Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eric Johnson


johannes

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig der med Aiwass. Litt for mye picking til at det er mulig å reprodusere for vanlig dødelige.

Det som er spesielt med Johnsons plekterteknikk er jo det at han picker oppover istedenfor side-til-side som jo er det vanlige. På den måten blir det ikke så definert plekterattack, og du får den helt unike lyden som er en slags krysning mellom picking og hammer-on. I tillegg blander han pickingen med hammer-ons, og spiller pentatoniske skalaer i veldig ukonvensjonelle mønstre.

Skal man forsøke å imitere Johnson, da kan det virkelig lønne seg å prøve seg på plekterteknikken hans, det er forbausende hvor mye den har å si på lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne versjonen av Cliffs of Dover er fetere jeg ^_^

Skjønte først nå at det ikke var Austin City Limits-versjonen som ble linket til i første omgang. Har DVDen, hvor den gode gitarlyden hans virkelig kommer frem. Jeg må erkjenne jeg ikke er noen stor fan av vrenglyden hans, men den cleanlyden han har til å begynne med er vidunderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der med Aiwass. Litt for mye picking til at det er mulig å reprodusere for vanlig dødelige.

Det som er spesielt med Johnsons plekterteknikk er jo det at han picker oppover istedenfor side-til-side som jo er det vanlige. På den måten blir det ikke så definert plekterattack, og du får den helt unike lyden som er en slags krysning mellom picking og hammer-on. I tillegg blander han pickingen med hammer-ons, og spiller pentatoniske skalaer i veldig ukonvensjonelle mønstre.

Skal man forsøke å imitere Johnson, da kan det virkelig lønne seg å prøve seg på plekterteknikken hans, det er forbausende hvor mye den har å si på lyden.

Hm, mener du at han drar plektret i bevegelser ut fra gitarkroppen...?

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har lagt merke til hvor mye fremoverlent Eric Johnson står når han spiller?

Ja, og han tar aldri blikket opp fra gripebrettet. Han er ingen showmann, men det er ingenting å være flau over når gitarspillet er diggbart. Harmonisk, det er EJ.

Nei, det er ingenting å være flau over, uansett om man er svingod eller dårlig på gitar. Tenkte bare på det med nakken/ryggen hans. Han må nesten være ganske utsatt for ryggproblemer, eller stiv musklatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk teknikk, ekstremt god gitarist. Har laget den beste (IMO) gitar-instrumentalen there is; Manhattan fra Venus Isle.

Pluss et sinnsykt høyt tall! :D (forresten, har du fått dreis på partiet fra 1:05-1:07? Jeg har forsåvidt gitt opp denne helt, men tenkte å høre om du kommer noen vei med den..)

Eg gav opp ja... Seier vel i grunnen seg sjølv kvifor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cliffs of dover er en rå sang, grei å spille men har noen partier som er litt tunge.. kan noen forklare meg hvordan man skal spille dette : http://bildr.no/view/18389

Funker litt med alternate picking men da må det skje fort, bruker han en finger og plekter ? Hva gjør dere?

Plekter og neglen på ringfingeren. Akkurat det partiet der er et av de jeg har minst problemer med i den låta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cliffs of dover er en rå sang, grei å spille men har noen partier som er litt tunge.. kan noen forklare meg hvordan man skal spille dette : http://bildr.no/view/18389

Funker litt med alternate picking men da må det skje fort, bruker han en finger og plekter ? Hva gjør dere?

Plekter og neglen på ringfingeren. Akkurat det partiet der er et av de jeg har minst problemer med i den låta.

Seriøst ? :P, akuratt det partiet der jeg ikke får til, resten går greit når jeg har fått skikkelig varmen, men det høres jo ikke ut som eric johnson da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.