Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overdrive/Blues pedaler


Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av en overdrive pedal. Har sett litt på Boss SD-1 (evt. OD-3), Boss Blues Driver og Marshall Bluesbreaker II. Er det noen som har noen erfaringer å dele angående noen av disse pedalen når det gjelder lyd? Noen som kunne kommet med en liten sammenligning hvis noen har prøvd flere av dem? Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer sier meg at folk på forum er svært kjappe til å anse sine egne erfaringer som universale sannheter ;) Også meg til tider.

Men når det gjelder lyd på gitar, er min erfaring stort sett: YMMV.

Lyd er mye mer komplekst enn teknologien bak. Man har et utall ulike produkter, og den verste faktoren er egentlig mennesket. Som har en unøyaktig hørsel, og en enda mer unøyaktig psyke bak som skal vurdere de fysiske inntrykkene. Så merkelig nok bruker vi det svakeste leddet til å si vår mening.

Men det er da tross alt vår egen mening, og den eneste som bør gjelde. Så deg om dine ting, diskvalifiserer ikke det. Men vær forsiktig med å tro at andre er enige om noe så subjektivt ;)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kjenner ikke jeg denne forsterkeren.men hvis det er en 2 kanals forsterker

clean/vreng pleier det å funke dårlig med ekstra fuzzboks...for min del..

da ville jeg heller kansje prøvd å finne en booster ala carl martin/seymour duncan

he he trodde aldri jeg skulle si dette men kansje en eq.(har aldri hatt sansen for eq pedaler selv)

har aldri prøvd noe av delene men lurer på den carl martin boosteren til jcm 800 toppen min...

kansje jeg da hadde fått litt mer vreng hvis jeg kjørte den foran ampen....

uansett d beste er å sjekke på den lokale sjappa,pleier å ha en del stomp bokser inne de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kjenner ikke jeg denne forsterkeren.men hvis det er en 2 kanals forsterker

clean/vreng pleier det å funke dårlig med ekstra fuzzboks...for min del..

da ville jeg heller kansje prøvd å finne en booster ala carl martin/seymour duncan

he he trodde aldri jeg skulle si dette men kansje en eq.(har aldri hatt sansen for eq pedaler selv)

har aldri prøvd noe av delene men lurer på den carl martin boosteren til jcm 800 toppen min...

kansje jeg da hadde fått litt mer vreng hvis jeg kjørte den foran ampen....

uansett d beste er å sjekke på den lokale sjappa,pleier å ha en del stomp bokser inne de...

Tror ikke en booster ville være tingen her, men mer en rør drevet vrengpedal. Vox har kommet ut med en ny serie pedaler som kanskje kan være noe å se på. Da tilfører en litt av den varmen som en ekte rørforsterker gir lyden. Et eksempel på dette er VOX sine ADVT-forsterkere, der det sitter et 12AX7 rør i kretsen noe som igjen tilfører varme til vrengen. Men så spørs det da om det vil lønne seg å kjøpe vrengpedal med rør, kontra det å heller spare og kjøpe en ekte rørforsterker. Det er et valg en selv må ta. Ellers så vil en vrengpedal kjørt på Clean-kanalen på den nevnte Fender forstrekeren være et bedre alternativ en å kjøre vrengkanalen. Det kan kanskje være en bedre tanke å heller se på en BOSS DS-1 eller en annen mellomklasse distortion (BOSS MT-2 Metal Zone er for kompleks og for vanskelig å stille for å få skikkelig lyd på en transistor hvis en ikke skal spille full pupp metal). Da får en litt mer futt enn hva en finner i en overdrivepedal. Eneste av de nevnte overdrivepedalene som jeg tror vil være noe å se på er BOSS BD-2 Blues Driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste først.

HVa slaks forsterker har du?

vis du har solid state så er de fleste overdrive, distortion eller fuzz pedaler

penger rett ut av vinduet.

Hvis man da ikke liker at gitaren låter som et vepsebol.

Jeg har hatt en Fender FM på 65 watt, og jeg synes ikke den hørtes bra ut med overdrive- eller distortion-pedaler. Den eneste gitaristen jeg har hørt som faktisk får bra lyd av transistoramp + vrengboks er Frank Marino, og han bruker ikke Fender FM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnte forsterker, og en billig sak som Behringer Tube Overdrive TO-100 gir meg en veldig fin blues-vreng. Veldig fin i mine ører hvertfall ^^

Behringers Vintage Tube Overdrive TO-800 skal visst være enda bedre =) Ellers får også Blues Overdrive BO-100 gode omtaler.

Og ellers synes jeg FM212'n låter knall med alt jeg har prøvd av vrengpedaler på den =)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss SD-1 er jo alltid et godt valg. Funker fra cleanboost og til vreng(selv om du ikke vil komme i high gain eraet ved mindre du har litt vreng å gå på fra før). Billig, utprøvd og god.

Nå er jo Behringer pedalene enda billigere, men har ikke noen erfaring med de.

Stargazer: Voldsomt til skrivefeil. Jeg mener da du skriver godt ellers. Jaja, angående transistor og rør, så vil jo pedalene oppfattes forskjellig (i foskjellige innstillinger, men også nokså likt i enkelte innstillinger).

Prøv og feil, eller vær på fru fortunas side. Du finner nok noe for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.