Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For mye med 100W i en loftstue?


Bjarte

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om du ikke spiller i stadiums vil du også trenge en powerbrake for å få gromlyd... Alle amå til medium steder som bruker PA, vil ikke la deg skru ampen helt opp fordi lydbildet blir føkka av ampen som står og blaster alle på første rad hjernedøde, mens de bakerste bare hører grøt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGL er jo kanskje noe som vil passe deg dersom du vil ha barsketøffing-vreng! Thunder, Screamer og forsåvidt Sovereign Vintage (Selv om den faktisk er på 100 watt) er amper som alle sammen skal låte godt nok, og være i et format som gjør at du kan øve hjemme men samtidig skremme vettet av bandkompisene dine!

Men hva er det du egentlig vil av oppsettet ditt? Vil du låte som metallica? AC/DC? Neil Young? SRV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt samme ampen vel? Kan godt hende 50w virker litt annerledes fordi den når kokepunktet på lavere effekt. Det er egentlig 1987X som er førstevalget mitt per i dag pga størrelse og effekt. SLPen er mest fordi det er en helvetes monolitt i rockens historie!

powerbrake: power: kraft/effekt, brake: brems :) Geddit? Som sagt: fullt volum på toppen, powerbraken mellom toppen og høyttaleren tar bort ganske mye av lyden og mater høyttaleren med god kokende rørlyd, men på et lavere volum!

Alltid trodd det var mer eller mindre samme ampen, men med halve effekten?

Jeg vet hva en powerbrake er, sier bare at den klarer ikke å presse en 100W forsterker som står på fult ned til gutterom/loftstue-nivå. Men den hjelper godt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerbrake-kommentaren var nok ikke tildeg nei :D Jeg har da sett deg såpass her på forumet til å skjønne at du nok vet hva det er..

Ang. 1959SLP vs 1987X så sier folk rundtomkring at de har forskjellig karakter og at 1987X er litt mer aggressiv bl.a. Men om det skyldes at rørene begynner å koke tidligere eller fordi at de har siktet mot en 1959SLP fra en annen periode en hva de prøver å nå med 1987X? Jeg har ikke skarpe nok ører til å huske den enes karakter i den tiden det tar meg å komme over den andre, men jeg har fryktelig lyst på begge. Eneste problemet er at av og til går jeg regelrett amok og trenger så mye vreng og støy som den kanskje ikke kan levere.. Så derfor vil jeg OGSÅ ha JCM800.. Og masse pedaler just in case! Men hvem vil vel ikke det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok :)

Kan godt være de er forskjellige, jeg har bare prøvd 1959 (re-issue) så jeg skal ikke si bestemt at det er sånn og sånn, har bare alltid trodd de var like. Men om du tenker på å kjøpe en 1959 bør du ha veldig tolerante(??) naboer/familiemedlemmer.. jeg synes jeg skrudde den passe høyt når jeg prøvde den, og til og med da var det bare snakk om mild blues-type overdrive. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z .Vex nano head? Helt seriøst. Det er faktisk en fet røramp til hjemmebruk.

Det er stor forskjell på 50W og 100W selv med samme pre amp som 1987 og 1959. Det er ikke til å komme unna at en 100W'er har mer baller enn en 50W. Det har veldig lite med volum å gjøre for en 1987 spiller også helt ubrukelig høyt. Men det er noe med basstrøkket i en 100W'er som er veldig vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGL er jo kanskje noe som vil passe deg dersom du vil ha barsketøffing-vreng! Thunder, Screamer og forsåvidt Sovereign Vintage (Selv om den faktisk er på 100 watt) er amper som alle sammen skal låte godt nok, og være i et format som gjør at du kan øve hjemme men samtidig skremme vettet av bandkompisene dine!

Men hva er det du egentlig vil av oppsettet ditt? Vil du låte som metallica? AC/DC? Neil Young? SRV?

Er heller ute etter noe som kan ta det meste. En pen solotone, fet vreng som metallica/foo fighters, også en brukbar cleantone til akkorder ol. Skal også kjøpe noen effektpedaler/bokser. Prisen kan være rundt 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Englene kan være verdt å sjekke ut...

Marshall DSL40 112 også. Om du er en jævel på pruting klarer du kanskje å få en Mesa Boogie F-50 ned mot 10k.. Laney har noen også i den klassen. Husker ikke helt hva de het i farta, men jeg ser det er noen her på forumet som liker Laney så det kan være noe i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha en Laney LC-50, en 50 watt combo med 1x12 element, som jeg kjøpte på Hagstrøm musikk i Bergen for snart et år siden... Låter helt kanon den... eneste er vel, som noe andre også har nevnt, at volum nivået blir rimelig høyt hvis du skal presse rørene. Den gikk på Kickmusic.no for ca 10.000 før men jeg lurer på om det er en gammel modell eller noe for de har sluttet å selge LC-serien. Nå er det tydeligvis VC som gjelder og der er det endel 30 watts modeller som ligger rundt 7-8.000. Jeg har ikke prøvd denne serien, men med min erfaring fra LC modellen vil jeg absolut anbefale å prøve de Laney VC... Du vil i hvertfall få veldig mye forsterker for pengene...

Finnes også en 15 watts VC modell, men den har jeg ikke sett i Norge enda. Cluet med denne modellen er i hvert fall at den er beregnet på å bli kjørt hardt altså å få frem vreng på naturlig måte. Etter det jeg har lest, skal denne også være veldig mye lyd for pengene...

Lykke til med søk etter forsterker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt VC og har bare positivt å si om den.. MEN!! Den har IKKE heavy vreng! Det slutter ved raunchy blues.. Dette er en klassisk klasse a-forsterker i samme gata som Vox AC30. Men make no mistake! Den har en egen karakter som etter min smak er minst like god på sitt område!

Men uten pedal kommer du knapt nok opp til noe som er mer rock en blues.. Men det er ikke en dårlig ting i denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo så vanskelig å bestemme seg, og jeg skal jo ha forsterker nå. Er det mulig hvis jeg har en forsterkertopp og kabinett, at to gitarer kan være tilkoblet, og lyden komme ut av samme kabinett?

Hva synes dere om Marshall TSL60? Den er tilgjengelig på sound1.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.