Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor har enkelte gitarer en dypere tone?


R.I.P Bon Scott

Anbefalte innlegg

Jojo, det har selv jeg skjønt, men etter å ha googlet litt, har jeg en sterk mistanke om at dette er rett og slett en ekstra volumpot på den ene spolen i pickupen. Det koster da mindre å lage enn en tonekontroll, fordi man slipper å bruke penger på kondensatoren som sitter der. "VCC equipped", ja, flotte saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og da er vi i gang igjen.. Manglende kvalitetskontroll hos de store produsentene, Amerikanske instrumenter laget i Kina osv..

Kvaliteten og kvalitetskontrollen til de "to store" er varierende og til tider tvilsom. PUNKTUM. Men begge produsentene lager fortsatt gode gitarer og vi kjøper de i fleng. Mitt inntrykk er at det som oftest skiller en "dog" fra en player" når en gitarist skal kjøpe seg en ny gitar er en enkel setup jobb. Selvsagt er det forskjeller mellom gitarer, men de fleste evner ikke å finne forskjellene så lenge gitarene ikke er satt opp skikkelig.

Her er en bildeserie fra en som har besøkt både den mexikanske og den Amerikanske fabrikken. Bildene forteller mer enn mange ord..

http://picasaweb.google.com/meridianmusicg...actoryTour2006#

Noen fakta :

-Begge fabrikkene lager gitarene fra bunnen av, altså er ikke MIM gitarene bare samlet i Mexico

-Mexico fabrikken lager alle forsterker kabinettene også de til CS modellene.

-Kroppene som lages i Mexico har alt fra 3 til 8 biter som er sammenlimt, de fleste av gitarene som har transparent finish har top finer for at de skal se pene ut.

-Gitarer som ikke klarer QC grunnet finish feil blir re-lakkert og ikke kastet eller videresolgt slik enkelte hevder.

-Mexico fabrikken lager sine egne pickups

-Mexico fabrikken produserer flertallet av Fender forsterkerne. Men enkelte modeller samles og/eller "loddes" i USA.

-Mexico fabrikken lager Fender strengene

-USA fabrikken lager i alle fall noen av sine egne plekterbrett. De kjøpes altså ikke inn fra Kina slik noen påstår

-Mekanikk som truss-rod, halsplater, kontroll plater, tremplater og stort sett all mekanikk til USA instrumentene er laget på fabrikken i USA

-Treverket blir faktisk kvalitetsvurdert i alle fall i forhold til fuktighet og vekt. CS treverket blir også utsortert.

-Jackson og Charvel gitarene lages av egne ansatte på sin egen produksjonlinje

Hvis noen har sett en "USA strat" i Kina, hva er det da de driver med i USA ? Og hvorfor skulle ikke disse gitarene være kopier slik som nesten alle andre kina gitarer er ? Og hvorfor skulle de bruke en kinesisk fabrikk til å bygge de dyreste instrumentene ? Jeg må si det er en påstand som til de grader faller på sin egen urimelighet..

Fender er det det alltid har vært, en veldig automatisert samlebåndsfabrikk som lager gitarer av helt ok kvalitet. For de som ser for seg at CS gitarene blir håndlaget av eldre håndverkere i et lite snekkerverksted, kan jeg avsløre at mesteparten av jobben blir gjort på den vanlige produksjonlinjen..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt of-topic forrige innlegg, men her kommer et svar på trådens egentlige tema.

Masse, materialer og form..

Min erfaring er at det er mange variabler som får en gitar til å låte som den gjør. Valg av treverk og konstruksjon er ofte det viktigste bortsett fra pickups selvsagt. En Gibson LP låter slik den gjør mye grunnet at både hals og kropp er laget i helt andre materialer enn en Fender og fordi halsen er limt til kroppen.

Men masse alene er ikke nok til å gjøre forskjellen. F.eks kan en SG og en LP låte veldig likt, til tross for at en skikkelig SG kan være veldig lett og at kroppen er ekstremt tynn i forhold til en LP. Her er det altså likt materiale, konstruksjonsprinnsipp, pickups og ikke minst mekanikktype som spiller inn. Mekanikk er ofte en faktor mange ikke tenker på, men prøv en hardtail strat og sammenlig med en vanlig strat med trem så skjønner du hva jeg mener..

