Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiolin


Pitmairen

Anbefalte innlegg

Kjøper du ein billigfiolin vil du angre ganske så fort. Eg takler ikkje lyden på billige feler. Dei som koster under 5000 gir meg gåsehud av det negative slaget. Kjøp noko som gjer deg inspirasjon til å spele.

Du må også ha lærer, elles må du nesten ha perfekt gehør, men det blir uansett vanskelig å få til bogeteknikken.

Endret av Hjalmar Sæterstøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøper du ein billigfiolin vil du angre ganske så fort. Eg takler ikkje lyden på billige feler. Dei som koster under 5000 gir meg gåsehud av det negative slaget. Kjøp noko som gjer deg inspirasjon til å spele.

Du må også ha lærer, elles må du nesten ha perfekt gehør, men det blir uansett vanskelig å få til bogeteknikken.

må du har perfekt gehør for å spille fiolin? De beste fiolinistene begynte vel med fiolin som deres første instrument, på en tid da gehøret deres ikke var utviklet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pitmairen anbefaler å skaffe en lærer hvis du skal lære å spille fele ja eller fiolin som de klassiskspillende sier! Jeg personlig ser ikke noe poeng i å kjøpe ei fele til 50-100000 hvis du ikke vet om du skal fortsette eller ikke. Men har ikke peiling på hvor mye du må gi for ei spillbar fele++

Hvorfor har du bilde av Henning på profilen din? er han forbilde eller? Jeg har spilt lit med han, og må si han er en artig fyr. Utrolig flink og kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Som flere har nevnt, så låter fioliner omtrent nøyaktig som prislappen opptil omtrent 10000-kronersklassen. Kjøper du ei fele til 1000,- og ei bue til 500,- så må du enten ha hatt utrolig flaks med en selger som ikke kunne sakene sine, ellers kommer du ikke til å orke å øve på den. Lyden er da vanligvis svært skjærende og nasal!

Dersom du importerer fra utlandet (f. eks. England) kan du få en nokså brukbar fiolin til en billig penge. Jeg kjøpte min første fiolin der til omtrent 4000 NOK, og den spilte jeg på iallfall i 4 år. Men pass på at du kjøper en fiolin du liker lyden av, samt en komfortabel bue, skal du øve noe særlig blir det selvfølgelig mange timer med utsyret!

Ang. bratsj vs. fiolin; også nevnt tidligere er bratsjen stemt en kvint dypere enn fiolinen. Den er også merkbart større, og dermed har du litt større margin for å intonere riktig. Men jeg vil ikke nødvendigvis si at dette gjør bratsjen lettere å spille, du må jo lære deg å intonere på akkurat lik måte som om du valgte fiolin. I tillegg er det jo lengre mellom hver tone, så du bør ikke ha for små hender.

Bratsjen har nydelig klang, ofte mye varmere, og "større" enn fiolinens. Veldig tilfredsstillende å spille og høre på!

Og om fiolinisters diskriminering av bratsjene; dette foregår vanligvis på en svært godhjertet måte, og har blitt mer en tradisjon enn noe nedverdigende. De fleste intrumentene innenfor en gruppe har vitser om hverandre. Og man burde heller ikke la noen spøker skremme seg fra å spille et bestemt instrument.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.