Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiolin


Pitmairen

Anbefalte innlegg

anbefaler deg på det sterkeste og gå til lærer. Første gang jeg prøvde fiolin, ble fiolinesten helt oppgitt over hvordan jeg holdt buen, instrumentet, fingrene, hvor jeg spilte med buen osv osv. Men etterhvert gikk det bedre... Så for all del, ta noen timer til å starte med ihvertfall :)

Har du også vurdert og spille bratsj? det er tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også vurdert og spille bratsj? det er tøft :)

Enig! Jeg synes igrunn bratsj gir en lekrere lyd enn fiolin (som jo er en smakssak), og ikke minst er det mye lettere å finne for eksempel et orkester å spille i dersom du spiller bratsj, er jo ikke akkurat manko på fiolinister... :)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg synes igrunn bratsj gir en lekrere lyd enn fiolin (som jo er en smakssak), og ikke minst er det mye lettere å finne for eksempel et orkester å spille i dersom du spiller bratsj, er jo ikke akkurat manko på fioloinister... :)

helt enig i det du sier. Bratsj låter også "mindre falskt" har jeg intrykk av, og er kanskje derfor lettere å spille?

lær deg enkel bratsj så får du fort bli med andre strykere og spille blant annet kammermusikk, og da vil du fort få mer erfaring. Men for all del, lær deg noter hvis du ikke kan det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bratsj en slags bass fiolin eller? Hva er forskjellen?

En bratsj gir en barytonstemme (?). Du finner den som nummer to i rekken av vanlige strykeinstrumenter, rangert fra lyst til mørkt tonespekter -> fiolin - bratsj - cello - kontrabass.

Jeg tror forøvrig at den avdøde komponist har rett i at bratsjen ofte ikke låter så "falskt" som en fiolin kan (det kommer selvfølgelig an på ferdighet, men de aller fæleste og skjærende fiolintonene er ikke tilgjengelige på bratsjen).

Har forøvrig en kjæreste som spiller bratsj (og har gjort det i drøye 11 år), og må ha sagt at det er et utrolig fint instrument dersom det spilles av en dyktig bratsjist! :)

1/2, 1/4 osv. er vel muligens størrelsesskalaen på instrumentene, hvor 4/4 er fullstørrelse (for "voksne), 1/2 er halvstørrelse, også videre?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva står 1/2, 1/4, 3/4, 4/4 for?

Tror det er størrelsen på instrumentet. Men det har sikkert noen andre peiling på. (edit: Jepp, bare se i posten over.)

Broren min spilte fiolin, og mor spilte fiolin i et slags orkester. Selv interesserte det meg aldri :mellow:

Men det er et kult instrument ;)

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok ikke bare i starten det skjer. Veit om fiolinister som har spilt i 15 år som fortsatt sliter med intonasjonen. Og det er ikke noe de sier selv, det er noe jeg sier. haha :D

Men forresten, var det noen som så på nrk1 tidligere idag? (søndag)

Det var oppsettning av de fire årstidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok ikke bare i starten det skjer. Veit om fiolinister som har spilt i 15 år som fortsatt sliter med intonasjonen. Og det er ikke noe de sier selv, det er noe jeg sier. haha :D

Men forresten, var det noen som så på nrk1 tidligere idag? (søndag)

Det var oppsettning av de fire årstidene.

Søren. Du kunne sikkert sagt ifra LITT før da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok ikke bare i starten det skjer. Veit om fiolinister som har spilt i 15 år som fortsatt sliter med intonasjonen. Og det er ikke noe de sier selv, det er noe jeg sier. haha :D

Men forresten, var det noen som så på nrk1 tidligere idag? (søndag)

Det var oppsettning av de fire årstidene.

Jeg så :D

Det var pent, men det var en del nokså i begynnelsen jeg ikke kjente igjen :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.