Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For mye med 100W i en loftstue?


Bjarte

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tvers igjennom marshall.. Ikke mer eller mindre! God lyd i den! Faktisk jævlig mye for pengene.. Der får du passe effekt kombinert med en mastervolum og stor variasjon i vrengen.

Det går såklart an å si at ENGL låter "bedre" i den forstand at den er mer "tredimensjonal", "blabla", osv Kan jeg forsåvidt være enig i..

Men dersom du er på jakt etter marshall-lyd så er DSL helt super og ENGL på jordet. Jeg vet ikke selv, men de fleste sier at forskjellen mellom TSL og DSL er at TSL har flere muligheter, mens DSL låter hakket bedre.

Jeg har hatt en DSL100, og mitt problem med den var at jeg aldri fikk anledning til å skru den skikkelig opp! 100 watt er ganske mye mer fra en sånn rørtopp en det høres ut!! ("Æ har tjue-tusen watt i Vålvoen min! Kor mye kann hundre fetta-watt være?")

Og rett og slett at den bare gjorde marshall lyder... Gode lyder sådan, men når jeg ville ha en anna lyd så hadde jeg jo såklart feil amp!

Men til å ha i STUA? Du gigger lett med både 30 og 50 watt og du trenger ALDRI mer enn èn tolvtommers høyttaler hjemme! Et fullt cab blir så høyt at ørene dine faktisk ikke får med deg all den "gromlyden" du har innbilt deg selv at du bare kan få fra 4x12"! En håndfull muskuløse rørwatt (5-15) inn i en lettdreven 12" høyttaler spiller så høyt at det er direkte ukomfortabelt! Øresus etter noen minutter er garantert! Det som er "fint" å ha i stua er en Cornford Harlequin, Carrera eller THD Univalve, Bivalve med cab fra THD eller mojotone eller noe... Laney VC15, Fender Blues Juniour, Bad Cat MiniCat, Vox AC15 CCX osv osv... Ingen av disse har mer en 15 watt og vil være plagsomt høyt i ethvert rom uten en hardhendt trommis!

Nå er det ingen dum idé å kjøpe en amp med litt mer krutt i, sånn at du kan spille med band for den saks skyld, og DA kan det være greit med 30-50 watt og oppover. Men i stua?? Aldri. Det blir for høyt! Vi snakker ikke JVC/SONY/Phillips-micro-anlegg-watt her!

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvers igjennom marshall.. Ikke mer eller mindre! God lyd i den! Faktisk jævlig mye for pengene.. Der får du passe effekt kombinert med en mastervolum og stor variasjon i vrengen.

Det går såklart an å si at ENGL låter "bedre" i den forstand at den er mer "tredimensjonal", "blabla", osv Kan jeg forsåvidt være enig i..

Men dersom du er på jakt etter marshall-lyd så er DSL helt super og ENGL på jordet. Jeg vet ikke selv, men de fleste sier at forskjellen mellom TSL og DSL er at TSL har flere muligheter, mens DSL låter hakket bedre.

Jeg har hatt en DSL100, og mitt problem med den var at jeg aldri fikk anledning til å skru den skikkelig opp! 100 watt er ganske mye mer fra en sånn rørtopp en det høres ut!! ("Æ har tjue-tusen watt i Vålvoen min! Kor mye kann hundre fetta-watt være?")

Og rett og slett at den bare gjorde marshall lyder... Gode lyder sådan, men når jeg ville ha en anna lyd så hadde jeg jo såklart feil amp!

Jaukei.. Men det minste kabinettet til toppen er dette: 1936 - 150W, 2x12", mono 8 ohm, stereo 16 ohm

150W? Hva har det å si for toppen på 50W? Tenkte også på å kjøpe et effektbrett og et par pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe prob med kabinettet. Brukte som oftest et 1936 2x12" til min 100 watts topp... 150 watt på cab betyr bare at det er så mye effekt det kan håndetere. Pedaler og effekter piece of cake også.

Men dette er alldeles ingen stuerigg vi snakker om... Dette er strøkent utstyr for å spille med fullt band til opptreden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe prob med kabinettet. Brukte som oftest et 1936 2x12" til min 100 watts topp... 150 watt på cab betyr bare at det er så mye effekt det kan håndetere. Pedaler og effekter piece of cake også.

Men dette er alldeles ingen stuerigg vi snakker om... Dette er strøkent utstyr for å spille med fullt band til opptreden.

Jeg snakker om i stua.. Og jeg har så lyst på Marshallrigg... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du betaler for noe så stort får du aldri verden noe gromlyd ut av den riggen.. Og om du bruker masse pedaler for å få kul lyd på lavt volum har du kasta masse penger ut av vinduet på at det skal stå "Marshall" på riggen din.

Forøvrig kan jeg forsikre deg om at DSL og TSL ikke egentlig er spesielt bra i sin klasse. Som sagt de er de som kommer nærmest Marshall-sounden, men "sound" er ikke det samme som bra lyd i den forstand at de er klare i hele tonespekteret eller at de for den saks skyld DEKKER hele spekteret på en fornuftig måte! De er bare en "rimelig" måte å få Marshall-feel for litt mindre penger en de "skikkelige" marshall-ampene.

