Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan øver DU?


jsbach

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan noen forklare hva som er ment her. JAda jeg skjønner det er akkorder det er snakk om men hva er en iiø?

Han bruker trinn. av en eller annen grunn noterer man moll akkorder med "små romertall" og dur akkorder med "store". Er egentlig ikke helt for denne måten, jeg ville ha foretrukket og skrive Im osv.

Uansett, iiø betyr x-moll7b5, og fungerer som 2. trinn i moll (derfor "ii"). I A-moll blir dette Hm7b5.

Hvis du ikke kan dette foreslår jeg at du blar litt rundt på teori og teknikker-forumet på tidligere poster, og ellers leser andre steder på internett.

peace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er en iiø?

Ø betyr halvforminsket. F.eks. Cm7b5, i motsetning til o som er tegnet for dim (helforminsket) som i praksis vil si Cmb7b5. Omtales aldri så krøkkete, bare ment som et eksempel.

Håper det hjalp litt. :)

Der var det et svar kommet ja. Sånn går det når jeg skal spise og skrive samtidig.

Endret av The Euphor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite ord om forskjellen mellom ø7 og o7... syntes selv det er lettest å forstå når jeg ser for meg intervallene disse to akkordene er bygd opp av:

Cø7: 1 b3 b5 b7

Co7: 1 b3 b5 bb7

Den forminskede mollseptimen i dim-akkorden er i teorien samme nota som en sekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett "o" betegnelsen før og når jeg tenker etter har jeg set en "o" med en loddrett strek gjennom som betegnelse på -5, lav kvint, flat five eller hva den musikkteoretiske betegnelsen måtte være. Er "ø" en fornorsking?

Synes en ikke bør skille mellom "spilling" og "øving". Etter min oppfatning er spilling=øving. Det har med å forsterke hjernebaner å gjøre. Derom en repeterer noe nok ganger er det rimelig å annta at en lettere kan kopiere denne handlingen ved senere anledning. Hvor effektivt det er å skyte spurv med kanon kan en jo spørre seg, men som sagt øving er øving selv om den er ustrukturert. Mener selv det er skikkelig dustete å høre om gitarister som skryter om at de aldri har øvd. Spilling er øving etc

jeg øver selv mye ineffektivt, men er mer opptatt av det å uttrykke seg tekstlig og musikalsk enn å lære en ny skala, arpeggio el.

:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett "o" betegnelsen før og når jeg tenker etter har jeg set en "o" med en loddrett strek gjennom som betegnelse på -5, lav kvint, flat five eller hva den musikkteoretiske betegnelsen måtte være. Er "ø" en fornorsking?

Synes en ikke bør skille mellom "spilling" og "øving". Etter min oppfatning er spilling=øving. Det har med å forsterke hjernebaner å gjøre. Derom en repeterer noe nok ganger er det rimelig å annta at en lettere kan kopiere denne handlingen ved senere anledning. Hvor effektivt det er å skyte spurv med kanon kan en jo spørre seg, men som sagt øving er øving selv om den er ustrukturert. Mener selv det er skikkelig dustete å høre om gitarister som skryter om at de aldri har øvd. Spilling er øving etc

jeg øver selv mye ineffektivt, men er mer opptatt av det å uttrykke seg tekstlig og musikalsk enn å lære en ny skala, arpeggio el.

:wacko:

Jeg synes det er viktig å skille mellom konstruktiv øving og "spilling". Det er bare rock'n'roll attitude og si at det er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste tar det med øving litt forskjellig. det er klart hvis du har lyst å spelle i klassisk orkester eller lage DT låter som går i så mange forskjellige takter at du blir gal i hue så er det sikkert en fordel å øve på skalaer og slikt. Men er du keen på å bare spelle å ha det gøy med bandet så trenger du ingenting av det.

tror værken Jimi, jokke eller Kurt satt å øvde skalaer opp og ned. (jimi) kunn improvisasjon

man må bruke øret!

ikke ta det ille opp eller no. prøver bare å forklare at det er sikkert mange som ikke benytter den type øving, jeg har nesten fått intrykk at dette forumet er kranglenorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste tar det med øving litt forskjellig. det er klart hvis du har lyst å spelle i klassisk orkester eller lage DT låter som går i så mange forskjellige takter at du blir gal i hue så er det sikkert en fordel å øve på skalaer og slikt. Men er du keen på å bare spelle å ha det gøy med bandet så trenger du ingenting av det.

tror værken Jimi, jokke eller Kurt satt å øvde skalaer opp og ned. (jimi) kunn improvisasjon

man må bruke øret!

ikke ta det ille opp eller no. prøver bare å forklare at det er sikkert mange som ikke benytter den type øving, jeg har nesten fått intrykk at dette forumet er kranglenorge.no

så det finnes to type musikere da?

De som kun øver skalaer opp og ned?

Og de som bruker øret?

Sier ikke at jeg tror du mener akkuratt det, men du må ikke glemme at det går an å øve konstruktivt og samtidig bruke øret. Irriterer meg over folk som skryter av at de ikke kan noter og at de bare har "spilt på øret" hele livet. Vel det å kunne noter betyr ikke at man ikke har gehør.

edit: dessuten; KURT OG JOKKE????!!!!

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig prøver jeg vel å ta det litt 50/50. Av og til øver jeg skalaer, av og til 'bruker jeg øret'.

Jokke? Snakker vi Pondus-Jokke da eller bandet Jokke?

Anyways, her handler det ikke om hva som er rett og hva som er galt. Det er for eksempel ikke 'rett' eller 'galt' å øve skalaer.

Jimi Hendrix kunne antagelig ikke ha spilt en av Petruccis soloer, fordi han spilte en helt annen musikksjanger (Skal derimot ikke påstå noe).

Jeg er forresten enig i noe av det sonic sier. Musikk skal ikke bare leses på og øves. Det skal spilles og høres også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man øver har vel gjerne en sammenheng med hva man ønsker å oppnå med gitarspillinga. Vil man være en sanger som spiller gitar ,en gitarist som synger eller en virtuos?

Uansett, noe musikkteori bør man ha innabords uansett om man spiller fusion eller folk rock. Hvis man spiller G-A-H isteden for "3-5-7 på E strengen" åpner det seg nye muligheter, man tenker ikke på gripebrettet som "bokser" lenger. Teorien er fin å ha når man skal spille med blåsere, pianister o.s.v. siden de lærer det fra nybegynnerstadiet.

Jeg tror det er viktig at man har et mål med øvingen. Det kan være å lære en ny låt, teknikk - whatever. Det som IKKE er god øving etter min mening, er meningsløs "noodling" d.v.s bevege på fingrene uten mål og mening.

Endret av Der Alte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.