Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall JCM2000 TSL122 2*12Combo Del 1


Sandman

Anbefalte innlegg

La det være sagt med en gang: Denne ampen spiller høyere enn noe annet jeg har hørt. Har fått testet den i 3-4 timer nå,og dett er hva jeg har funnet ut av foreløpig:

Høyttalerene er 1x Celestion Vintage 30,og 1x Celestion Heritage. For meg virker det som om at Heritage-høyttaleren spiller høyt på en eller annen frekvens jeg ikke er overbegesitret for, rundt 4KHz(?),mens Vintage 30 er alldeles suveren.

Cleankanal: Her er det gjort noe Umarshall-aktig med EQ'en,man har satt de FØR gain-trinnene, og dette gjorde meg litt frustrert i begynnelsen da alt hørtes ut som Eric Johnson-clean. Hemmeligheten ligger i midttonen. Jeg har aldri vært forsiktig med midtone, men her må man trå varsomt, den feiter opp lyden noe helt utrolig, og dreper diskanten nokså effektivt. Sammen med EMG-85 låt det omtrent så langt ifra køntri-twang det er mulig å komme. Med EMG-81 låt det,bokstavelig talt, trist. SÅ leste jeg manualen,hvor man forklarte meg at disse EQ-kontrollerne altså ikke funker som vanlig, og derfra prøvde jeg meg fram til jeg fant noe absolutt brukbart,me ikke helt overbevisende krystallklart. Likevel, man hører alle tonene, sustainen er bortimot uendelig,silkemykt attakk blir belønnet med bløte, flytende toner, mens tar man i med høyrehanda gnager gitaren seg godt inn i øregangene og suger ørevoksen ut av deg. Litt flatt,men jeg tipper det er mikkene,det får vi svar på når jeg får strenger på Fenderen. Uansett,over til det vi virkelig bryr oss om nemlig...

Crunchkanalen:Her funker EQ'en som vanlig, etter gaintrinnet, og i klassisk Marshall-stil er ikke bass-pottet voldsomt effektivt. Dette er den beste kanalen,føler jeg,sugende evigvarende sustain, feite,chunky, herlige toner,ordet definisjon er legemliggjort i denne kanalen,mer dynamisk enn noen annen Marshall jeg har prøvd,og jeg må bare si at denne kanalen låter kule!

Leadkanalen: NESTEN like herrlich som Crunchkanalen, bortsett fra en liten ting: Har du Gain fra 8 og opp,så forsvinner noe av denne fantastiske definisjonen som jeg likte på Crunchkanalen. Stopper du på 7 går det bra,men da mister man igjen litt av denne ubeskrivelige delen av lyden som ihvertfall jeg føler er viktig når jeg spiller solo.

Alt i alt,jeg er voldsomt fornøyd,den veier ingenting i forhold til topp+4*12,den er mye mindre, og den spiller høyere enn det meste. *Jeg prøvde å konkurrere med et lite PA bestående av 2stk 1x15"+horn og en forsterker på 2x300W, og det anlegget måtte gi tapt før jeg var kommet til 5 på volumknappen på ampen...Jeg vet ikke hvor positivt dette egentlig er.

Reverb bruker jeg ikke,så jeg aner ikke hvordan den høres ut.VPR-knotten sølte til lyden,synes jeg, og Deepswitch og Tone Shift har jeg aldri hatt sansen for. Hvem vil kutte vekk midtonen og legge til masse bass i gitarlyden sin?Ihvertfall ikke jeg.

Det største minuset jeg kan tenke på er footswitchens tilkobling til forsterkeren, det er en sånn...ehh...5-pins drittplugg som GARANTERT ikke holder mer enn etpar måneder.

Det kommer mer etterhvert,gled eder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i ALT du sier om cleankanalen, vrengen bruker jeg ikke så mye da jeg har bokser. Ampen er suveren og jeg kommer ikke til å bytte min på en lang stund (til jeg finner en som slår denne cleanen, som er ypperlig for meg). Cleanen er fantastisk, den spiller høyt, har ikke den ekkle diskanten man mange ganger opplever på Fendere som spiller høyt, har en fyldig bunn og nice mellomtone. Sprekker ikke opp, men holder seg på kanten og "synger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å fremelske min egen review på noensomhelst måte, men jeg føler vel kanskje at en hel del av reviewene på HarmonyCentral ikke er så seriøse som du skal ha det til. Sånn sett så er jo alle reviews av absolutt alt en personlig greie,og man prøver jo bare av fattig evne å dele sine erfaringer og meninger med andre som har samme interesse,hvorvidt dette er interessant for alle,er jo en annen sak. Jeg tror en egen review-ting her hadde vært fint, fordi man etterhvert kjenner igjen seriøse aktører på dette forumet,i motsetning til HarmonyCentral, hvor man kan snuble borti hvasomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men poenget mitt er at, om det er ca 30 stk, som har erfaring med f.eks din forsterker, så er nok sluttpoengsummen ganske i nærheten vil jeg tro.. selvsagt finner man useriøse innlegg også, men dem avslører man ganske fort hvis man har lit interesse og peiling..

