Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For mye med 100W i en loftstue?


Bjarte

Anbefalte innlegg

Frem til og med dette året har jeg også hatt samme problemstilling. Jeg har for det meste spillt hjemme i kjelleren, og har leitet etter gromlyd til å bruke hjemme.

Jeg har hatt mange gode amper flest marshall, og til og med en Dr Z forsterker. Alle fra 20-50w. Og jeg har hatt flere 2x12" kabinett, deriblandt et 1936 kabinett med greenbacks. Og brukt dette med en THD Hotplate.

Nå har jeg endelig fått muligheten til å bruke dette utstyret sånn som det skal, nemlig i bandsammenheng (middelhøyt volum på øving eller konsert) Og først nå har jeg funnet ut at det optimale hjemme-gitar-anlegget-på lavt volum nesten ikke eksisterer.

Når jeg spillte hjemme så endte jeg med et oppsett med : Tonebone Hot British (Hissig vreng boks) -> Marshall JCM 800 50w topp på low kanalen igjennom en Hotplate med høy demping, og i et 1936kabinett med greenbacks høytalere.

Dette kun for å få et "bildet" på den massive sustainen jeg egentlig var på jakt etter. Som jeg ser nå så ville en optimal rig vært en preamp med en god clean kanal, og en grei crunch kanal, og en kanal med temmelig høye gain-muligheter inn i et veldig minimalistisk med godt sluttrinn. (Varibelt fra feks 2-20w) og et ordentlig kabinett.

Jeg har en 5watts rørforsterker som jeg har bygget selv, og selv den spiller ikke bra på et ordentlig lavt volum hjemme. Den låter best når du spiller temmelig høyt, og det er høyt nok for hjemmebruk!

INGEN AV DE FORSTERKERENE JEG HAR HATT HAR VÆRT GODE Å HA MED Å GJØRE HJEMME PÅ GUTTEROMMET

Og en Non-mastervolume 100watts rørtopp vil nok ikke være veldig optimalt hvis du er på jakt etter heftig vreng.(eller clean for den saks skyld)

Tips: jeg ville nok sett etter en forsterker med en preamp som greier å få ut den lyden du vil ha på et passe bra volum.

Z vex nanohead "øvningsforsterkeren" har jeg aldri prøvd, men det skal visst låte bra. Hvis en forsterker som dette låter akkurat som du vil at den skal, så er jo det en genial løsning, men jeg selv ville nok ha vært litt skeptisk til å basert en rig rundt denne forsterkeren (Husk det er en dag du er alene hjemme også vet du ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har INGEN bruk for 100 rørwatt hjemme!! Watt/effekt er det som sørger for volumet, men hele greia med rørforsterkere er at du skal bruke så mange som mulig av wattene for at de skal låte bra! Jeg har hatt marshall DSL 100 som jeg kvitta meg med fordi den bråkte så innihelvete at jeg aldri fikk skrudd den så høyt som man burde for at den skal låte så rått som den kan.. Jeg solgte den fordi jeg aldri fikk skrudd den over det volumet hvor den bare låt drit! Å skru opp gain gir deg bare mer vreng, men hele rørlyden er en ganske unik type overstyring som "gain" bare gir deg en døv skygge av...

Til hjemmeamp vil hundre rørwatt uten powerbrake låte i beste tilfelle "sånn passe", mens fem til ti watt som du kan skru helt opp vil låte konge! Det er flere grunner til å sette en rørtopp på hundre watt oppå to kabinetter med fire tolvtommere i hver... nr1: det ser kult ut nr:2 det låter rått fordi du trenger så mange høyttalere til å håndtere effekten fra ampen! Hvis ikke så er sjangsen stor for at du bare sprenger før du kommer til "the sweet" spot...

Oppsett med powerbrake:

[Gitar] -> [Effekter] -> [Rørtopp på hundre watt, med volum på max] -> [Powerbrake!] -> [Høyttalere]

ca 50 watt er greit for allround. Da får du nok headroom til at ampen ikke vrenger når du vil ha cleanlyd på høyt nok volum til å øve med band. Men hjemme kommer naboen eller foreldra dine og banker på døra om har 15 watt høyt...