Ellers er jeg enig med CastoFiber i at det eksisterer mange myter om hva som låter bra og "riktig". Ofte lar vi øyet avgjøre hva som låter best.. Et godt eksempel er alle gitarene med top finer som ser fine ut, men som er laget av x antall trestykker som jo egentlig burde gjøre gitaren "ubrukelig". Det man ikke vet osv..

For tiden spiller jeg mye på en relativt rimelig Strat som er laget i basswood. Gitaren er lett og kroppen er helt sikkert laget av minst 3 stykker tre og utstyrt med noen rimelige SD pickuper. Det merkelige er at denne gitaren låter mer "vintage Fender" enn noen annen strat jeg har eid, spesielt på mellom posisjonene på pu velgeren.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj. Det er da nesten slik at jeg angrer på at jeg nevnte dette igjen, og det er da heller ikke "bevis" på noe som helst, men fyren var rimelig oppbrakt over det han hadde sett, og fortalte meg altså dette over en kopp kaffe. Siden han jobber der han gjør, er det ingen grunn i verden for at han skulle ha diktet opp dette, heller tvert om. For meg spiller det null rolle om man tror på det eller ikke. Jeg gjør det.

Nok om det- jeg betviler heller ikke at Fender, og andre amerikanske produsenter for den del, lager gitarer i USA. Men at de på lik linje som mange andre produsenter av samlebåndsgjenstander importerer deler fra Kina, ser jeg ikke bort fra, uten at jeg kan vite det sikkert, langt mindre bevise det.

For min del spiller det ikke noen rolle, da jeg i min villeste fantasi ikke kan skjønne at disse gitarene kan være like bra som om den settes sammen i California.

Mange kinesiske gitarer er ikke mye å skryte av, men det er ikke noe bevis for at de ikke kan lage gode produkter av høy kvalitet.

Kineserne lager for eksempel de fleste laptoper vi bruker i verden. Compal, for eksempel, lager maskiner på oppdrag fra de fleste kjente merkenavnene.

For ikke lenge siden ble det avslørt at Armani- vesker lager veskene sine i Kina, så sendes veskene og det løse håndtaket til Italia, og så setter man på håndtaket, og merket med "Made in Italy". Så lenge de som kjøper veskene er villige til å betale mer for vesken da, er vel dette greit. Det har aldri vært forbudt å tjene penger.

Veskekjøpende damer er sikkert mye lettere å lure enn gitarister.

Forrige sommer kjøpte jeg en amerikansk gassgrill. På esken sto det stemplet "Proud to say, made in the US of A. På oppsiden av selve brenneren var det preget inn i godset "Made in USA". Da jeg snudde den rundt for å koble den til gassrøret, fant jeg et klistremerke med "made in China", "inspected by" og noe som for meg så ut som et kinesisk håndskrevet skrifttegn. Det er klart, dette har de gjort i Missoury bare for å forvirre meg. Uansett spiller det ingen rolle for meg, da jeg ikke betalte noe ekstra for å få en amerikansk grill.

Mitshubishi lager flere modeller på NedCar i Nederland. Etter det jeg vet, er det ikke noe tema at disse bilene er dårligere eller bedre enn de som lages i Japan. Forskjellen er at Mitshubishi ikke bruker masse penger på å fortelle oss at den ene bilen har bedre kvalitet enn den andre, fordi den er laget i det spesielle landet. Det er forskjellen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj. Det er da nesten slik at jeg angrer på at jeg nevnte dette igjen, og det er da heller ikke "bevis" på noe som helst, men fyren var rimelig oppbrakt over det han hadde sett, og fortalte meg altså dette over en kopp kaffe. Siden han jobber der han gjør, er det ingen grunn i verden for at han skulle ha diktet opp dette, heller tvert om. For meg spiller det null rolle om man tror på det eller ikke. Jeg gjør det.......

