Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarsoloer


eXX0n

Anbefalte innlegg

Satt å tenkte på noe akkurat nå. Hvorfor har det seg sånn at veldig mange(99%) av oss gitarister synes gitarsoloer er viktige? Og hvorfor har de blitt så sentralt i rock?

Jeg er selv en stor fan av gitarsoloer, men akkurat dette slo meg akkurat nå.

Skriv din mening om hvorfor akkurat gitarsoloer er så viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter noen vers og refreng trengs noe for å holde lytteren interessert, og da er gitarsolo en musikalsk godbit, noe som gir sangen det løftet den trenger for å overleve de fem minuttene sangen varer. Om det derimot ikke gir sangen et løft, er jeg nok ikke interessert i soloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen man kan da for all del ha en bass solo. Eller en liten trommesolo. Eller en liten instrumental del for å få samme effekt. Noe Dream Theater ofte gjør. Lager fete deler der alle, unntatt vokalen, brillierer. Men neida, det er gitarsoloer vi vil ha.

Soloer er fint, men jeg vil bare vite hvorfor akkurat gitaren vil vise seg sånn frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen man kan da for all del ha en bass solo. Eller en liten trommesolo. Eller en liten instrumental del for å få samme effekt. Noe Dream Theater ofte gjør. Lager fete deler der alle, unntatt vokalen, brillierer. Men neida, det er gitarsoloer vi vil ha.

Soloer er fint, men jeg vil bare vite hvorfor akkurat gitaren vil vise seg sånn frem.

Einaste som er jævligare enn trommesoloar er bassoloar. Gitarsoloar derimot er kanon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen man kan da for all del ha en bass solo. Eller en liten trommesolo. Eller en liten instrumental del for å få samme effekt. Noe Dream Theater ofte gjør. Lager fete deler der alle, unntatt vokalen, brillierer. Men neida, det er gitarsoloer vi vil ha.

Trommer og bass er viktigere for rytmen i låta enn gitaren, faller en av disse ut i en solo så mister låta mye mer av det rytmiske aspektet enn hvis gitaren tar en solo. I mange band er det også to gitarister, to trommiser eller bassister er veldig sjeldent, og heller ikke nødvendig i de fleste sammenhenger. Gitaren er også lydmessig mer dynamisk enn bass og trommer, selv om de dyktigste trommiser og bassister får veldig mye ut av sine instrumenter.

Er en gitarsolo viktig? Det vil jeg ikke si, da en vanlig instrumental seksjon vil være like effektiv. Mange mener at man ha gitarsolo i hver låt, personlig mener jeg dette blir overkill hvis det finnes andre alternativer. Dream Theater, som du nevnte, har ofte en instrumental seksjon istedenfor dedikert solo til enkelte instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.....

Skjønner ikke problemstillingen. Jeg er blitt så selektiv i musikk jeg hører på at musikk uten interessant gitarspill (også utover den berømmelige soloen) hører jeg fint lite på.

Jeg er interessert i gitarorientert musikk. Punktum!

Hvorfor er fotballspillere så opptatt av å score? hahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.