Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha nye rør til ampen hvilke bør jeg velge?


Sorg

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Marshall JCM 800 for omtrent 10 år siden + 4x12 cab. Kjøpte denne av Emil Nikolaisen (Sereena Maneesh hvis noen har hørt om det bandet) og han hadde visstnok modifisert forsterkeren. Jeg har spilt på denne opp igjennom og merket at vrengen var veldig buldrete, etc... Sikkert pga de modifiseringene Emil gjorde.

Uansett jeg vil nå ha nye rør i den og teste den ut med Pod xt. Er en del år siden jeg bruke den sist, men slik jeg husker det var rørene temmelig slitt..

Alternativer:

1. Bruke amp vrengen hvis den blir fet nok med nye rør

2. Bruke cleankanalen og bruke en vreng fra podden. Får kanskje litt "rør-preg" da når jeg kjører den gjennom ampen

3. Bruke vreng fra ampen, men bruke Poden som en slags boost.

1. Hører da at det er mange forskjellige rør å velge mellom. Jeg er ute en feit, grov og klar metallvreng. Klar på den måten at jeg skal kunne høre tonene godt selv med vreng. Hvilke rør bør jeg kjøpe?

2. Hører også at en kan bytte speakere i kabinettet. Hva anbefales her? Har hørt om V30's, celestial, greens, etc...

Et siste spm: Bør jeg bestille rør og speakers selv? Hvor finner en priser på slikt? Dyrt? Og er det vanskelig å installere selv?

Håper noen har noen gode tips her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rør får du kjøpt på www.demostenes.no. Har ikke så mye erfaring med rør enda, så har ikke no å komme med der. Sitter vel el34 i den fra før. Om du skal bytte til 6l6 f.eks, må du justere biasen på forsterkeren.

Ang elementer kan du jo høre med Deformed her. Han har akkurat skaffet 6 Eminence Texas Heat til meg, og skal sikkert handle inn flere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Electro-Harmonix 6ca7 (big-bottle). Plug & play i el34-forsterker, feit metal-lyd.. Elementer kjøper du av Magnus (Deformed).

Har du noen lydeksempler på åssen ca. lyd du vil ha?

Electro harmonix, er det rør typen?

Hva er det Plu & play el34 greiene du snakker om?

Jeg synes band som Lowdown (www.lowdown hørte litt av den nye skiva og merket meg fet gitarlyd), Opeth (grov og klar vreng, dog noe spinkel), Insense (www.insensehq.com), Extol har fet lyd.

Jeg vil IKKE ha den klassiske Marshall rockevrengen, hvis noen skjønner hva jeg legger i det. Er heller ikke ute etter noe sånn typisk vintage lyd, etc...

Jeg vil ha krystallklar, varm og god lyd i clean kanal. Og feit, grov og klar rørvreng i vrengkanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Electro Harmonix er "produsent" av rør. Det han mente med plug & play var nok at du ikke trenger å justere bias hvis du bytter til 6ca7. el34 er vel det som sitter i det meste av Marshall, så du bør vel prøve en annen type og se om du får den forandringen du ønsker. Tror nok det er preampen som farger lyden mest uansett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker ikke et hav av forskjell mellom de forskjellige fabrikantene, for å si det sånn. Merker litt forskjell på typen (6L6, EL34, KT77, KT88, 6550 etc). Bytte preamprør vil nok kanskje ha noe å si når de er såpass gamle, for 10 år siden var standarden på rør ganske rævla. Gode og velkjente merker er b.l.a. JJ, electro-harmonix og kinesiske rør av ymse slag (tung-sol, mesa mm). Folk flest mener man bør holde seg unna sovtek da lyden visstnok skal være ræva, de brukes mye i gitaramper fordi de ikke støyer så mye og tåler masse juling, men de har lite gain og tonen skal visst være dårlig, men de produseres jo på samme fabrikk som Electro-Harmonix og EH anses jo for å være bra. Jeg har både JJ ogh EH-rør i preampen min, kan ikke si jeg merka stort forskjell i det hele tatt mellom JJ og EH, kanskje JJ var bittelittegrann rundere i lyden, men det kan stilles på EQ uansett så hva er poenget, liksom. Kjører EH i fasevender, blir visst anbefalt av halve verden. 12AT7 og 12AU7 er varianter av 12AX7 som har mindre gain.

