Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha nye rør til ampen hvilke bør jeg velge?


Sorg

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjøpte ampen når jeg var veldig ung og tenkte ikke over det at jeg burde skifte rør, osv...

Så sluttet bandet jeg var med i og forsterkeren har stått ubrukt i en del år. Men nå skal jeg bruke den igjen og vil derfor ha nye rør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet ut at de har EH12ax7 til 110 kr stk på Riff i Krsand. De har dog ikke EH6ca7, men de har EH EL34 til 160 kr pr stk (disse er matchede).

Spørsmål:

- Vil du forsatt anbefale å vente på EH 6ca7 i stedet for å kjøpe EL34?

- Hvor viktig er det at 12ax7 rørene er matchede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El34 er noe av det som bidrar til at marshall låter marshall, for å si det teit. De har en litt annen lyd, litt mer brølete i mellomtonen og kjipere i bassen. 6L6GC er renere og har litt mer guffe i nedre regioner. Til metallbruk er definitvt 6l6 å foretrekke i mine ører og øyne.

6ca7 har jeg aldri prøvd, men godt mulig de funker fjell.

12ax7 rørene trenger ingen matching e.l., plug und play.

Så er forøvrig JJ rør noe rundere og med mer baller enn EH, men det er jo mine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justere bias bør du strengt tatt få gjort uansett om du bytter til el34 eller 6l6. Forskjellige rør, selv av samme fabrikat og type, trekker ikke like mye strøm det er nettopp derfor man "matcher" rør.

Dersom du kjøper nye el34 til ampen og bytter uten å justere bias risikerer du å enten forkorte livet på rørene dine, eller at forsterkeren ikke låter optimalt pga. at bias er satt lavere enn det som anses ideelt/ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har både Ulvo og pappa rett. Tingen er at for å finne et sweetspot, må du justere bias. Ellers så er det plug'n'play siden begge rørtypene trekker omtrent like mye strøm. Det innebærer da at rørene trekker like mye som de normalt skal, og at biasen din er stilt inn til det de ca trekker. Om biasen er litt kald eller litt varm skal ikke ha så mye å si (untatt for lyden).

Kjenner ikke til 6ca7 rørene, så kan ikke si noe om de. Har også hørt at kt77 også trekker ca samme strøm, og de skal også lyde godt. Du har også E34L (men det er mulig at de låter litt for el34? Har ikke a/b'et noen av de).

Hvis du er ute etter modern highgain lyd, er det ikke bare rørene du må tenke på. Modifisering av mellomtone og legge til et negativefeedback system (depth). Legge til et ekstra gain steg (eller to) og bytte noen verdier på kondensatorene. Rett og slett en ombygging av hele ampen (og dette kan bli dyrt om du sender den inn for å ordne dette).

Du kan jo bruke Marshallen bare som et sluttrinn for poden (fx return), da dette vil ta deg ganske nærme (noe som funker, har brukt min silver jubilee som sluttrinn for en v-amp pro i studiosammenheng, det låt ganske fett med masse vreng). Husk at tonekontrollene ligger etter effektsløfa i mange forsterkere og vil derfor virke inn på lyden.

En boost foran kan jo hjelpe deg på vei, men det vil fremdeles låte marshall. Ville dog ikke brukt en pod til boost.

Du kan også bruke clean kanalen og en distortion pedal, noe som også vil funke okei, men kanskje ikke være helt "der"?

Vet ikke hva folk tar seg betalt for en rørskift og biasjustering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm ikke glem at i en jcm800 står det el34,du kan ikke bruke standard 6l6 rør.

disse passer rett å slett ikke.(untaket kan være de pappa snakker om,disse kjenner jeg ikke)

det er nå en gang slik at på en så gammel forsterker fines ingen switch mellom el34 og 6l6.

det er på litt nyere typer fordterkere den muligheten kom plus minus..

jeg ville gått for jj sine el34l disse låter fett..

og når det gjelder bias , så må den justeres .hvis ikke kommer røra dine til å brenne ut fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop:

Hvilke rørtyper er det som passer i min amp? Vil jo nødig ende opp med noen som ikke passer.

Og disse jj el34l du snakker om. Hvordan låter de? Har hørt at el34 i marshall er nettopp grunnen til at det låter marshall. Vil prøve å komme litt vekk fra den klassiske marshall rockevrengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har både Ulvo og pappa rett. Tingen er at for å finne et sweetspot, må du justere bias. Ellers så er det plug'n'play siden begge rørtypene trekker omtrent like mye strøm. Det innebærer da at rørene trekker like mye som de normalt skal, og at biasen din er stilt inn til det de ca trekker. Om biasen er litt kald eller litt varm skal ikke ha så mye å si (untatt for lyden).

Kjenner ikke til 6ca7 rørene, så kan ikke si noe om de. Har også hørt at kt77 også trekker ca samme strøm, og de skal også lyde godt. Du har også E34L (men det er mulig at de låter litt for el34? Har ikke a/b'et noen av de).

Hvis du er ute etter modern highgain lyd, er det ikke bare rørene du må tenke på. Modifisering av mellomtone og legge til et negativefeedback system (depth). Legge til et ekstra gain steg (eller to) og bytte noen verdier på kondensatorene. Rett og slett en ombygging av hele ampen (og dette kan bli dyrt om du sender den inn for å ordne dette).

Du kan jo bruke Marshallen bare som et sluttrinn for poden (fx return), da dette vil ta deg ganske nærme (noe som funker, har brukt min silver jubilee som sluttrinn for en v-amp pro i studiosammenheng, det låt ganske fett med masse vreng). Husk at tonekontrollene ligger etter effektsløfa i mange forsterkere og vil derfor virke inn på lyden.

En boost foran kan jo hjelpe deg på vei, men det vil fremdeles låte marshall. Ville dog ikke brukt en pod til boost.

Du kan også bruke clean kanalen og en distortion pedal, noe som også vil funke okei, men kanskje ikke være helt "der"?

Vet ikke hva folk tar seg betalt for en rørskift og biasjustering.

Takker for mye god info. Hvorfor ikke heller kjøre poden gjennom cleankanalen for å få litt "rørpreg" i stedet for å sende den gjennom fx loop?

Tror det blir litt voldsomt med ombygging av hele ampen. Har ikke nok kunnskap til å vite hva jeg skal ha heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er en SLO-mod, som bytter om et par motstander og en eller to kondensatorer for å få den typen lyd du finner fra dagens mesa, engl, peavey, bogner etc. 6ca7 og el34 er samme røret reint eletrisk sett, men lydmessig er 6ca7 en 6L6 med kanskje en anelse mer mellomtone og litt minde topp. Ampen din tar ikke skade hvis du ikke justerer bias, men at lyden kanskje ikke er 100% optimal er riktig. Sånn sett hadde både meg og ulvo rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er en SLO-mod, som bytter om et par motstander og en eller to kondensatorer for å få den typen lyd du finner fra dagens mesa, engl, peavey, bogner etc. 6ca7 og el34 er samme røret reint eletrisk sett, men lydmessig er 6ca7 en 6L6 med kanskje en anelse mer mellomtone og litt minde topp. Ampen din tar ikke skade hvis du ikke justerer bias, men at lyden kanskje ikke er 100% optimal er riktig. Sånn sett hadde både meg og ulvo rett. :)

SLO-mod høres interessant ut. Hvor går en for å få ordnet slikt? Er vel ikke en hvilken som helst musikksjappe som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.