Meget informativt og bra inlegg:)

Siden du virker til å ha litt peil, så drister jeg meg til å stille et par spørsmål. Og andre må også gjerne svare:)

1. Jeg har en 60w 212 Fender hotrod DeVille som jeg syns blir i overkant høy innimellom. Dette er en combo.

Er det mulig å bruke en powerbrake på den? Eller er man avhengig av løs topp? Altså: Må det loddes??

2. På Hotrod'en så sitter de 3 stk 12ax7 og 2 6L6 rør. Hvorfor det? - "For at den skal funke" -kan du svare nå. Men ikke gjør det! Jeg er ikke helt tett i hue! Men jeg spør som en 6 åring fordi jeg aldri har fått HELT tak i hvordan en røramp egentlig funker. Det er forresten noe som sier meg at jeg ikke er helt alene om det....

Og tilslutt - Hva slags rør vil du anbefale for å få en litt "varmere" overdrive? Og da tenker jeg først og fremst på når jeg kjører cleant på full spiker? Jeg trur at jeg syns at det blir litt tamt og skranglete!

Har du noen forslag?

Bare for ordens skyld:

Jeg speller på en Øivin Fjeld Custombygd strat med Fender Noiseless pick up's. Poter, brytere og elektronikk ellers er nøyaktig den samme som Fender bruker på topline signaturmodellen til Clapton. Denne gitaren syns jeg låter helt fløte uansett hva jeg plugger den inn i - så det er ikke "fjøla's" feil at det blir "gæli"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har en 60w 212 Fender hotrod DeVille som jeg syns blir i overkant høy innimellom. Dette er en combo.

Er det mulig å bruke en powerbrake på den? Eller er man avhengig av løs topp? Altså: Må det loddes??

2. På Hotrod'en så sitter de 3 stk 12ax7 og 2 6L6 rør. Hvorfor det? - "For at den skal funke" -kan du svare nå. Men ikke gjør det! Jeg er ikke helt tett i hue! Men jeg spør som en 6 åring fordi jeg aldri har fått HELT tak i hvordan en røramp egentlig funker. Det er forresten noe som sier meg at jeg ikke er helt alene om det....

1) Såvidt jeg kunne se på skjema så har du en jack plugg ned til høytaleren i ampen din. Da kan du bare sette en loadbox imellom. Kabel fra main out -> load box -> høytaler. det som er veldig viktig er å aldri ha ampen på uten en høytaler koblet til.

2) de to første 12ax7 er pre ampen, siste 12ax7 er inngangstrinnet i power ampen og de to 6L6 røra er power ampen. De to første former lyden og driver tonekontroller etc. det siste kan sees på som en del av power ampen og splitter signalet i to til 6L6 røra, og 6L6 røra gir deg effekten (volumet).

Jo det er fjøla's feil, he he....... Clapton elektronikken låter crap, det er bare ingen som har turt å fortelle deg det enda.

Når det gjelder rør er det veldig forskjell så det er vanskelig å generalisere hva som låter "varmt" etc. Du må nesten prøve litt forskjellig. Jeg bruker TAD 7025 high grade i pre ampen og TAD 5881 i power ampen min å det funker greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker:)

Kan jeg ved å bytte rør få ampen til å vrenge litt senere på cleankanalen? Jeg kunne tenkt meg å hatt litt mer å gå på før det vrenger!

Totalt sett så er det mer enn høyt nok men kunne tenkt meg at det vrengte litt seinere.

Hva slags amp sitter røra dine i?

Er det en generell oppfatning blandt folk som har litt peil at Clapton elektronikken låter crap? I så fall så har du rett i at ingen har fortalt meg det:) Jeg har den nyeste konfigurasjonen. IKKE den med Lace sensor pickup's. DEN låter nemlig ikke bra!

Uansett så syns jeg at min gitar låter fett! Så får andre mene hva de vil:)

Men jeg kunne tenkt meg tonen til John Mayer............ Men den finner jeg ikke med denne fjøla:)

Jeg speller forøvrig stort sett ting som ligger i bluesgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker:)

Kan jeg ved å bytte rør få ampen til å vrenge litt senere på cleankanalen? Jeg kunne tenkt meg å hatt litt mer å gå på før det vrenger!

