Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan øver DU?


jsbach

Anbefalte innlegg

Tja, Øver ikke til faste tider, for det har jeg ikke tid til..:\

men det som det går i:

"modes" til Harmonisk Moll og Melodisk moll. Må også bruke litt tid på å bruke disse i praksis, men det tar jeg litt på sikt.

Fingerspill, må ha bedre teknikk på det der.

Lage egne licks og sololøp, nå befinner jeg meg mest i Mixolydisk..

Begynne å like Dorisk..:P

Arpeggioer

Til slutt på jeg jo ta med hørelære.. Noe viktigere finnes jo strengt talt ikke.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg begynner som regel med å spille forskjellige skalaer legato til metronom. Når jeg føler at venstrehånden har fått kjørt seg litt, og jeg har vært innom alle skalaene, kjører jeg gjennom litt septimarpeggioer med tapping, samt litt lineær tapping med flere fingre på høyrehånden. Deretter blir det economy picking--først treklanger og septimarpeggioer, så diverse skalaøvelser og etyder for at høyrehånden skal få kjørt seg litt. Som windofpain, 'noodler' jeg også en del for å finne på nye licks som gir nye tekniske utfordringer.

Etter å ha øvd teknikk, finner jeg som regel et backing track å improvisere over. Eventuelt prøver jeg også å lære noen nye låter (det være seg jazz, metal eller pop, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å følge dette:

5 min: Oppvarming - skalaer med metronom

25 min: Teknikktrening: picking, sweeping, lage nye lick, lære noe nytt osv, gjerne med metronom

30 min: Improvisering, gjerne med bt, med utprøving av nye teknikker

Til sammen en time (Ja det er lite, men jeg har ikke tid til mer til vanlig. I feriene øver jeg lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øver mye på å picke arpegioer..... i steden for ¨å sweepe hvis dere skjønner,.... ned opp ned opp

Det avhenger litt av dagsformen, men i det siste har det bare blitt et par timer om dagen med egenøving - da på kontrabass. Tiden blir fordelt omtrent slik:

60min - Intonasjon/teknikk/oppvarming/oversikt (kvarter,kvinter,sekster,skalaer)

60min - Licks/linjer. (For eksempel dominant-licks, rythm changes o.s.v)

30min - Låt (For øyeblikket stella by starlight og all the things you are)

Det gjelder å finne øvelser som har mange bruksområder. Om jeg øver skalaer eller intervaller, fungerer det som både oppvarming,teknikk,intonasjon og oversiktsøving. Forøvrig spiller jeg som regel et par timer med band om dagen, noe som også blir som øving å regne for min del.

Jeg har blitt mer og mer begeistret for det å øve konsentret på et spesielt område en stund av gangen. I stedet for å øve litt på alt, konsentrer deg heller om bare en ting i seks uker, f.eks. Så en ny ting de seks neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg øver 4-9 timer om dagen, avhengig av hvor mye skole det er i tillegg. Jeg har funnet ut at jeg ikke rekker å øve på alt jeg vil så lenge jeg vil på en dag, derfor har jeg satt opp ukesplaner slik at jeg får tid til alt og slipper å glemme noe.

Jeg har blitt mer og mer begeistret for det å øve konsentret på et spesielt område en stund av gangen. I stedet for å øve litt på alt, konsentrer deg heller om bare en ting i seks uker, f.eks. Så en ny ting de seks neste.

Veldig enig med Peri. Nå for tiden holder jeg mye på med akkorder og voicinger, og etter en stund vil jeg prioritere andre ting mer, men da har jeg studert det såpass grundig at jeg har fått mer ut av det enn om jeg skulle gjort det 10 min om dagen hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fersk på gitarfronten, så jeg finner meg en sang jeg liker og lærer den, hvis den er for vanskelig prøver jeg en annen. Gidder ikke å presse meg selv til å øve på noe fordi det er "best". Jeg velger den løsningen som er mest morro for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øvelse jeg lekte meg med idag:

Bestem deg for en akkordrekke, f. eks. ¦¦: i - iv - VII7 - IIIM7 - VIM7 - iv - iiø - V7 -:¦¦

Sett metronomen til et komfortabelt tempo, og spill septimarpeggioer over akkordrekka i jevne sekstendeler, åttendeler eller åttendelstrioler (poenget er at notene skal være passe raske, og samtidig aldri stoppe opp). Hvordan du spiller arpeggioene har lite å si (litt opp og ned her og der--la det bli litt variasjon i mønstrene), men her er clue'et: Ved hvert akkordskifte skal du begynne på nærmeste note i neste arpeggio.

Denne øvelsen gir ikke bare bedre oversikt over arpeggioer i forskjellige posisjoner, men også øvelse i å tenke 'aktivt' mens man spiller, samt erfaring med forskjellige akkordrelasjoner (særlig sistnevnte er VELDIG nyttig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.