Jeg ser heller ingen grunn til å tvile på det denne karen så, men jeg tror nok forklaringen altså er at denne fabrikken lagde kopier av USA strat'er. Muligens også gode kopier..

Edit : ser jeg leste posten din litt raskt. Jeg trodde det var den gamle historien om en importør som besøkte en eller annen kinesisk fabrikk. Hvis det var den fabrikken som produserer squier, så kan jo forklaringen være så enkel at dette var et varelager/utstilling da USA fendere faktisk også selges i kina. Jeg ser ingen grunn til å konkludere med at gitarene var produsert i Kina i alle fall.

Ellers har jeg ikke noe problem med Asia produserte gitarer. En god gitar er god uansett hvor den er laget slik jeg ser det. MIM fenderne har forøvrig mekanikk laget i gode gamle kina, så at fender bruker importerte deler er det nok ingen tvil om, men jeg synes på en måte at de bør få cred for at de fremdeles lager de fleste delene selv til USA fenderne, da det jo er det "imaget" mange kjøper. Du vet - "hand-made by machines in the good ol' US of A" :D

Made in USA greia er forøvrig litt tynnslitt slik jeg ser.. F.eks biler, elektronikk og verktøy er klassiske eksempler på at kvaliteten slett ikke er særlig god på det de selv produserer. Jeg har ikke tall på hvor mange USA produserte verktøy artikler jeg har prøvd som slett ikke har vært av særlig høy kvalitet. Elektronikk som selvdestruerer gang på gang eller hvor mange amerikanske SUV'er jeg har sett stående i veikanten med nødblinkerne på. Brannbombe selvsagt :) men det er nå engang fakta

Japanerne derimot ! Glimrende kopi-ister med yrkesstolthet og egne tradisjoner - Japan all the way baby !

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert posten min -

ser jeg leste posten din litt raskt. Jeg trodde det var den gamle historien om en importør som besøkte en eller annen kinesisk fabrikk. Hvis det var den fabrikken som produserer squier, så kan jo forklaringen være så enkel at dette var et varelager/utstilling da USA fendere faktisk også selges i kina. Jeg ser ingen grunn til å konkludere med at gitarene var produsert i Kina i alle fall.

En annen mulighet er jo at Fender vurderer, eller lar kineserne lage sine egne modeller kun ment for det kinesiske markedet slik som med japanerne. Men jeg har ikke hørt snakk om noe slikt.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kroppen på en mexicostrat er altså limt sammen av flere små treklosser(5 til 8),og kan ha en finerplate på toppen,

mens de amerikanske består av maks tre klosser.

Her er det mitt inntrykk at det ikke er noen absolutt regel. Noen mexico fendere har så lite som 3 deler og enkelte USA fendere har mer enn 3. Det er vel forøvrig mer riktig å kalle det staver og ikke klosser, da de ikke er skjøtet i lengderetningen.

Men det som er avgjørende er hvor godt,og ikke minst raskt, lyden forplanter seg i gitarkroppen,

ifølge artikkelen av James Tyler.Og her er kanskje noe av årsaken til at gitarer av samme modell ikke høres like ut,

det skjer noe med lyden i sammenføyningene mellom treklossene.Ingen gitarer er vel limt sammen på samme måte.størrelsen og formen på klossene varierer og er unik fra gitar til gitar.

Vel, som du sier så er to trebiter aldri helt like. Prøv å kappe opp noen staver fra ulike emner og lim dem sammen for så og slå dem mot hverandre. Akkurat som "rytmepinner" eller lignende låter de litt forskjellig. Noe treverk er dødere enn annet og ulike størrelsen på klossene gir ulik tonehøyde og klang. Tetthet og spenn i treverket er også ulikt. Teoretisk skal færrest mulig biter med best mulig tre gi det beste resultatet da sammenføyingene vil virke resonansdempende (en "døere" tone), men i praksis kan det aller meste fungere godt slik jeg ser det.

Mens massen av gitarkroppen har mindre betydning for lyden i en elgitar enn jeg trodde,har treslaget større betydning.