Om du vil ha en BRA marshall-rigg som passer i ei stue bør du sjekke ut handwired-modellene! De to små 18-watterne må du IKKE TRO SPILLER LAVT! Det er ur-typisk å huske sin fislete Peavey rage 158 med femten watt på 8" som man kjøpte brukt for fem hundre og lærte seg de første sangene på, og så tenke at siden den var på femten watt kan da ikke en Marshall på atten ha noe mer trykk.. Vel! Det kan det så innmari..!!

1974X og 2061X.. Topp pluss 2x12" eller 1x12" combo.. De låter alldeles ikke noe til metall uten pedaler, men der har du håndlaga kvalitet pressa inn i hvert lille hjørne! DSL kan ta seg en tur i skogen med alle wattene decibelene sine for har du en sånn liten håndlaga knatt har du en av de tre råeste ampene marshall lager i dag!

DSL spys ut på samlebånd, HW settes sammen minste bit for minste bit for hånd!

Men hvis det du vil ha er 4x12" cab med topp og at det skal stå marshall på den, så må du jo ikke spørre hva som er bra i stua!! For en sånn rig er faktisk bare ræva i stua... Den ser kul ut, men funker ikke som den skal før med band!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sånn rig er faktisk bare ræva i stua... Den ser kul ut, men funker ikke som den skal før med band!

Med mindre du også kjøper en powerbrake!!! Da kan det låte knall! Da bør du vurdere å kjøpe 1936 caben med celestion vintage høyttalere i! Det låter litt kulere på lavere volumer en det med G75T gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sånn rig er faktisk bare ræva i stua... Den ser kul ut, men funker ikke som den skal før med band!

Med mindre du også kjøper en powerbrake!!! Da kan det låte knall! Da bør du vurdere å kjøpe 1936 caben med celestion vintage høyttalere i! Det låter litt kulere på lavere volumer en det med G75T gjør.

Hva koster en powerbrake? Har lyst til å vurdere det, for det kan jo være kjekt hvis man skal spille hjemme, og om man tar den med på bandøvninger er det vel bare å fjerne den? :) Og hvor finner jeg det kabinettet tilgjengelig der jeg kan kjøpe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overalt hvor de selger marshall får du 1936 med celestion vintage... Men de kom på markedet for bare noen måneder siden så det er ikke sikkert alle har gidda føre de opp på nettsidene sine! Men send en mail til sound1.no og spør. De har de sikkert!

Powerbrake koster 3-4 tror jeg? Har egentlig aldri undersøkt! Men dyrere en 4000,- jeg helt sikker på at det ikke er!! Du bruker den som om det skulle vært en effektpedal, bare at denne går mellom ampen og høyttaleren.

Om du virkelig vil ha en skikkelig marshall-rig så kan du jo følge med på bruktmarkedet om det dukker opp noen 1960 cabs der... De kan du sikkert få i god stand for 4000,- ! Om du vil ha skikkeli' rigg så er det ingen her som kommer til å si noe på det :D Ikke spør om stueamp når du vil ha "en vegg med marshall!" ;) Bare si det så vil du få råd om hvor du kan få det beste for en rimelig penge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overalt hvor de selger marshall får du 1936 med celestion vintage... Men de kom på markedet for bare noen måneder siden så det er ikke sikkert alle har gidda føre de opp på nettsidene sine! Men send en mail til sound1.no og spør. De har de sikkert!

Powerbrake koster 3-4 tror jeg? Har egentlig aldri undersøkt! Men dyrere en 4000,- jeg helt sikker på at det ikke er!! Du bruker den som om det skulle vært en effektpedal, bare at denne går mellom ampen og høyttaleren.

Om du virkelig vil ha en skikkelig marshall-rig så kan du jo følge med på bruktmarkedet om det dukker opp noen 1960 cabs der... De kan du sikkert få i god stand for 4000,- ! Om du vil ha skikkeli' rigg så er det ingen her som kommer til å si noe på det :D Ikke spør om stueamp når du vil ha "en vegg med marshall!" ;) Bare si det så vil du få råd om hvor du kan få det beste for en rimelig penge! :)

Tusen takk for mye profesjonell hjelp! Det setter jeg pris på.

Prøver å finne ut ny pris på utstyrdet. Kan også hente noe i utlandet.

Norsk pris for hele greia:

Marshall DSL50: 10 500,-

1936 med Celestion Vintage (2x12?): Ca. 4000,-

Powerbrake: Ca 3500,- (Hotplate 2500,-)

Sum: Ca. 18 000,-

Får jeg dette mye billigere i utladet om jeg henter selv, flyreise?

Endret av Bjarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med powerbrake eller hotplate så kan du jo egentlig gå for en DSL100 mens du er i gang! Så trenger du bare oppgradere med kabinett senere. En brukt DSL1000 får du for mellom 6-8000,- Finner du en til 8000,- kan du prute! Utlandet? Tjah.. Kanskje brukt blir veldig billig? Har ingen erfaring med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med powerbrake eller hotplate så kan du jo egentlig gå for en DSL100 mens du er i gang! Så trenger du bare oppgradere med kabinett senere. En brukt DSL1000 får du for mellom 6-8000,- Finner du en til 8000,- kan du prute! Utlandet? Tjah.. Kanskje brukt blir veldig billig? Har ingen erfaring med det..

Hva mener du med å oppgradere kabinettet? Skal jeg kjøpe 1936 Celestion først, så et annet senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.