Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jacqueline, 15 år, spiller gitar


Anbefalte innlegg

Mente det Troll sa om at hun var god til å være jente.

Er det vanskeligere for jenter å lære seg å spille gitar?

Det jo veldig få gode jenter, men det har jo med det at veldig få jenter starter å spille gitar.

Jenter er svakere i fingrene. Og ja, det er få jenter som spiller gitar.

Kan du spille bedre enn hun jenten?

Må innrømme at jeg ikke var så særlig mye bedre enn hun for 3 år siden.

Men de 3 årene har sinnsykt mye å si for utviklingen i gitarspillet mitt.

Det der er et typisk stadie der man syns det er gøy å spille så fort som mulig, Men hun kommer sannsynligvis til å utvikle en bedre teknikk og stil etterhvert. Jeg vet det finnes flinke jenter og kvinner som spiller gitar. Et godt eksempel er Gabriela fra Rodrigo&Gabriela.

Rodrigo tar seg av solodelene. Men det hun spiller er ikke "bare-bare". Det krever teknikk og ferdighet.

name="wmode" value="transparent"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="373"></embed></object>">
name="wmode" value="transparent"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="373"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

He er en sang til dere som liker Metallica: (de har også covret One)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gjest Ziggy Stardust
Jenter er svakere i fingrene.

Er man bedre på gitar jo hardere man trykker strengene ned?

Og ja, det er få jenter som spiller gitar.

Det spiller da ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller en stor rolle. Om det er mange flere gutter som spiller gitar, så er det en viss tørre sjanse for at noen av dem er gode på gitar.

Styrke i fingeren har en del å si for bevegelighet og sånn. Ikke så mye, men det har noe å si.

Kanskje ikke styrke, en muskler i fingrene.

Jeg har vært vikar for en gitar lærer, og da undervist noen elever. Av gutten og jenten i samme aldersgruppe, som har spilt like lenge, er det gutten som var flinkest til å slå og trykke ned akkorder.

Når det kommer til gitarspill, er det ofte sånn at jenter er mer "klumsete" og pinglete i begynnelsen. tro det eller ei.

Men som sagt, det har kanskje ikke allverdens å si.

Ziggy: Du merker kanskje ikke at du bruker styrke og muskler når du spiller gitar, men du gjør det uansett.

Svake fingre = tyngre og saktere bevegelighet.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Troll, jeg syntes det med beveglighet og styrke i fingrerne nesten blir litt irrelevant når det er noe både gutter og jenter må trene opp. Styrke og beveglighet går rett og slett på trening mener jeg, og ikke da kjønn! :)

Edit: Det var noen leif'er der...

Endret av AcG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust
Det spiller en stor rolle. Om det er mange flere gutter som spiller gitar, så er det en viss tørre sjanse for at noen av dem er gode på gitar.

Styrke i fingeren har en del å si for bevegelighet og sånn. Ikke så mye, men det har noe å si.

Kanskje ikke styrke, en muskler i fingrene.

Jeg har vært vikar for en gitar lærer, og da undervist noen elever. Av gutten og jenten i samme aldersgruppe, som har spilt like lenge, er det gutten som var flinkest til å slå og trykke ned akkorder.

Når det kommer til gitarspill, er det ofte sånn at jenter er mer "klumsete" og pinglete i begynnelsen. tro det eller ei.

Men som sagt, det har kanskje ikke allverdens å si.

Ziggy: Du merker kanskje ikke at du bruker styrke og muskler når du spiller gitar, men du gjør det uansett.

Svake fingre = tyngre og saktere bevegelighet.

Kuk! Skreiv et langt innlegg som forsvant pga forumet-klikka. Uansett, kort oppsumert:

Det er flere gutter som spiller gitar og derfor er det sjansen for at noen av dem er bedre større. Det er jeg fullt klar over, men

det spiller ingen rolle mtp talentet til jenta i tråden. Hu er fortsatt like middelmodig uansett hvilket kjønn.

Jeg nekter å tro at forskjellen på styrken i fingrene er såpass stor at det er vanskeligere for jenter å spille gitar enn gutter.

Samtlige jenter der ute er mer enn sterk nok i fingrene til å spille gitar. Det er ikke no mer forskjell mellom gutter og jenter,

enn det er mellom mange gutter. Vil tippe å påstå at jenter har like godt utgangspunkt til å trene opp teknikk i fingrene som gutter.

Å bruke "styerken i fingrene" som argument syns jeg virker litt håpløst.

