Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha nye rør til ampen hvilke bør jeg velge?


Sorg

Anbefalte innlegg

En SLO mod ville nok ha blitt litt mer avansert (har arbeidetet mye med slo/x88r skjema, holder på å bygge en egen versjon av x88r(som tar tid)), men en simplistik highgain mod er jo som du sier bare noen enkelte utskiftninger.

Angående clean vs fx-loop. Rørpreg vil du få uansett siden sluttrinnet og PI er rør. Hvis du kjører den gjennom clean kanalen kan det lett bli ekstra vreng, noe som kanskje ikke er ønskelig om du kjører effekter. Du kan da prøve med å skru volumet ut fra podden ned.

Uansett så er det jo bare å prøve begge deler. Det er jo du som til syvende og sist skal spille på den, og det er derfor du som må avgjøre hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En SLO mod ville nok ha blitt litt mer avansert (har arbeidetet mye med slo/x88r skjema, holder på å bygge en egen versjon av x88r(som tar tid)), men en simplistik highgain mod er jo som du sier bare noen enkelte utskiftninger.

Angående clean vs fx-loop. Rørpreg vil du få uansett siden sluttrinnet og PI er rør. Hvis du kjører den gjennom clean kanalen kan det lett bli ekstra vreng, noe som kanskje ikke er ønskelig om du kjører effekter. Du kan da prøve med å skru volumet ut fra podden ned.

Uansett så er det jo bare å prøve begge deler. Det er jo du som til syvende og sist skal spille på den, og det er derfor du som må avgjøre hva du liker best.

Hvis jeg da vil gjennomføre en simplistisk high gain mod, hvor får jeg dette gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop:

Hvilke rørtyper er det som passer i min amp? Vil jo nødig ende opp med noen som ikke passer.

Og disse jj el34l du snakker om. Hvordan låter de? Har hørt at el34 i marshall er nettopp grunnen til at det låter marshall. Vil prøve å komme litt vekk fra den klassiske marshall rockevrengen..

i utgangspunktet el34 og kt77.

røret jeg beskrev heter forresten e34l (min feil)

el 34 låter vel ikke mer marshall en noe,det finnes mange type forsterkere med el 34.

faktisk så har marshall også noen amper med 6l6 eks.jcm900,9100.

men vil du bytte til 6l6 må nok ampen modifiseres/bygges om..

husk også at den typiske marshall vrengen er vel ikke så typisk.varierer mye fra modell til modell

i en jcm800 har du brølet som ikke finnes i 900 eller 2000 serien.dog med litt mindre forvrengning.

når det gjelder jj sine rør har de en fin definisjon med myk bass og klar diskant...

men husk det er gamle rør i din forsterker nye rør uansett type,kan gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver som kan lodde litt kan gjøre dette. Er bare et spørsmål om de vet hva de skal skifte ut. :)

Går jo an å høre med den lokale sjappa, eller en tv-repratør, eller en annen elektriker. Sjappa ville sikkert bli dyr og ta lang tid (siden modden ikke tar mer enn maks en times tid). Du har ikke noen kompiser som holder på med noe elektronikk da? Evt. om du bor i nærheten av andre her som vet litt.

Vi kunne sikkert ordnet en lett mod for deg her (er jo flere som holder på med forsterkere her, både som hobby og profesjonelt). Spørsmålet er da om du har tatt i en loddebolt før? Og for all del huske å lade ut kondensatorene før du rører noe.

Hvilken jcm 800 modell det er også greit å vite. 2210?

Da er det på tide å lage nyttårsmaten, før siste vask og gjestene kommer.

Edit: Vrengen kommer ofte før sluttrinnet (om en ikke går hardt til verks med volumpotten). Metallvreng ligger i preamp (SLO-5150-Rectifier-Überschall whatever).

Endret av acron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye god info her! Er mer interessert i å betale en kar her noen lapper for å fikse dette en ei sjappe som ofte ikke har peiling og tar seg grådig betalt. Ampen står i Krsand.

Jeg er helt BLANK på alt som har med elektronikk og sånt å gjøre, desverre. Generelt så er jeg et lite teknisk anlagt person...

Ampen er en Marshall JCM 800 model 2210.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vil få noe fin og klar cleanlyd ut av en jcm800, heller ikke feit og klar metallvreng ute videre! Det høres ut som en Mesa eller ENGL amp vil passe fint til deg!

Men uansett til jcm800n! Smell i JJ ECC83S Hi Gain rør i preamp!

KT88 i sluttrinnet! Det er det du kan få gjort der!

Enda blir det for lite vreng til orntlig metall slik du ville ha!

Da kan du prøve å koble en overdrive boks i front!

DA vil du nok være GODT på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm ikke glem at i en jcm800 står det el34,du kan ikke bruke standard 6l6 rør.

disse passer rett å slett ikke.(untaket kan være de pappa snakker om,disse kjenner jeg ikke)

Forskjellen på 6l6 og el34 er at 6l6 mangler pin 1 og 6, ellers er sokkelen helt lik for begge to. 6l6 rør vil passe glimrende inn i marshallen, men ja, du må justere bias. Jeg skiftet rør på en randall RM100. Den hadde i utgangspunktet el34, som jeg målte ca. 35mA på, mens jeg målte 70mA etter jeg skiftet til 6l6gc.

KT88 kan spy ut 42 watt max, mot 25 for et el34. Det skal visst låte veldig clean, i den forstand at du ikke vil få vreng fra sluttrinnet. Låter nok fint hvis du har en god preamp du ikke vil skitne til lyden på, men seriøst... til 457,- hos godlyd, mot 244,- for et 6L6GC, så bør det være dramatisk forbedring ;)

Hvis du skal til med å modifisere hele ampen for å få metallvreng utav den, så må du nesten vurdere penger og resultat en smule. I utgangspunktet er en original jcm 800 høyst salgbar, vet ikke med de som er modifiserte. I tillegg vil en moddet amp kanskje gi deg lyden du liker, kanskje ikke... ENGL låter konge "straight out of the box", og en fireball koster ikke allverdens mer enn hva du klarer å få solgt marshallen for uansett.

Mye å tenke på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.