Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For mye med 100W i en loftstue?


Bjarte

Anbefalte innlegg

Han mener sikkert at du kan evt kjøpe et større kabinett senere (4*12). Når det gjelder DSL50 og DSL100 har jeg best erfaring med 50 wattern. Jeg synest den rett og slett låter litt bedre (min smak). 100 wattern er ikke så presis føler jeg. Men gå i den lokale musikksjappa og prøv begge og sammenlikn :). Når det gjelder powerbrake tror jeg ikke det er nødvendig i denne sammenheng. Disse ampene du snakker om har to kanaler, clean og vreng. Greit nok at den låter bedre på høyt volum, men har du en DSL50 og et godt kabinett trenger du ingenting annet (evt et par pedaler). Da slipper du også å punge ut med SÅ mange tusen. Mitt tips i alle fall! :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel! Det er jo subjektivt men jeg mener at DSL ikke er spesielt bra på lave volumer, og bruke penger på det om man ikke kjører den er unødvendig.. Preamp-vrengen er ikke så god at du ikke finner en stomp som gjør en bedre jobb for noen store lapper..

Å betale i dyre dommer for en hel røramp for å bare bruke preamp-vrengen er litt skivebom. Eksakt det jeg gjorde når jeg kjøpte min DSL100! Den låt beintøft på lave volumer når preampen gjorde 90% av jobben, men når jeg etterhvert begynte å ane hvordan den faktisk KUNNE låte, og i tillegg hvordan andre amper låt BEDRE, så ble hundre watt og "sånn passe" preamp vreng kjedelig. Mot slutten før jeg kvitta meg med den bruke jeg en BOSS OD-3 for å få litt rør-aktig lyd på lave volumer, uten at det låt tilstrekkelig mye bedre en det gjorde gjennom en nesten hvilkensomhelst amp til en brøkdel av prisen. Igjen: du betaler BARE for logoen dersom du kjøper en schwær rør-sak å sette i stua! Hvis du SKAL ha en schwær rør-sak så kan du i det minste gjøre det beste ut av det og sørge for at du på et eller anna vis kan guffe på, men kvele volumet: powerbrake eller hotplate..

Vurderer samme greia med en SLP1959... Jeg har hørt den noen få anledninger på full balle, og hvis man kjøper noe sånt uten å kunne skru den opp, så BØR man ha råd til å samle, for lyden på lave volumer er ikke verdt prisen. Rimelige og billige røramper på lave volumer kan overgås av de beste transistorampene!

Er egentlig veldig liten til ingen forskjell på DSL50 og 100 lydmessig med mindre du har hørt en med andre eller eldre rør. Men såklart låter en hundrewatter på lite guff litt mer gjørmete enn en femtiwatter som spiller like høyt, men som er pressa litt hardere. Men preampene på de er i allefall kliss makne om man kjører de rett i bordet fra fx-out.

Brukt DSL100 er egentlig bare et tips fordi det er såpass mange av de at de er rimelig lette å få tak i brukte til en lavere pris enn en ny DSL50, men jeg vil også mene at en DSL50 nok er den "lure" ampen å kjøpe av disse to.

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har folk blitt helt gærne her? Kjøpe en 100w marshall til bruk på loftet? hmmm Går ut ifra at du er usikker på kjøpet i og med at du poster her på forumet. Å bruke 15.000 på en slik rigg er etter min mening totalt bortkastede penger. "Go lyden" i disse ampene kommer først når sluttrinnet presses godt over halvveis, og da er man jo på stor-scene-nivå med en gang.

Hadde jeg vært deg ville jeg invesert pengene mine i en rørcombo, av ypperste kvalitet. Hva slags combo har du hatt før?

Du gir jo intrykk av å ha litt penger å bruke på dette. En 2-kanals 5-15watt rørcombo bør være MER enn nok, og da slipper du å kjøpe annet utstyr for å dempe lyden. Evt en en-kalnals combo og en skikkelig vrengpedal bør gjøre susen. Skal ikke begynne med å komme med forslag her, listen ville blit lang som et vondt år.

Har selv investert i ny amp, en Matamp "...it play's marshall better than marshall...". på 15 watt. Tviler på at jeg noen gang kommer til å spille på fult volum mens jeg sitter på hybelen å øver... Har også en cornford harlequin på 6 watt. Den har jeg aldri spilt på full pupp på hybelen. Det blir rett og slett for høyt. Slike amper gir deg god-lyden på akseptable volum, samtidig som du har litt ekstra suppe når du skal spille med en trommis og bassist. DA kan du spille fult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å oppgradere kabinettet? Skal jeg kjøpe 1936 Celestion først, så et annet senere?

hvis du først skal kjøpe et kabinett ville jeg kjøpt en 4x12 med en gang. Marshall 2x12 kassene låter papp. Kan like godt skaffe deg en 4x12 med V30 eller GBs med en gang så har du en kasse "for life".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gluke sa.. Om du bryter med all fornuft og kjøper med "hjertet" istedenfor huet (Du er velkommen for min del! Akkurat sånn jeg handler gitar-fjas sjøl ;) ) og kjøper deg en topp, så vil en 4x12" først som sist være like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerbrake, hotplat, airbrake etc etc... Er jo folk som mener de låter forskjellig også. Let litt på nett så finner du ut av det.

Er ikke noe glad i jcm2000 serien, og mener at disse låter sterilt uansett volum. Skal ikke klage mer på dette.

