Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjela eller teknikk?


tisi1

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det blir vel sjela. En kar med sjel kan lære seg teknikk uten noen store problemer. Men en kar med bare teknikk, kan ikke lære seg sjel.

Har du noen vitenskapelige belegg for en slik uttalelse?

Sunn fornuft. :wink:

Vis meg den lærer som kan lære en kar å spille med sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med _MASTER_.

Det blir vel sjela. En kar med sjel kan lære seg teknikk uten noen store problemer. Men en kar med bare teknikk, kan ikke lære seg sjel.

Har du noen vitenskapelige belegg for en slik uttalelse?

Sunn fornuft. :wink:

Vis meg den lærer som kan lære en kar å spille med sjel.

Jeg vil absolutt hevde at det er mulig å lære seg å spille med det vi i denne tråden kaller sjel. Alle har et metningspunkt, både når det gjelder teknikk og sjel. Men alle kan lære seg å frembringe den sjelen de er i besittelse av. Jeg nekter å tro at noen kan høre om en person har sjel første gangen de rører ved en gitar. Hadde det vært mulig hadde det vært gjort for lenge siden.

Hva er sjel i gitarspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med _MASTER_.

Jeg vil absolutt hevde at det er mulig å lære seg å spille med det vi i denne tråden kaller sjel.  

Vel, her var jo ikke "begge" et alternativ. Så da stemte jeg sjel.

Bare innse det. Flesteparten av de som har god teknikk bruker den teknikken de har (som oftest) til det ytterste. Og får nesten en "allergi" mot å være minimalistiske. Jeg vet fint at dette ikke gjelder alle. 8)

Så da spørs det om sjelen kommer frem hvis man heller vi spille teknikk enn å fremheve sjelen i spillingen sin.

Har du noen vitenskapelige belegg for en slik uttalelse?

Trenger jeg det, da? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men teoretisk sett kan jeg gå igjennom vegger...  :P

Hvilken teoretiker støtter du deg til? Har aldri hørt om noen teoretikere som har yttret slikt. :D

Man må jo lære seg å traktere en gitar først! :wink:

Altså de må ha teknikk først. ;)

I denne saken ser jeg på sjel som noe spesielt som gir gitarspillet mening, melodi, stemning. Uansett hvor banalt det må være. (...) Men ikke alle tekniske gitarister er showoff-gitarister. Det er ingenting som sier at gitarister som er knallgode teknisk og raske, ikke skal kunne spille rolig, pent og sakte.

Hvis det gir meg mening at en gitarist spiller show-off aktig, så er det altså sjel. Samtidig insinuerer du at sjel bare kan vises gjennom rolig, pent, og sakte spill?!? Hva er det egentlig du mener? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har NULL teknikk, men jeg spiller som en gud likevel. :D

Nei, jeg tror det er viktig med begge deler, men for mye teknikk blir råttent. De som lager virkelig kul musikk (imho) er rimelig sjelden såkalte teknikktøser, så det ligger vel hovedsaklig i sjela. Enten har du mojo, eller så har du ikke mojo. Yes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken teoretiker støtter du deg til? Har aldri hørt om noen teoretikere som har yttret slikt. :D

Easy. Avstanden mellom første elektronskall og kjernen i et atom ligger like langt fra hverandre som kortsidene fra midten på en fotballbane.

Så teoretisk sett skal atomene kunne passere hverandre uten problemer... :P Men det er jo bare en teori som er praktisk talt umulig.

/quote]  

Altså de må ha teknikk først. ;)  

I dette temaet legger jeg i at "teknikk" vil si fart, vriene saker, og mer fart. :wink:

Hvis det gir meg mening at en gitarist spiller show-off aktig, så er det altså sjel. Samtidig insinuerer du at sjel bare kan vises gjennom rolig, pent, og sakte spill?!? Hva er det egentlig du mener? :P

Hvis en kar spiller som en motorsag på gitaren, hvor mye sjel hører du i musikken da? Vel, jeg hører ihvertfall ingenting. Hvis du ser en kar som lukker øynene, lar seg rive med av musikken og lar sjela styre sangen, spiller han da meget fort/teknisk. Når en kjapp, teknisk gitarist lukker øynene, så er det som oftest for å konsentrere seg, virker det som.

Men likevel, det hele grunner ut i smak og behag.

Som alt annet innen musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig de som spiller med sjela !

Euroboy er jo ikke verdens tekniske og kjappeste gitarist !

Men liavel min favoritt gitarist

Selvom han er en av norges beste gitarist teknisk sett også da ..

Men uansett han rocker rævva av alle andre gitarister når han spiller

og han spiller med sjela!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.