Svartor og mahogny er tydeligvis best egnet til elgitarer.

Og massen av strengestolen eller bridgen bør være minst mulig for å formidle vibrasjonene mellom strengene

og kroppen best mulig.Og hvordan denne er festet til kroppen har også stor betydning.Så en floyd rose tremolo

blir da en dårlig formidler.Eller?

Edit:Fret Buzz.Dette avhenger av hvor godt stolen/bridgen formidler vibrasjonene mellom kropp/strenger.

"Det visste jeg ikke/I didn't know that"

Hva som egentlig er det beste treverket til en gitar avhenger vel mer av hvilken gitar man ønsker å lage enn noe annet. Bygger du en Les Paul er nok mahogny et lang bedre valg enn Alder, men til en strat gir Mahogny et veldig "ustratty" resultat.

Det samme gjelder for bridge/trem.

Man må ha i bakhodet at "best" i de fleste sammenhenger betyr at det er den løsningen som gir det beste resultatet i forhold til at man ønsker å kopiere en klassisk konstruksjon med en spesifikk lyd/feel. Det er jo det både Fender og Gibson driver med, altså de kopierer sine egne konstruksjoner.

Angående tremolo systemer er vel Floyd Rose o.l. noe av det som gir minst "tone" eller særpreg kanskje.. i en gitar sånn helt generelt, men også her finnes det mange eksempler på gitarer med glimrende lyd som har slike tremolo systemer original montert. Poenget er vel mer at en strat låter mindre som en strat med FR fordi det originale tremolo systemet bidrar mye til det vi regner som "stratlyd"

Mitt inntrykk er at det gjøres lite nytt i gitarverden hva angår materialevalg og konstruksjon rett og slett fordi hva vi forbinder med "gitarlyd" og tilhørende spille egenskaper er så faststøpt i tradisjoner og dermed har de fleste produsenter ikke så mye annet valg enn å "nærme" seg klassikerne på den ene eller andre måten hvis gitarene skal selge.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk også slik, bare for å gjøre ting skikkelig komplisert, at to trestykker som hver for seg låter fint, og resonerer bra, kan "motarbeide" hverandre når de blir limt sammen. Det er fordi egenresonansen ikke passer sammen, og nuller ut hverandres svingninger.

Det enkleste er jo å prøve gitaren, og høre etter om den har den sustainen du synes er tilfredsstillende i prisklassen.

Bare for å gjøre det enda mer håpløst-

For en tid tilbake prøvde jeg en en bass i et kunstmateriale som het "Luthite". (Så praktisk at det var akkurat det den plasten skulle hete.. :P )

Nok om det, det var en av de bassene jeg har spilt på som har mest naturlig sustain overhode. Dyre møbelbasser i eksklusivt treverk kan gå å grave seg ned- den sluttet nesten aldri å svinge.

Nå skal det sies at det var en ganske kostbar bass, ikke i "økonomiklassen", husker jeg rett, lå den på litt over sju tusen, men det burde ikke skremme en møbelbassfeinschmekker, langt der ifra.

Et par dager etterpå var jeg innom en annen gitarpusher for å kjøpe en sånn sveiv og strengekutter. Jeg har avbiter, men roter den bestandig bort.

Da prøvde jeg en MIA- strat, som var ganske død. Synes jeg. Kort sustain, og lite respons fra kroppen. Bare sånn for å bekrefte at "kopier er dårligere enn originalen", det er jo en sannhet som alle vet, plukket jeg ned en Blade strat- kopi som hang ved siden av. Ikke nok at det er en kopi, men den er laget i østen, også. Uten å raljere mer over det der, var den bedre å spille på, hadde langt bedre sustain og i det hele tatt.

Det skal ikke være enkelt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, «bedre å spille på» går litt ut over det som har med rene kvalitetsmessige ting å gjøre da. Hvis du har spilt mye Guitar Hero og niks skikkelig gitar, er selvfølgelig Guitar Hero-gitaren bedre enn en hvilken som helst yber-cu(m)stom-gitar til ørtenogførti lapper :lol:

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.