Web Analytics
Gå til innhold

hucker

Medlem
  • Innholdsteller

    917
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om hucker

  • Rang
    Psychofunkadelic
  • Bursdag 26. april 1975

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Oslo
  1. Nærmer seg et bedre skjema for powerampkortet, foreløpig:
  2. Oh, og natriumpersulfat er MYE bedre enn jernklorid til etsing. Varm opp til ca 45-50 grader. Men ikke søl på dyre klær....
  3. Hæh? PCB-jobbing er kos Hehe. Jeg stiller meg bak det som sies om Eagle lenger oppe, gratisversjonen kommer man veldig langt med med litt kreativitet. Har også gode funksjoner for å sjekke konsistens mellom skjema og kort, og for å sjekke at du overholder fornuftige regler i forhold til avstander etc. Personlig foretrekker jeg UV/fotoresistmetoden, det gir til dels mye bedre resultater, men innebærer så klart at man må ha litt ekstra utstyr. Men vel verdt innsatsen. Til boring er stativ et absolutt must, sammen med forsiktighet under boring. Hastverk er lastverk, og fører kjapt til knekte bor, spesielt de tynneste. En ting som er litt viktig med Eagle: For manuell boring MÅ du øke størrelsen på loddeøyene på de minste komponentene - typisk motstander og kondensatorer. Ellers blir manuell boring ALT for upresis og ødelegegr kjapt øyene. 20mil er minimum jeg bruker (Finner def på det under DRC - Restring).
  4. Dagene går, men en ting merker jeg nå etter litt bruk: Det er litt lite guff - karen skal klare mer lyd enn det som er tilgjengelig. Årsaken åpenbarer seg egentlig kjapt, det er for lite signal ut fra tonekontrollen. Så, mellom tonekontrollen og KT88 må det inn en sak som hever signalet. Det betyr nytt powerampkort med ett ekstra 12DW7 til å drive utgangen bedre. Deler på vei!
  5. Tenkte oppdatere litt - brumminga som slapp gjennom i tubbe skyldes utelukkende for svak filtrering i B+-forsyninga. Satte inn 220µF ekstra nå, og det kverka det meste. Et nytt kort med 900µF er på vei, da bør det ikke være mye igjen 12DW7ene er også kommet og montert inn, og Rk dratt ned på 39kOhm. Lyder meget sjarmerende! Now, må vel bestille meg en SM-57 å leke med (cue diskusjon....)...
  6. Engl har vel så kald bias at man kan ha snøballkrig i de, men ellers ja, greit å ta ut det andre røret i paret.
  7. Lydklipp venter man med til man er happy med lyden, og man har noe å ta opp *med*....
  8. Skjema kan alltids limes inn, under er *nåværende* design, litt subject to change, men tror jeg har med det meste der.
  9. Ikke bare er jeg geek, jeg får godt betalt for det også... *chuckle*.
  10. Takker for tips om brum, det er verdt å se litt på. Og nei, den er ikke sjenerende når man puncher opp volumet litt. Dog, det kan lønne seg å jobbe litt med de generelle tweakene for å minimere - lift på heatere, vridning av trafoer er vel de første å se på. Egnetheten til 12AX7 er ellers årsaken til at jeg kjører inn DW7 i den posisjonen ja Blir samtidig å dra ned Rk en del for å øke strømmen, 100k som er der nå er for mye når det står et AU7 der. Ellers moro at det er folk her man kan diskutere og lære mer av - takker for Aikido-tipset, interessant løsning, om enn for sent å dra inn i denne ampen. Dog, det er en grunn til at preampene sitter på egne kort...
  11. Jeg må få anbefale Ural Tone i Finland som kilde for deler btw, glimrende service og greie priser på frakt. I motsetning til Mouser (hihi). http://www.uraltone.com
  12. B+ er ca 365V på powerampen, litt lavere på preampen (R-C). Ja, likte egentlig designet på den basskassa. Demper den godt, så gjør Wizarden seg Jeg har tenkt å legge ut CAD-filer så folk kan bruke det om de vil, etter at jeg har fått fiksa det siste paret med barnesykdommer: Frontpanelbryteren er litt ufølsom, samt at det durer litt for mye. Byggesett vil jeg kanskje ikke kalle det, men en deleliste kan man jo mekke. Designet er rimelig fleksibelt, så man kan bruke andre typer bokser til forsterkerdelen. Å bygge den selv tar litt tid. Veldig stor er den jo ikke, er ikke stort større enn en typisk 20W øvingsforsterker Litt tyngre dog... Har fått veldig stor sans for 12DW7, eller ECC832 som de også kalles - halvparten 12AX7, halvparten 12AU7. Sistnevnte er godt egnet som katodefølger, som fungerer som buffer før tonekontrollene i mitt tilfelle. Klarte å svi av et par 12AX7LPS i starten, siden disse faktisk ikke *tåler* å være katodefølgere. Lite kjent, men godt dokumentert svakhet De fleste andre AX'er tåler det nemlig. Oh well, preamprør er ikke det dyreste i verden Når det gjelder Mouser... så er det vel rimelig klart at man ikke kjøper tunge ting derfra Lyd og video (hva er poenget med video av en boks... se elementet vibrere?) får jeg komme tilbake til når jeg har rydda de siste småfeilene av veien.
  13. I vår solgte jeg unna de store kassene mine. Fire ganger tolv tommer, 120 rørwatt, effekter, the works. Ting blei jo så store. Men forsterker må man ha. Så, jeg pønska ut et prosjekt. Så her er Tubbelille. Eller, den skal vel få et annet navn etterhvert. Men først må jeg komme på det... Tubbelille er en liten/medium gitarforsterker på 20W, med to kanaler, noen rør av ulike typer, og en enkelt 12" sak med Eminence The Wizard element. KT88 i utgangen. 12AX7 og 12DW7 i preampen. Jeg likte preampen som Euphor har (som han ikke har levert inn til forbedringer enda...) så godt at jeg brukte samme preampdesignet, men med noen endringer som vanlig. Kan ikke alltid gjøre det samme. To kanaler, en clean og en skitten som pokker. Selve boksen er bygget med aluminiumnsplater og -vinkler - en helvetes jobb, men det ble kult Og standby er for pyser. Anyway, resultatet er nå ferdig, og kan spilles på - selv om det er et par tweaks som skal gjøres: http://trac.korsnesrorvik.net/guitaramp http://picasaweb.google.com/krorvik/Amp
  14. Sånn litt på siden, det er jo ikke lurt å si at du ikke vil ha "tror"-svar. HVa om du får ett "vet"-svar som er galt, mens flere andre TROR det svaret er galt? Folk som er skråsikre tar alt for ofte feil - BRUK diskusjonen for det den er verdt Ellers - kult prosjekt!
  15. Ikke så farlig med begrenset båndbredde når du skal måle lyden selv, men ikke stol på at du ser alt da - oscillasjoner/ustabilitet KAN inntreffe (destruktivt) i MHz-området. Men jupp, slike er strålende til audiobruk. Kan også anbefale PicoScope: http://www.picotech.com/oscilloscope.html?source=Google
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.