Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul


Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pickupene og treet, Studioen har vel litt dårligere treverk enn de to andre, og andre mikker.

Mens forskjellen på Standarden og Classicen er pickupene, classicen har en keramisk(?) i stol. Og mange foretrekker vel pickuper med alnico magneter.

Endret av hans k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så er LP Studio en slags budsjettutgave av LP Standard, men kvaliteten er ikke stort lavere. Pickupene som står i Studio er de samme som stod i Standard på 90-tallet, og det bør være ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så er LP Studio en slags budsjettutgave av LP Standard, men kvaliteten er ikke stort lavere. Pickupene som står i Studio er de samme som stod i Standard på 90-tallet, og det bør være ganske bra.

Kvaliten på lyden er vel litt lavere, men det blir jo smak og behag.

Finishen spiller jo også en rolle... da finishen på Studioen er veldig kjedelig... og Standarden har litt mere treverk å vise til ;) Halsen er vel forskjellig montert på..

Det er nok sikkert en del andre forskjeller også, som jeg ikke har satt meg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var litt keen på faded for litt siden.. men har snakket med noen som har kjøpt den og lest litt erfaringer, og den er visst ikke veldig faded i det hele tatt.. så forbered deg på å gjøre litt sliping sjæl. For min del skal jeg spare veldig lenge før jeg kjøper meg en ny gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste en lang, lang artikkel på nettet, hvor 2 stykker(en av dem var en pro-studio gitarist med rundt 30 års erfaring og gitar-sjappe eier) testa rundt 30 Gibson Les Pauler...alt fra billigste special serien til dyreste Historic serien.

den som låt og spilte best var vist nok en Brukt Les Paul Studio fra begynnelsen av 90-tallet :)

denne studio'en er jo rimelig fin btw

226323.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studioen har ikke binding rundt kroppen. Binding er en tidkrevende og dyr prosess, så du sparer mange høvdinger på å overleve uten. Planken som brukes skal være av samme sort (unntatt smartwood) og halsen monteres på nøyaktig samme måte på alle 3 nevnte modeller (studio, classic og standard). Jeg har prøvd studioer som var bedre enn standarder, og classicer som var bedre enn de igjen - om omvendt selvsagt. Litt avhengig av årsmodell og hvor heldige Gibson var med akkurat din gitar har mye å si.

Classicen har 496r og 500t pickups. 500t-en sparker balle og jeg elsker den, samme som står i min explorer. Hissigste pickupen gibson lager

Studioen har 490R/498T som er litt snillere pickups - jeg liker dem dårlig. Skift dem til samme som står i classicen/andre pickuper du liker så har du en gitar som sparker minst like mye balle

Standarden har nå til dags burstbucker pickups, som sikkert funker greit hvis du liker dem :P

Spøk til side, den er verdt å kjøpe hvis du KAN gitar

Hvis du KAN gitar så vet du at prisen på en standard i Norge ikke står helt i stil med kvaliteten på instrumentet. Det er mulig å få gitarer som er bedre å spille til en billigere penge, som i tillegg kan gi deg akkurat den lyden du er ute etter. Den høye prisen er nok mer et resultat av bra markedsføring fra gibson sin side (betale store rockeikoner for å spille på gitarene sine), enn uhorvelig mange timer gått med til produktutvikling og perfeksjonistisk håndverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... forøvrig, så kan du også sjekke ut Gary Moore sig. modellen (om du greier å finne en da), den ligna på Studioen jeg posta over... bare at den vell har litt mer flamme, burst bucker pickups tror jeg...

fin gitar! lå i prisklassen mellom Studio og Classic

GaryMooreMZ89combo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Deformed!

Du kan ikke si at man får bedre gitarer til en billigere penge enn Gibson Les Paul, du kan si at du SYNS!

For selv om at du liker epler bedre enn pærer så trenger vell ikke naboen om å synes det samme?

Men ja, Gibson er dyre gitarer, men man får kvalitet...

Og hva "føles" best, en Gibson Les Paul eller en Epiphone Les Paul...

Aldri undervurder "følelsens" kraft!

Jeg har selv prøvd en del gitarer og den trøkken som er i Les Paul'ene er det ikke mange som slår!

Og det er vell ikke uten grunn at Fender og Gibson har vært de to store merkene, det er ikke fordi de var billigst eller noe, mange bare syns rett og slett at de er best...

Og mange synes at andre merker er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke artister som Slash, Mark Knopfler, Kirk Hammet, osv bruker LP fordi Gibson betaler de, men rett og slett fordi de synes de er best!

Selv har jeg både en 2005 studio og en 2002 Standard, må vel si at jeg foretrekker standaren men begge er veldig gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.