Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Budda Røroverdrive....


LesPaul68

Anbefalte innlegg

Noen her som har noen erfaringer med Budda Phatman og/eller Zenman røroverdrive pedaler her?

If so.........speak up!!!!

hei ja!!har testa dem:)... for å gjøre det enkelt: phatman`en passer best til rytme gitarister(mye trøkk og crunch).

Zenman`en er en veldig bra hi gain pedal som kan brukes til det samme, men passer også veeeldig bra på soloer! Zenman`en er jo hi gain distortion, mens phatman`en er mer som en overdrive. men skal u ha mest budda lyd(tilsvarende original budda lyd) så er phatmanen bra:) skal du ha hylende sololyd og tonnevis av gain, så er zeman`en den riktige. Det er forresten 4 forskjellige gain trinn på den så vidt jeg kan huske! begge pedalene er utstyrt med 2* 12ax7 rør(preamp rør) som er brukt til hi gain amper.

men pedalvaget avhenger mye av musikkstil og utstyr da:)åssen musikk spiller du og åssen utstr har du?

håper dette hjalp litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har noen erfaringer med Budda Phatman og/eller Zenman røroverdrive pedaler her?

Jeg hadde en kort stund en Zenman. Valgte å selge den fordi den ble for spiss i toppen i kombinasjon med M/B Studio Preampen min, da jeg kjørte mye diskant i preampen. Lyden i pedalen var bra, omtrent den feteste overdrive'n jeg har hørt, og jeg har vel egentlig litt lyst på en Budda-amp i heimen bare for den lyden. Det som er verdt å huske på med pedalen er at tonekontrollene justerer et mye mindre frekvensområde enn det som er vanlig. Du får ikke noe nedre mellomtone med basspot'en, ikke noe (eller veldig lite) øvre med diskantpot'en. Liker du lyden til Kjartan Kristiansen er det vel en god idé å kjøpe en slik pedal.

Pedalen går for øvrig på 12V AC, hvis jeg husker riktig, så jeg kjøpte min på eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens og takk for svar!!

En her skriver at Zenman er en dist pedal........ Er den transparent?

Jeg er veldig fornøyd med tonen jeg har så det jeg er ute etter er en pedal som helst ikke farger lyden min i det hele tatt, men bare gir den et lite skyv!

I ampen min så sitter det 12ax7 rør........ Er det da waste of money å kjøpe en pedal med tilsvarende rør? Vil jeg oppnå noe som jeg ikke like gjerne gjør med en EQ?

Spiller forøvrig stort sett bluesting! Med strat. På en Fender Hotrod DeVille. En 60w 212 combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg eier en lekker rosa boks ved navn Budda Phatman. Jeg bruker den ikke som ren overdrive, da jeg ikke synes den vanlige lyden er feit nok, men det er en smakssak. Jeg fant ut at den er perfekt til å gi andre bokser rørlyd ved å plassere den etter en annen overdrive eller distortion. Hvis du har en overdrive med litt spiss lyd, og ønsker mer klassisk vreng, da anbefaler jeg Phatman. Jeg bytta ut det ene 12AX7 røret med et 12AT7 rør, som gir mindre vreng men litt glattere lyd. For tiden kombinerer jeg Phatman-en med en Boss BD-2 Blues Driver, en pedal som i seg selv har mye vreng men litt spiss lyd når du skrur opp vrengen. Det fine er at jeg kan bruke Budda-en som lett vreng, og trø inn Blues Driveren når jeg vil ha ekstra distortion til solospill. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig noe sånt jeg er ute etter, så kanskje jeg bør løpe å kjøpe:)

Mye koster "pøsen"?

Mye. Jeg kjøpte min brukt fra en kar som ikke visste helt hva den var verdt, og den kosta meg kr. 500. Tror den er på rundt 3500,- ny i Norge, du får den kanskje for en 1500,- brukt, minimum. Ikke akkurat billig, men det er kvalitet hele veien. Hvis det blir litt dyrt så kan jeg foreslå en T-Rex Alberta overdrive. Det er ikke rør, men jeg var svært fornøyd da jeg prøvde den for noen måneder siden. Står litt om den her på Godlyd: http://www.godlyd.no/default.asp?page=33&p...ct=496&p496_v=1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg, så er den perfekte gitarlyden så enkelt fremstilt som mulig. En amp og en gitar (og kanskje en tremo-pedal :)), that's it. Akkurat nå ligger rør-overdriven fra gamle plexi-Marshaller meg mitt hjarte nærmest.

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører gitaren gjennom en chorus og flanger pedal og rett i ampen.

Og i effektsløyfa så står det en god gammel båndekko :D Bruker stort sett minimalt med klang, så jeg klarer meg med den reverben som er innebygd i ampen. Selv om den ikke er verdens feteste!

Så jeg følger dere på at det minimalistiske stort sett viser seg å være veien å gå.

Men nå vil jeg altså finne meg en god vreng! Og som den rørfantasten jeg er så skal det være en rørvreng.

Så jeg skal prøve denne Budda tingen!

Hvis ingen har noen andre forslag?

Endret av LesPaul68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kan du ikke skrive en review når du får buddapedalen (viss du kjøper den)

har en deville 212 selv, og er på jakten etter en vrengpedal som gir meg mulighet til å spille litt foo og audioslave, men spiller mest jazz og rolige greier, derfor jeg kjøpte den pga cleanlyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, hadde jo vært litt morsomt å kommet inn å krevd å få prøvd strengene før man kjøper dem;)

men åssen andre alternativer har du snevra deg inn til?

har du no powerbreak på ampen, har bare skrudd den opp til 4 ei gang, og da overdøvet jeg hele bandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.