Totalt sett så er det mer enn høyt nok men kunne tenkt meg at det vrengte litt seinere.

Hva slags amp sitter røra dine i?

Er det en generell oppfatning blandt folk som har litt peil at Clapton elektronikken låter crap? I så fall så har du rett i at ingen har fortalt meg det:) Jeg har den nyeste konfigurasjonen. IKKE den med Lace sensor pickup's. DEN låter nemlig ikke bra!

Uansett så syns jeg at min gitar låter fett! Så får andre mene hva de vil:)

Men jeg kunne tenkt meg tonen til John Mayer............ Men den finner jeg ikke med denne fjøla:)

Jeg speller forøvrig stort sett ting som ligger i bluesgata.

Jeg ville prøved å sette inn pre amp rør med lavere gain en 12ax7. SRV brukte 5751 i første steg som har 30% mindre gain en 12ax7. Du kan også sette inn 12at7 som tredje rør (PI) som også har lavere gain enn 12ax7.

Noe av vrengen kan også komme av den aktive elektronikken. EC kretsen booster signalet no jævlig (15 db ifølge John Suhr) og det vil også gjøre at ampen vrenger tidligere. På gitarer med aktiv elektronikk foretrekker jeg oppsettet til Tyler hvor du kan bypasse hele elektronikken og også få lyden fra vanlig passive pickup'er når du vil ha det. Det er egentlig hoved "bugg'en" min med EC greia. Den tar over itaren i litt for stor grad. Mine preferanser for single coil lyd er mer Hendrix og SRV og det er jo så passivt som det går å få det. Det er ii bunn og grunn en smakssak. Jeg spilte lenge med EMG, men syntes også de etterhvert tok over litt mye av lyden, i forhold til passive pickup'er.

Mayer burde ikke være no problem for han spiller jo stort sett en strat inn i en fender og prøver å høres ut som SRV. Men hvis du er ute etter mer sånn lyd så prøv å sett i et plekterbrett med Suhr V60lp pickups i gitar'n.

Ampen min er hjemmelaget. Jeg har bygd mine egne to kanals amper en stund, men clean kanalen er 100% som en fender og låter deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke køpe en Vox AD100VT da vel? B)

Der kan du stille wattstyrken bak forsterkeren fra 0.5-100watt.

Jeg bruker den i stua, og i bandsammenheng. Den er stor nok i massevis, samtidig som man kan spille høyt moderat høyt hjemme og med god lyd.

Hjemme står den på ca. 1-5 watt skjelden noe mer. De to 12" koser seg virkelig på lav wattinnstilling.

I bandet bruker jeg den sjelden over 50 watt. Vi spiller ikke viser nei, men cover av Backstreet Girls, AC/DC, osv... (må tilføye at jeg er reservegitarist, og spiller først og fremst trommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for å dra emnet opp enda en gang, men jeg lurer bare på den Mesa Boogie Dual Rectifier Solo Head som ligger på Dritfetegitarer.com. Har jo også mulighet til å skaffe hotplate.

Om du føler deg trygg på sounden så værsågo' :) Kjøp ivei, men jeg syns nesten du skal prøve noen amper før du kjøper... Du spenner fæslig mye over mange forskjellige sounder, og virker ikke helt som du vet stort mer en at du skal ha en skikkelig amp.

Jeg tror ikke akkurat du kjøper katta i sekken, men dersom AC/DC er di greie så spiller det ingen rolle om du kjøper rectifiere for femti tusen... Du må ha en viss type amp for det, akkurat som du vil kommer lengre med Mesa enn Marshall for Foo Fighters! Du klarer alltid å tilnærme deg de forskjellige greiene, men å kjøpe rectifier for å spille Free eller Led Zep er rett og slett å kaste bort penger... Akkurat som må passe deg for å blåse masse pæængskit på Marshall om det du vil låte som er VOX, Fender, Mesa etc etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror faktisk jeg støtter opp om Acers forslag... Spar nå så mye av de pengene til du er sikrere på hva du vil ha, og kjøp inntil videre en bra modeleringsamp og spill litt på den og finn ut hva du syns er fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.