Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarforedrag


bove

Anbefalte innlegg

Mulighet for å ta med instrument ? Isåfall hadde det kanskje vært smart å la publikum selv prøve det, med diverse effekter osv.

jepp, denne ideen likte jeg! ta også med litt historie, for å vise at du kan noe om det også..=)

men ideen med effekter og la publikum prøve selv, var en artig idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vise folk som ikke er gitarfolk bare sånn helt syke videoer som f.eks. Angelo sin Speed Kills. Jeg antar at de fleste ville sovnet om jeg skulle stått der og fôret de med de roligste jazzballadene til Pat Martino, så det gjelder å finne noe med litt futt i.

Ellers så kan du prøve å forklare bedre enn jeg gjør nå hvor allsidig instrumentet er. Gitar brukes til f.eks. Decapicated-riff, leirbålet, countrylicks fra Nashville, å lage stemningsfulle lyder med i et indie/alternative band. Sant? Masse, masse rart.

Snakk med engasjement og gestikuler grasat mye.

Endret av AlexanderT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et foredrag i Norsk vil jeg anta er ment som en muntlig øvelse der du er den aktive part. Å la andre gjøre noe som helst kan være langt på utsiden av formålet med øvelsen.

Jeg ville kanskje snakket om bruksområdene, på en ekstrem måte. F.eks. noe som dette:

Frelsesarméen forguder den.

Satanister tilber den.

Førskolebarn prøver å synge til den.

Voksne prøver å synge med den.

Millioner av mennesker over hele Verden har gitt den navn.

Blackie, 5150, Number One, Evo...

Hva er det jeg snakker om?

Instrumentet som siden 1800-tallet har trollbundet jomfruer fra alle samfunnslag, reddet utallige unge menn fra enslige nachspiel (det kan vi komme tilbake til om noen år, hirr hirr)...

Instrumentet som har blitt gitt en kvinnes former... Bla bla bla... Gitaren.

- Engasjement uten at det blir latterlig er nøkkelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine forslag. Som Euphor antar, så er dette mest en øvelse i foredrag. Skal heller ikke være så langt, så jeg tror det ville blitt mye suppe å ha med instrumenter. Takk for idéen anyway ;)

Du gav meg iallefall noen gode idéer til hvordan jeg kan starte euphor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, det er jo fortsatt "ikveld". Vil anbefale deg og ta for deg en begrenset problemstilling. Og ha et foredrag om gitar generelt er et stort emne med få faste rammer.

eksempler:

gitar i senromantikken

overgangen til el-gitar

gitaren og likestilling i samfunnet

bygging av en gitar

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere forslag i JSbachs baner:

Gitarister som subkulturelt fenomen

Instrumentmaterialer og regnskogsproblematikk i det østlige Amazonasdelta

Gitarens betydning under den franske revolusjon

En sosiopolitisk analyse av gitarmusikkens betydning i sanitærtjenesten under Koreakrigen og andre 1900-tallskonflikter som sådan

:blink:

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.