Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For mye med 100W i en loftstue?


Bjarte

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hahaha!! Samme problemet her!! Har KJEMPELYST på en Marshall 1959! Men da MÅ man ha hotplate eller powerbrake... Ganske enkelt fordi de ikke har noen "gain"-knott, og eneste måten å få gromlyden, men da mener jeg GROM er å ha høyttalere som håndterer at man skrur volumet helt opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha!! Samme problemet her!! Har KJEMPELYST på en Marshall 1959! Men da MÅ man ha hotplate eller powerbrake... Ganske enkelt fordi de ikke har noen "gain"-knott, og eneste måten å få gromlyden, men da mener jeg GROM er å ha høyttalere som håndterer at man skrur volumet helt opp :P

Du har jo 1987x, som er den samme ampen men 50W. Og hvis du i tillegg går for 1x12" istedenfor et half-stack burde det funke bra..

Er også grenser for hva en powerbrake/hotplate klarer. Den tar bare volumet ned fra sinnsykt høyt, til ganske høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du berre spela på loftstova er det bortkasta med 100 rørwatt. 50 blir fort for mykje og. Dersom du etterkvart skal spela i band er det kjekt å ha litt å gå på. Alternativt kan du ha eit 4x12 på øverommet og 1x12 og hotplate/powerbrake/loadbox whaterver heime, men då har du plutseleg brukt 5000 ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo 1987x, som er den samme ampen men 50W. Og hvis du i tillegg går for 1x12" istedenfor et half-stack burde det funke bra..

Er også grenser for hva en powerbrake/hotplate klarer. Den tar bare volumet ned fra sinnsykt høyt, til ganske høyt.

Ikke helt samme ampen vel? Kan godt hende 50w virker litt annerledes fordi den når kokepunktet på lavere effekt. Det er egentlig 1987X som er førstevalget mitt per i dag pga størrelse og effekt. SLPen er mest fordi det er en helvetes monolitt i rockens historie!

powerbrake: power: kraft/effekt, brake: brems :) Geddit? Som sagt: fullt volum på toppen, powerbraken mellom toppen og høyttaleren tar bort ganske mye av lyden og mater høyttaleren med god kokende rørlyd, men på et lavere volum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at noen kan sette opp et litt detaljert oppsett til meg, med navn og sånn? Det jeg skal ha er en forsterkertopp, samt. et kabinett under, også powerbrake om nødvendig. Jeg har ingen erfaringer med dette, har kun brukt combo. Skal brukes sammen md en Gibson LP Standard, om noen lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at noen kan sette opp et litt detaljert oppsett til meg, med navn og sånn? Det jeg skal ha er en forsterkertopp, samt. et kabinett under, også powerbrake om nødvendig. Jeg har ingen erfaringer med dette, har kun brukt combo. Skal brukes sammen md en Gibson LP Standard, om noen lurer.

Hvis du skal primært bruke ampen hjemme, ville jeg absolutt valgt en laveffekts amp fremmfor å kjøre et oppsett med powerbrake el.l.

Dog min 7watts rør amp, spiller også alt for høyt hjemme.

En 30watts røramp med en THD hotplate, og ett 2x12" eller 1x 12" kabinett kan jo være tøfft.

Hva slags musikk spiller du, og hvilke gain behov har du? Spiller du mest hjemme, eller bruker du ampen også til bandøving og konsert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal primært bruke ampen hjemme, ville jeg absolutt valgt en laveffekts amp fremmfor å kjøre et oppsett med powerbrake el.l.

Dog min 7watts rør amp, spiller også alt for høyt hjemme.

En 30watts røramp med en THD hotplate, og ett 2x12" eller 1x 12" kabinett kan jo være tøfft.

Hva slags musikk spiller du, og hvilke gain behov har du? Spiller du mest hjemme, eller bruker du ampen også til bandøving og konsert?

Spiller rock. Dvs. Riff, powerchords og solostykker. Vil ha bra overdrive, samt. en brukbar cleankanal. Blir kun å bruke den hjemme.

Men er det sånn at hvis man har 100watt og ikke powerbrake, så MÅ den spille høyt? Kan man ikke la den spille svakere da? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har INGEN bruk for 100 rørwatt hjemme!! Watt/effekt er det som sørger for volumet, men hele greia med rørforsterkere er at du skal bruke så mange som mulig av wattene for at de skal låte bra! Jeg har hatt marshall DSL 100 som jeg kvitta meg med fordi den bråkte så innihelvete at jeg aldri fikk skrudd den så høyt som man burde for at den skal låte så rått som den kan.. Jeg solgte den fordi jeg aldri fikk skrudd den over det volumet hvor den bare låt drit! Å skru opp gain gir deg bare mer vreng, men hele rørlyden er en ganske unik type overstyring som "gain" bare gir deg en døv skygge av...

Til hjemmeamp vil hundre rørwatt uten powerbrake låte i beste tilfelle "sånn passe", mens fem til ti watt som du kan skru helt opp vil låte konge! Det er flere grunner til å sette en rørtopp på hundre watt oppå to kabinetter med fire tolvtommere i hver... nr1: det ser kult ut nr:2 det låter rått fordi du trenger så mange høyttalere til å håndtere effekten fra ampen! Hvis ikke så er sjangsen stor for at du bare sprenger før du kommer til "the sweet" spot...

Oppsett med powerbrake:

[Gitar] -> [Effekter] -> [Rørtopp på hundre watt, med volum på max] -> [Powerbrake!] -> [Høyttalere]

ca 50 watt er greit for allround. Da får du nok headroom til at ampen ikke vrenger når du vil ha cleanlyd på høyt nok volum til å øve med band. Men hjemme kommer naboen eller foreldra dine og banker på døra om har 15 watt høyt...

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller rock. Dvs. Riff, powerchords og solostykker. Vil ha bra overdrive, samt. en brukbar cleankanal. Blir kun å bruke den hjemme.

Men er det sånn at hvis man har 100watt og ikke powerbrake, så MÅ den spille høyt? Kan man ikke la den spille svakere da? :rolleyes:

Du kan absolutt spille med den på lavt volum. Men en 100watts marshall UTEN mastervolume i tillegg, vil ikke være en ideel amp å bruke hjemme for bra overdrive. Da er du avhengig av vrengbokser forran ampen, og/eller et dempeledd som feks THD hotplate eller marshall powerbrake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.