Det finnes jo gode 2*12 kabinett, men er enig med gluke, Marshall har de ikke. 4x12 er igjen kanskje litt vel stort og lite mobilt. Annen ting er å bruke greenbacks(som også gluke nevnte), siden disse har et lavere breakpunkt.

Et siste alternativ til pb, hp, ab... er å kjøre en eq i fxloop. Det er visse ting som hender med frekvensområdet når en amp spiler på høyt volum, og en kan etterligne dette med en eq.

Billigste alternativet er å kjøpe seg ørepropper og gi f i naboer. En har det først morro når en kjenner basstrykket i ryggen, om enn en ikke er så populær blandt naboene...

Fly for å hente selv? Marshall er jo rimelig billig i England (DSL50 til rundt 8-8,5k, om det ikke var billigere), men tror ikke du vil tjene noe på å reise dit fra Tromsø. Men kan jo hende du finner en forhandler på nett som vil selge billig og sende billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerbrake, hotplat, airbrake etc etc... Er jo folk som mener de låter forskjellig også. Let litt på nett så finner du ut av det.

Er ikke noe glad i jcm2000 serien, og mener at disse låter sterilt uansett volum. Skal ikke klage mer på dette.

Det finnes jo gode 2*12 kabinett, men er enig med gluke, Marshall har de ikke. 4x12 er igjen kanskje litt vel stort og lite mobilt. Annen ting er å bruke greenbacks(som også gluke nevnte), siden disse har et lavere breakpunkt.

Et siste alternativ til pb, hp, ab... er å kjøre en eq i fxloop. Det er visse ting som hender med frekvensområdet når en amp spiler på høyt volum, og en kan etterligne dette med en eq.

Billigste alternativet er å kjøpe seg ørepropper og gi f i naboer. En har det først morro når en kjenner basstrykket i ryggen, om enn en ikke er så populær blandt naboene...

Fly for å hente selv? Marshall er jo rimelig billig i England (DSL50 til rundt 8-8,5k, om det ikke var billigere), men tror ikke du vil tjene noe på å reise dit fra Tromsø. Men kan jo hende du finner en forhandler på nett som vil selge billig og sende billig.

Du har jaggu skjønt det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo gode 2*12 kabinett, men er enig med gluke, Marshall har de ikke. 4x12 er igjen kanskje litt vel stort og lite mobilt. Annen ting er å bruke greenbacks(som også gluke nevnte), siden disse har et lavere breakpunkt.

4x12" GB tåler bare rundt 100 watt og kommer til å låte helt på bærtur høyt med 50 watt! Dessuten er de ikke veldig glad i tung vreng!

Celestion Vintage derimot er et fint kompromiss!

Ang hva som er "praktisk" så har jo fyren bestemt seg for at han skal ha en vegg med marshall... Og da syns jeg 4x12" er selvsagt! Kjøpe de brukt er det beste... Godt nok og ned mot halvparten av pengen! Det fornuftiga har han jo kasta ut av vinduet når han elegant overså alle anbefalinger av rågromme lav-wattere.. ;) Jeg syns nesten han bør gå for marshall jeg nå! Rett og slett fordi han ga meg ny driv til å kjøpe SLP1959 uten noe stort lurere bruksområde en han... Min eneste lille forsvarstale er at det ser ut som jeg skal til Glasgow neste skoleår, og der borte koster marshall stygglite så da "bør jeg kjøpe mens jeg har anledning" :P

Men det finnes bedre ting en DSL... JCM800 eller den nye JCM900 4100 reissuen er langt bedre for metall. Ikke så my gain i JCM800, men om man kan skru den opp og bruke en bra overdrive pedal i TILLEGG skal den låte helt på mongorått! 1987X og 1959SLP dersom det er klassisk Zep/Cream/ACDC man vil ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GB vil ikke låte på bærtur høyt, mener faktisk de er mindre effektive enn v30. Hele tingen er jo at du kommer tidligere til et breakpunkt, så du ikke trenger å skru volumet så høyt (dette er jo uavhengig av PB siden at dette er elementenes egenskaper). Og bruker du PB, så vil jo ikke ampen yte de 100 wattene.

Mark 4 er en av de Mesaene jeg har sansen for, men da helst i topp+kab form. Er ikke så glad i luftige komboer, men for all del, ring og prøv den. Den vil vel ha alle muligheter du kan tenkte deg pluss litt mer. Men vil jo igjen være en 1x12 kombo, men er jo mer enn nok for loftet. Finn ut hvor gammel den er, siste rørskift, skader, poter som skraper etc, stemmer at ny pris idag ligger rundt 25k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod jo ikke så mye i annonsen, og bildene er jo tatt fra mesas hjemmeside, men jeg mener at du får en mye bedre amp enn om du kjøper deg et 1/4 eller 1/2 stack (eller kombo) med en dsl. Passer bedre på loftet også. :)

Har du bilde? Burde egentlig ikke koste mer enn 10-12 tusen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du den ampen der går i ring rundt DSL og TSL!! Som sagt: rimelige marshall er ikke dritt, men de er bare lysår unna "det beste" uansett prisklasse. MG-serien er kanskje gode kjøp blandt billige transistoramper, men for rundt 10k er ikke DSL noe spesielt godt kjøp... Da syns jeg virkelig en brukt Mark IV i OK stand for 12k er verdt pengene... Du kan jo prøve å prute litt?

Men Mark IV ampene koster 20k ny!! 12k er ingen dårlig pris...

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.