på forhånd at jeg skal sette meg ned og skrive.

Ellers må det nevnes at inspirasjon er viktig. Har man nok inspirasjon, skriver tekstene seg nærmest selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

khh.... bruk fantasien .....  

finn en punchline .... og klin til .....

Ganske enig med Bungle her. Har du en god punchline så er du godt på vei. Finn noe som klinger bra, deretter tenker du etter hva den punchlinen kan bety og stå for, så skriver du teksten etter dette.

Skriv gjerne litt billedlig, ikke la alt du skriver skinne tydelig gjennom, overlat det til lytteren å bruke litt fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har skrevet noen Kristne sanger og det går i grunnen veldig greit. Ellers så er det ikke så vanskelig å skrive om følelser og stemninger som tidligere nevnt. Det er liksom bare det å komme i gang.

Kjærlighet er vel kanskje det som er lettest å skrive om, og det er jo også det de fleste skriver om. Men det ender vanligvis i noen patetiske klissete overfladiske greier, så prøv heller å kom på noen anna. Det er hvertfall mitt råd! Men selvsagt finnes det mange som skriver knallbra innenfor dette temaet og, men det er vel heller fåtallet etter min mening...

Mye rare tekster rundt forbi. Hør f eks litt nøyere etter på hva knopfler synger om i Money for nothing neste gang dere hører den hvis dere ikke allerede har merka det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.