Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjela eller teknikk?


tisi1

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig de som spiller med sjela !  

Euroboy er jo ikke verdens tekniske og kjappeste gitarist !  

Men liavel min favoritt gitarist

Selvom han er en av norges beste gitarist teknisk sett også da ..  

Men uansett han rocker rævva av alle andre gitarister når han spiller

og han spiller med sjela!

rocker rævva av alle andre gitarister?

-NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syns det er mye snevert ute å går...

Ta for eksempel klassisk gitar musikk. Det går ofte fort som faen, men det er stemning og sjel... Andres Segovia - Leyenda for eksempel...

Jeg har en video av Steve Vai hvor han spiller Tender Surrender, og selv om det er fort og teknisk vanskelig, så er det melodiøst, harmonisk og, basert på ansiktsuttrykket og kroppsspråket, veldig sjelfullt.

Det virker som om folk kun tenker på at sjelen kommer gjennom improvisasjon, men den kan like gjerne komme gjennom _komposisjon_

Men men, det var mitt lille forsvar for dem som spiller fort med sjel

Er spørsmålet rettet til musikere eller artister? Musikeren må kunne teknikk først og fremst, iogmed han skal først og fremst reprodusere, mens artisten skal skape. Uansett, debatten dreier alltid inn i smak og behag, er ikke noe å gjøre med det... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easy. Avstanden mellom første elektronskall og kjernen i et atom ligger like langt fra hverandre som kortsidene fra midten på en fotballbane.

Så teoretisk sett skal atomene kunne passere hverandre uten problemer... :P Men det er jo bare en teori som er praktisk talt umulig.

Nei. Og siden teorien ikke holder vann er den feilslått.

I dette temaet legger jeg i at "teknikk" vil si fart, vriene saker, og mer fart.  :wink:

Har hele tiden presisert at teknikk er nødvendig for å klare å lage lyd i en gitar... :roll:

Hvis du ser en kar som lukker øynene, lar seg rive med av musikken og lar sjela styre sangen, spiller han da meget fort/teknisk. Når en kjapp, teknisk gitarist lukker øynene, så er det som oftest for å konsentrere seg, virker det som.

Ralph "Karate Kid" Macchio lukket øynene, lot seg rive med av musikken (mulig han lot sjela styre sangen også) i filmen Crossroads. Det var skuespill. ;)

Kan virke som er et svakt argument. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk dritt om Karate Kid!! Du lever farlig The Euphor :-P

Men jeg syns at det å spille med sjela i bunn og grunn er uavhengig av teknikk. Å spille med sjela går ut på det å la seg rive med, full utfoldelse altså. Men jeg vil nå tro at det er lettere å få en slik maksimal utfoldelse når teknikken ikke er flaskehalsen i systemet. Selvom man kan f.eks. spille fort, bør man jo ikke alltid gjøre, men føler man for det, så har man alltid teknikk nok til å klare det. Å spille med sjela går ut på å spille slik man føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og siden teorien ikke holder vann er den feilslått.

Hvor i all verden har du det ifra? Det er da ingen "regel" som bestemmer noe sånt?

Dessuten så var det hele teoretisk sett, jeg har aldri nevnt at den skal "holde vann". :wink:

I dette temaet legger jeg i at "teknikk" vil si fart, vriene saker, og mer fart.  :wink:

Har hele tiden presisert at teknikk er nødvendig for å klare å lage lyd i en gitar... :roll:

Ser ikke at det står nevt noen steder... Hvis det er det du støtter deg til, så virker dette mer som om du kverulerer bare på faenskap. :?

Man skjønner da virkelig at med "teknikk" i dette temaet så tenker man på å spille teknisk, ikke om at man kan spille på en gitar eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så var det hele teoretisk sett, jeg har aldri nevnt at den skal "holde vann".  :wink:

Der jeg kommer fra er teorier derivert fra praksis. I musikk, teori er et effektivt redskap til å formidle idéer som er relevante for virkeligheten. Det du snakker om er filosofi. Og selv om filosofi kan omtales som teori så er det en hypotetisk teori, og kan derfor ikke brukes direkte som et bilde på annen teori (som ikke er hypotetisk).

Ser ikke at det står nevt noen steder...
Av de to så er en gitarist med teknikk uten sjel bedre å høre på enn en med sjel uten teknikk. Kort og godt fordi den uten teknikk ikke hadde hatt mulighet til å formidle sjela si nettopp på grunn av manglende teknikk. Dermed like 'tom' som en uten sjel, men med teknikk.

(...)

Det ene ekskluderer ikke det andre. "Hele poenget med teknikk er at du kan spille sjela di, uten teknikk - hva skal du da med sjel?" Fritt etter Steve Morse.

(...)

Kan ikke komme på noen som er kjent for sjel i gitarspill som ikke har bedre teknikk enn gjennomsnittet.

Man skjønner da virkelig at med "teknikk" i dette temaet så tenker man på å spille teknisk, ikke om at man kan spille på en gitar eller ei.

Jeg velger å tolke ting som de står. Uten konkretisering er det et spørsmål om teknikk eller sjel. Og da er det for meg ingen tvil. Teknikk. Mr. X hadde kanskje heftig med sjel, men det hjalp ingen verdens ting da teknikken var fraværende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo til et visst punkt enige at begge deler er det eneste "valget" .

Slik som du sier, så må man jo ha teknikk for å kunne spille på gitaren, slik at mangel på teknikk ikke hindrer deg i å uttrykke sjela di. Ser ut til at det eneste vi (i bunn og grunn) er uenige om er tolkningen av ordet "teknikk". :wink:

Hvis man kan lage bra/vakker/god musikk selv med mangel på teknikk, har sjela da med det å gjøre?

Det vil ihverfall jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at essensen av det vi er uenig i er selve begrepet teknikk.

Bra/vakker/god musikk kan man lage uten spesielt god teknikk, og jeg vil også ha sagt at man kan lage fin musikk uten sjel. Litt fordi det som er fint for deg er ikke nødvendigvis fint for meg (selv om vi til en viss grad har samstemte oppfatninger basert på vår felles kulturelle oppvekst i en vestlig moderne sivilisasjon.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.