Problemet med å opprette en slik fungsjon på dette forumet er at det er så få som har f.eks samme type forsterker.. mange forsterkere finnes det jo ikke eiere av her på forumet også.. er det bare et review av en type forsterker, så blir det umulig å trekke noen konklusjoner..

Men om man spør om f.eks en type forsterker så får man vel svar her inne da.. Det er jo derfor forumet er til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten del II, ikke at jeg har funnet ut så veldig mye nytt,men noe er det da.

Først vil jeg korrigere meg selv litt,jeg sa tidligere at denne ampen spiller høyere enn noe jeg har hørt før,det er selvfølgelig bare visvas, jeg var bare så imponert over hvor høyt den lille boksen spiller,for gudene skal vite at den spiller høyt nok. En annen ting jeg ble lurt av var hvor godt den kutter igjennom miksen(nå har jeg ikke brukt den sammen med et band,men sammen med PA og CD-spiller),men definisjon og klarhet er nøkkelord,det er heldigvis mye midttone i ampen,og høyttalerne ser ut til å formidle dette veldig bra,spesielt Vintage30-elementet.

Så har jeg forsket litt på reverben,og sammenlignet med det jeg kan sammenligne med,nemlig min Yamaha DG-stomp. Nå vil kanskje mange av dere si at DG-stomp ikke inneholder noen reverb som er fantastisk, og jeg kan ikke annet enn si meg enig. Uansett, på ampen er det separate reverb-pott for clean og crunchlead-kanalene, noe som er veldig fint, i tillegg til at den kan skrus av ved hjelp av footswitchen(som er 6-pins, ikke 5-pins). Som sagt,jeg liker ikke reverb,men det kan jo være fint å ha i enkelte clean-sammenhenger, og dette er hva jeg fant ut: Marshallens reverb låter bedre enn noen reverb jeg klarte å produsere med DG-stompen.Men for guds skyld ikke ha pottet over 3, da søler fjærreverben så mye at det blir bare kaos,synes jeg,reverb-newbie som jeg tross alt er. Men, det var ihvertfall såpass bra at jeg har bestemt meg for å la clean-reverben bli stående på 2.

Over til presence-kontrollen. Dette er noe jeg ALDRI har brukt på mine tidligere amper, men her var den veldig fin på clean-kanalen, den hjalp virkelig EMG'ene fram,jeg skrudde den faktisk helt opp til klokka 1,og lyden ble faktisk et par hakk bedre. Dette gjelder alldeles IKKE for crunchlead-kanalene, da uanstendig bruk av dette pottet førte til skarpe,ekle lyder og fislete vreng.Jeg skrudde det av.

FX-loopen ser ut til å virke fint, det er to stykker, slik at man kan ha to separate fx-kjeder, noe ikke jeg trenger,men noen vil kanskje synes det er fint. Det er også et fx-mix-pott for hver fx-loop,og dette funker slik at loopen er i paralell helt til man skrur den opp til 10,da den går i serie-modus. Jeg lurer på om dette ikke har vært helt vellykket på mitt eksemplar, da det viser seg at når jeg skrudde fx-mix på 10 og mutet effekten(DG-stompen),så blødde det,det kom altså litt lyd likevel,men jeg vet ikke om det skal være sånn.Jeg tror ikke det. Jeg ser ikke det store problemet med det akkurat nå,men jeg tror kanskje jeg kan irritere meg litt over det live når jeg skal stemme osv,så jeg tror jeg skal ringe Marios og høre om det skal være sånn.Med mindre noen her vet noe om saken?

VPR-knappen(Virtual Power Reduction)er bare noe forbannet tullball. Jeg stilte inn en herlig lyd på alle tre kanalene, og for å få en herrrlig lyd av en røramp,så må man nødvendigvis ha en del volum. Så trykket jeg inn VPR-knappen,og hva skjer? Fislete vreng,ultraflat clean,og kjedelige toner.Så jeg skrur opp volumet,med VPR-knappen inne, og når jeg er på omtrent det lydnivået jeg hadde før jeg trykket knappen inn,så begynner det å svinge igjen. Med andre ord, så er VPR fullstendig ubrukelig,og et dårlig salgstriks.Men det plager meg ikke at knappen er der.

DeepSwitch og ToneShift-knappene er jeg ikke veeldig interessert i å forske på,kanskje når jeg har blitt bedre kjent med ampen. Jeg har riktignok såvidt prøvd begge knappene,og da hørtes jeg plutselig ut som et middelmådig kristent "rockeband" med PRS og Mesa. Uinteressant.

Jeg tror jeg venter med Del III til jeg har fått prøvd den sammen med band. Hvis noen har noe fornuftig å si om ampen,så tar jeg gjerne imot tips og triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.