Web Analytics
Jump to content

Oppsett av PA?


LTBR
 Share

Recommended Posts

Vi skal spille i helgen. Arrangør stiller med lydmann og pA-anlegg. Jeg har veldig liten peiling på PA anlegg enda, men har lyst til å lære. Lurer på noen ting:

Vi skal spille på en forholdsvis liten scene, hvordan blir det med oppmikking av forsterkerne da? Publikum står tett inntil, risikerer de da å høre lyden fra både forsterkere og PA? Eller må vi spille veldig lavt på forsterkerne?

Oppmikking av bass? Går det bra å bruke en 60watts combo og mikke den opp? Kan man koble bassen rett på PA anlegget?

MÅ man ha monitorer når man står veldig tett inntil PA anlegget?

Link to comment
Share on other sites

Å mikke opp forsterkere tror jeg ikke er noen vits om dere skal spille på en veldig liten scene, men det kan være nødvendig, spill heller da på lavt volum på forsterkerene for å forhindre at publikum hører både forsterker og PA. Bruker dere rør-forsterkere til gitar vil dere ha høyt volum for å få fet rør lyd og da trenger dere ikke å mikke opp forsterkerene.

Når det gjelder bassen kan den kjøres gjennom en DI boks før du kjører signalet inn på PA'en. Monitorer tror jeg ikke dere trenger på en sånn scene.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal spille i helgen. Arrangør stiller med lydmann og pA-anlegg. Jeg har veldig liten peiling på PA anlegg enda, men har lyst til å lære. Lurer på noen ting:

Vi skal spille på en forholdsvis liten scene, hvordan blir det med oppmikking av forsterkerne da? Publikum står tett inntil, risikerer de da å høre lyden fra både forsterkere og PA? Eller må vi spille veldig lavt på forsterkerne?

Oppmikking av bass? Går det bra å bruke en 60watts combo og mikke den opp? Kan man koble bassen rett på PA anlegget?

MÅ man ha monitorer når man står veldig tett inntil PA anlegget?

Alt dette kommer helt an på lydmannen.. Men jeg vil tippe at bassen blir kjørt direkte, med forsterkeren som "monitor",og gitarforsterkerne blir oppmikket (på lavt volum). Det er lettest for lydmannen slik at han hele tiden kan justere lydnivåene mens dere ikke trenger tenke på noe annet enn å spille.

Tipper at dere får monitorer, ihvertfall vokalisten, hvis det er en seriøst lydmann.

Link to comment
Share on other sites

For at folka i salen skal ha det kult, burde lydmannen ha 100% kontrol over lyden.

Den minste scenen jeg har hatt riggen min på målte 3x4 meter, litt under. Og jeg satte riggen min oppå et bord inn fra min venstre side, slik at jeg fikk lyden min slik jeg og bandet ville ha den, og de i salen hørte det som kom un at PA'en og ikke det som kom ut av kabinettet mitt.

CIMG0800.JPG

Litt uklart bilde. En Roland Jazzchorus som pianisten brukte sto bak han, jeg hadde halsen over keyboardet og gitarriggen min sto innover rett til høyre for bildet (du ser starten på racket såvidt :P)

Link to comment
Share on other sites

Vi skal spille i helgen. Arrangør stiller med lydmann og pA-anlegg. Jeg har veldig liten peiling på PA anlegg enda, men har lyst til å lære. Lurer på noen ting:

Vi skal spille på en forholdsvis liten scene, hvordan blir det med oppmikking av forsterkerne da? Publikum står tett inntil, risikerer de da å høre lyden fra både forsterkere og PA? Eller må vi spille veldig lavt på forsterkerne?

Oppmikking av bass? Går det bra å bruke en 60watts combo og mikke den opp? Kan man koble bassen rett på PA anlegget?

MÅ man ha monitorer når man står veldig tett inntil PA anlegget?

Alt dette kommer helt an på lydmannen.. Men jeg vil tippe at bassen blir kjørt direkte, med forsterkeren som "monitor",og gitarforsterkerne blir oppmikket (på lavt volum). Det er lettest for lydmannen slik at han hele tiden kan justere lydnivåene mens dere ikke trenger tenke på noe annet enn å spille.

Tipper at dere får monitorer, ihvertfall vokalisten, hvis det er en seriøst lydmann.

what he said

Link to comment
Share on other sites

Å mikke opp forsterkere tror jeg ikke er noen vits om dere skal spille på en veldig liten scene, men det kan være nødvendig, spill heller da på lavt volum på forsterkerene for å forhindre at publikum hører både forsterker og PA. Bruker dere rør-forsterkere til gitar vil dere ha høyt volum for å få fet rør lyd og da trenger dere ikke å mikke opp forsterkerene.

Når det gjelder bassen kan den kjøres gjennom en DI boks før du kjører signalet inn på PA'en. Monitorer tror jeg ikke dere trenger på en sånn scene.

Hva gjør det at publikum hører både PA og amp?

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør det at publikum hører både PA og amp?

Det gjør noe for dem å høre samme lyd ;)

Hvis de får et gitarkabinett rett i trynet vil noen ende opp med alle de stygge, diskanttonene som kommer ut av midten på gitarelementet ditt, i tillegg til at det på store nok scener vil være en forsinkelse, som gjør at det høres veldig rart ut.

I tillegg vil publikum ha en så velbalansert lyd som mulig noe som ikke er mulig om alle spiller drithøyt på en liten scene.

Link to comment
Share on other sites

Om dere har utstyret tilgjengelig så mic opp alt!

Ikke spilt lavt på gitarforsterkerne, still dem til det volumet du mener de yter best lyd. Bassamp benyttes normalt som monitor. All stiller den lyden de selv vil ha på utstyret sitt, gjerne høyt volum hvis det er en stor scene. Tenk også på at høy scenelyd gjør det vanskelig for vokalisten.

Helt til slutt hører lydmannen hva som kommer fra scenene, og han kan fylle ut med PA-en for å balansere lydbildet. Helst skal han ikke bruke så mye eq på instrumentene, det er jo dere s ombestemmer hvilken sound dere skal ha, og dere har sikkert stilt ampene slik dere vil at de skal låte.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til mine spørsmål er som sagt at jeg er helt blank(nesten iallefall) på PA, og at jeg frykter at lydmannen som skal brukes ikke har så mye peiling heller(jeg kjenner til han). Men vi får satse på at det går bra. Men det var litt sprikende svar på hvilket volum vi bør spille på på scenen. Har volumet på våre forsterkere noe å si på lyden ut på PA? Mener altså om jo høyere vi spiller jo høyere kan man teoretisk spille ut på PA anlegget?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.