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det var ikke et argument. Har nevn flere ganger at det kanskje ikke har så mye å si.

Syns uansett ikke hun var så gale til å være 15 år. Som sagt, det er mange gutter som er verre (og bedre, men det er en anne sak). Men det kommer seg ofte med årene da man innser at gitar ikke bare handler om å spille så fort som mulig hele tiden.

Btw, når du får sånn Error drit, så prøv å klikke tilbake og kopiere innlegget og heller prøve å poste det på nytt ved å lime inn.

Får ofte opp feilmeldingen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen gikk litt vekk fra temaet :) Men sannheten er at teknikken hennes er ikkje så verst for en femtenåring. Dessverre klarer ho ikkje å bruke det til noe som høres bra ut, og derfor har teknikken ingen verdi, og alt ender bare opp med å høres veldig slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein har ikkje musklar i fingrane, Troll ;) Uansett, så kan ikkje kynn spela nokon rolle i opptreninga av musklane som drar i fingrane, då det uansett ikkje snakk om nokon ekstrem styrke.

Eg trur nok mykje av dette har med det ein smule diskriminerande samfunnet å gjera, då jenter på ein måte vert opplærte til å ikkje alltid ta så hardt i osv. I mine auge har uansett ikkje kynn noko å gjera for kor god ein kan verta på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal dømme etter all feedbacken denne jenta har fått, så er det lettere for jenter å få skryt for gitarferdighetene sine enn gutter/menn. Jeg sier ikke at det er noe genetisk som gjør at man ikke hører damer som spiller på samme nivå som de jeg nevnte, bare at det er sånn situasjonen er per idag. Litt morsomt at selv om det er få kvinnelige shreddere, så er det desto flere kvinnelige klassiske gitarister og jazzgitarister, gitarister som faktisk ofte er på høyde med sine mannlige kolleger.

Det med at damer lettere får skryt kan nok være korrekt, jeg sitter også med det inntrykket. Eller, det kan være de får mindre tyn enn gutta, dvs at vi oppfatter summen av kommentarene som "skryt", mens det som egentlig mangler er et dusin misunnelige baksetesjåfører som disser spillingen. Standard gitaristvits er jo "Hvor mange gitarister trenger du for å skru inn en lyspære?" Svaret er "13, en til å skru inn lyspæra og 12 til å stå rundt og si de kunne gjort det bedre selv".

Når det kommer til damer som spiller ser jeg gjerne utslagene i begge retninger, noen skryter uhemmet og andre avfeier skrytet som vås fordi det hun gjør ikke er imponerende (nok), det er bare det at hun er kvinne. Men dette med tilbakemeldinger kan nok være like forankret i at de kunne vært bedre, det er jo ikke vanskelig å se at konstruktiv kritikk ofte er mangelvare på nett.

En ting som godt kan være både symptom og årsak er dette at når vi linker til videoer av damer som spiller så er det gjerne fordi vi er positivt overrasket over at en dame kan spille noe bra, og det også blir med i kommentar/beskrivelse av videoen når den videresendes til andre (for eks her på GN). Da blir jo den underliggende holdningen av damene pr def ikke spiller like bra som gutta.

Jeg ser heller ikke mange kvinnelige shreddere, det kan godt være at det er kjønnsforskjeller i det å like den type musikk som slår inn. Da programmet "Landeplage" på NRK tok for seg "Jenter" av Di Derre (for video, sjekk NRK Nett-TV - Landeplage -Jenter) diskuterte dette med kjønnsforskjeller i musikken vi liker. Konklusjonen var at det er vanskelig å se en trend. For de fleste virker det som det er færre kvinner som digger progrock, hvor shredderne etter min mening ofte bosetter seg, mens menn gjerne digger det. Kanskje er det en populær myte, for alt jeg vet.

Og forresten så vil jeg gjerne tipse om Nili Brosh, hun gjør jo Govan-soloen over Carton-kompsporet i

, og går såvidt jeg har forstått på Berklee. Får krysse fingrene for at hun gjør kule greier etterhvert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo latterlig lite imponerende uansett hvilket kjønn og alder.

Ser ikke hvordan en jente på 15 skulle ha vanskeligere for det enn en gutt på 15.

De fleste jeg kjenner spiller jo nesten bedre enn det der. Ikke var a heit heller.

Enig der.

Ho japanske dama som spiller på slutten av side 1 er jo skikkelig bra! Bra musikksmak og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.