Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor har enkelte gitarer en dypere tone?


R.I.P Bon Scott

Anbefalte innlegg

At man ikke liker Gibsons er jo en ting, men at de bruker dårlig treverk er vel å ta hardt i. Det er allikevel klart at man finner veldig gode instrumenter hos Gibson så vel som mindre gode, men det er likt for alle merker. Gibson har allikevel et klart flertall av gode, for ikke å si eksepsjonelle, gitarer etter min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har vel vært endeløse diskusjoner om Gibson QC her tidligere men..

Jeg har jobba i gitarsjappe og sett flere skrekkeksempler på hva Gibson kan utrette.

Tilogmed folk med Gibsonspons har utalt seg negativt. F.eks Alex Lifeson som sa at hver gang han fikk

en ny gitar fra dem leverte han den til tech`n sin for så og si og "rebuilde" den!

Tror ikke det er så mye treverket som er problemet, men montering og setup.

Har vært mye diskutert på HRI i tråder som denne:

http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopi...ity&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkke høre på dem gutta på HRI. Dem er helt føkka i huet.

Men Gibson suger baller uansett. Alt bortsett fra custom shop modellene er lagd i kina shippa til USA og merka med MIU og solgt til føkkings merkesnobber. Alle rockere disser sosser men er like jævlig hekta på gibson/fender/marshall etc som dem andre er på Armani og Lacoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kjeft nå, men akkurat det samme har en kar fortalt meg. Det gjelder Fender. Det som gjenstår, er å sette sammen kropp og hals, og sette på strenger. Det gjøres i USA..

Grunnen til at jeg tror han, er at han ikke har noe å tjene på å lyve. Tvert imot hadde han tjent mest hvis han ikke hadde fortalt det, for å si det slik.

Han fant MIAmerkede- fendere på Fenders frabrikk i Kina, under en tur betalt av jobben.

Mens vi er inne på det- jeg har ved et par anledninger forsøkt å finne innlegg fra noen av de som jobber på disse gitarfabrikkene, rundt omkring på diskusjonsfora. Det er omtrent kramp umulig. Det er kun gitarnerder som poster spekulasjoner og påstander. De som sitter på fabrikkene og jobber, holder kjeft, etter det jeg kan skjønne.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også er rimelig sikker på, er at betydningen av de forskjellige tretypene og hvordan lyden blir påvirket, er ganske overdrevet av enkelte, i hvert fall hvis man snakker om elgitarer. Det er jo ikke slik at man kan si at en tretype gir den "fasitlyden" eller egenskapen, det er forskjell fra gitar til gitar. Treverk er et organisk materiale, og to trestykker av den samme sorten oppfører seg forskjellig.

Mener du at variasjonene mellom to "identiske" gitarer ligger i noe annet enn treverk? Mekanikk/elektronikk? Mekanikken vil jeg tro du vil se på som et dødt punkt. Så da gjenstår elektronikken. Har to mikker av samme type så stor innflytelse på lyden at det kan høres når man spiller akustisk? Jeg tviler på at du vil si ja. Så da gjenstår bare ett spørsmål: Er den akustiske lyden en bra nok pekepinn på hvordan en gitar låter elektrisk? Dersom du mener ja er du samtidig enig i at treverket har stor betydning for den totale summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på det- jeg har ved et par anledninger forsøkt å finne innlegg fra noen av de som jobber på disse gitarfabrikkene, rundt omkring på diskusjonsfora. Det er omtrent kramp umulig. Det er kun gitarnerder som poster spekulasjoner og påstander. De som sitter på fabrikkene og jobber, holder kjeft, etter det jeg kan skjønne.

Hvorfor det?

fordi det er få mexicanere som frekventerer gear forum på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det er fredag og jeg har tydlighvis fått alt for lite kaffe............

Min erfaring er at tunge gitarer har en tendens til å låte bright. Trodde før at det låt mørkere men det har vært motsatt på de jeg har prøvd.

Noe som irriterer meg grenseløst er at Gibson huler ut mange av modellene uten at det står noe sted. Tror de gjør det for å senke vekten og det er greit nok men det gjør jo litt på lyden også.

Noe som alltid har imponert meg er Tyler. De låter helt spesielt uten at jeg kan sette fingeren på noen komponent eller hva det er som gjør at de låter sånn. JT har skrevet noen av sine tanker om det her:

James Tyler's tanker om vekt på gitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The euphor- jeg har ikke noe godt svar. Jeg har heller ikke sagt at det ikke er forskjell, men jeg sier at viktigheten av slik eller sånn tre er overdrevet hos enkelte som har hørt for mye på hva reklamebyråene til de store produsentene forteller dem.

Har ikke lyst til å være bombastisk, av den enkle grunn at jeg ikke har nok greie på det, har spilt på mange nok gitarer, eller er dyktig nok gitarist.

Jeg er helt enig i at det er forskjell på like gitarer, i større og mindre grad. Har to stykker selv som er slik.

Hovedpoenget er at vi blir påvirket at reklame, hype og mer eller mindre grunnløse påstander på hva som er "bra" og ikke, og hvor avanserte løsninger de kommer opp med.

Et eksempel, som ikke går på treverk, er noe jeg så for en tid tilbake, der en gitar ble holdt fram som allsidig og fantastisk, fordi den hadde "duo dynamic sound system" eller noe slikt.

Kikket litt nærmere på saken, og det viste seg at det fantastiske systemet var en coil split, eller på godt norsk, en bryter og tre cm ekstra ledning som kortslutter den ene spolen i en humbucker.

For meg blir det er like tynt salgsargument som når man på -08 modellen av Citroen Tristesse reklamerer med "nyvinninger" som krommede støtfangerlister og lakkerte speil. Det var det man klarte å finne på..

Men det er klart, det er ikke lett å følge opp heller, når "De to store" jobber livet av seg på å finne opp gitarene de lagde på femtitallet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel, som ikke går på treverk, er noe jeg så for en tid tilbake, der en gitar ble holdt fram som allsidig og fantastisk, fordi den hadde "duo dynamic sound system" eller noe slikt.

Kikket litt nærmere på saken, og det viste seg at det fantastiske systemet var en coil split, eller på godt norsk, en bryter og tre cm ekstra ledning som kortslutter den ene spolen i en humbucker.

Ibanez SA260FM? :P

http://ibanez.com/eg/guitar.aspx?m=SA260FM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er den der, ja, men det spiller liten rolle. Det der er forresten en veldig bra gitar for pengene. Pen å se på er den også.

Vitsen er at man kaller noe banalt for noe voldsomt flott noe, mens det i virkeligheten er to ledninger som her loddet på motsatt av vanlig, eller en ekstra bryter. Det er hype, og mystifisering av noe som egentlig er ganske banalt.

Ser ingen grunn til å henge ut en spesiell produsent her, de driver med det der hele gjengen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel, som ikke går på treverk, er noe jeg så for en tid tilbake, der en gitar ble holdt fram som allsidig og fantastisk, fordi den hadde "duo dynamic sound system" eller noe slikt.

Kikket litt nærmere på saken, og det viste seg at det fantastiske systemet var en coil split, eller på godt norsk, en bryter og tre cm ekstra ledning som kortslutter den ene spolen i en humbucker.

Haha, nice. Dette derimot: http://www.washburn.com/products/buzz/vcc.aspx

Virker tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.