EL34 sitter i gammal marshall. Tenk rockelyd, masse øvre mellomtone, noe grunn bass og rund i toppen. Vrenger tidlig. Sluttrinnsvreng er ganske annerledes ann preamp-vreng. (For el34 i jcm800, hør litt på morbid angel)

6L6 sitter i b.l.a. fender, og mesa/boogie, peavey etc. Litt scoopa lyd, dyp og tight bass, masse topp. Vrenger seint.

KT88: Omtrent som el34 i mellomtona og toppen, mens den er mer 6L6 i bunn (masse, masse bass her). Veit ikke åssen det er med vrengen.

6ca7 som jeg refererte til har 6L6-lyd, men eletrisk sett er de akkurat som EL34, så du kan bare dra de gamle ut og sette inn de nye uten å stille "bias" (tomgangsstrøm som går i rørene). Eddie Van Halen brukte disse har jeg lest en plass.. men man skal ikke ta for gitt hva man leser...

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange typer rør ute å går nå, hehe...

Først, disse Electro Harmonix.. Gir de meg sånn Big Muff vreng siden EH lager Big Muff? Vil ikke ha det i ampen selv om jeg skal innrømme Big Muff er tøff til sitt bruk. Liker godt Mesa vrengen. Den er feit, passe grov og klar. Kan jeg nærme meg den hvis jeg setter inn Mesa rør? Hvilken vei bør en gå for å nærme seg denne? Vil ikke ha for mørk og scoopet vreng, slik noen (old school hvertfall) deathmetal band ofte har.

Så tenker da kanskje å prøve enten Electro Harmonix eller Mesa rør. Og hva blir prisen sånn totalt på dette?

Og så var det de speakerne da. Celestial, V30s, greens.. Hva koster slikt?

Dette står på kabinettet mitt:

Model 8412 Lead 4x12 (merk ser mindre ut enn vanlig 4x12, mer kompakt)

140 R.W.S 8 ohms

Serial no 4234

Mulig å finne ut hvilke speakere jeg har i disse? Og er speakere noe som må byttes like ofte som rør hvis ikke forsterkeren er sprengt da..

På amp

2210 Har 2 kanaler.

Jeg kan ta bilder av amp og kabinett hvis det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha Mesavreng, hvorfor ikke bare kjøpe en Mesa? Tviler på at du kommer til å få den vrengen med forsterkeren du har nå.

Og nei, du får ikke Big Muff-vreng av EH-rørene.

Det er godt mulig jeg gjør det også. Uansett vil jeg få liv i JCMen igjen for å se hva jeg kan få til med den. Enten beholder jeg den eller så selger jeg den.

Pappa:

Er det disse du mener jeg bør kjøpe? Og hvor mange rør trenger jeg?

http://rorprat.com/2/endr1be.asp?Kode=1489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må sende en mail til Arnold og si at du skal ha "Electro-Harmonix 6CA7 Big-bottle (sylvania-klone)". Han har ikke de i nettbutikken sin.. men han får ikke inn noe før i januar tror jeg. Du får høre. Hvis det er 50w trenger du 2 rør, hvis det er 100 trenger du 4 osv.

Anbefaler deg sterkt å bytte preamp-røra også, for 10 år siden var produksjonsstandarden bedriten i forhold til i dag. Prøv f. eks JJ 12AX7 eller EH 12AX7, eller gjerne også mesa 12AX7 (som har fin vreng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må sende en mail til Arnold og si at du skal ha "Electro-Harmonix 6CA7 Big-bottle (sylvania-klone)". Han har ikke de i nettbutikken sin.. men han får ikke inn noe før i januar tror jeg. Du får høre. Hvis det er 50w trenger du 2 rør, hvis det er 100 trenger du 4 osv.

Anbefaler deg sterkt å bytte preamp-røra også, for 10 år siden var produksjonsstandarden bedriten i forhold til i dag. Prøv f. eks JJ 12AX7 eller EH 12AX7, eller gjerne også mesa 12AX7 (som har fin vreng).

Ok. Det står uteeffekt: 100 på ampen. Vil det si at den er på 100w?

Hvor mye vil 4 slike electro harmonix rør + nye preamp rør komme på?

Hvis jeg kjøper disse electro harmonix rørene til å ha i ampen bør jeg da også ha electro harmonix type rør i preampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør arnold, jeg er ikke sikker, men ca. 500 spenn for sluttrinns-røra virker nok fornuftig. Vet ikke hvor mange rør det er i preampen din, men kan du ikke sjekke? Koster vel 70-110 kroner per stykk. Peeamp-røra dine er små, mens poweramp-røra er store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.