Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av PA?


LTBR

Anbefalte innlegg

Vi skal spille i helgen. Arrangør stiller med lydmann og pA-anlegg. Jeg har veldig liten peiling på PA anlegg enda, men har lyst til å lære. Lurer på noen ting:

Vi skal spille på en forholdsvis liten scene, hvordan blir det med oppmikking av forsterkerne da? Publikum står tett inntil, risikerer de da å høre lyden fra både forsterkere og PA? Eller må vi spille veldig lavt på forsterkerne?

Oppmikking av bass? Går det bra å bruke en 60watts combo og mikke den opp? Kan man koble bassen rett på PA anlegget?

MÅ man ha monitorer når man står veldig tett inntil PA anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mikke opp forsterkere tror jeg ikke er noen vits om dere skal spille på en veldig liten scene, men det kan være nødvendig, spill heller da på lavt volum på forsterkerene for å forhindre at publikum hører både forsterker og PA. Bruker dere rør-forsterkere til gitar vil dere ha høyt volum for å få fet rør lyd og da trenger dere ikke å mikke opp forsterkerene.

Når det gjelder bassen kan den kjøres gjennom en DI boks før du kjører signalet inn på PA'en. Monitorer tror jeg ikke dere trenger på en sånn scene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal spille i helgen. Arrangør stiller med lydmann og pA-anlegg. Jeg har veldig liten peiling på PA anlegg enda, men har lyst til å lære. Lurer på noen ting:

Vi skal spille på en forholdsvis liten scene, hvordan blir det med oppmikking av forsterkerne da? Publikum står tett inntil, risikerer de da å høre lyden fra både forsterkere og PA? Eller må vi spille veldig lavt på forsterkerne?

Oppmikking av bass? Går det bra å bruke en 60watts combo og mikke den opp? Kan man koble bassen rett på PA anlegget?

MÅ man ha monitorer når man står veldig tett inntil PA anlegget?

Alt dette kommer helt an på lydmannen.. Men jeg vil tippe at bassen blir kjørt direkte, med forsterkeren som "monitor",og gitarforsterkerne blir oppmikket (på lavt volum). Det er lettest for lydmannen slik at han hele tiden kan justere lydnivåene mens dere ikke trenger tenke på noe annet enn å spille.

Tipper at dere får monitorer, ihvertfall vokalisten, hvis det er en seriøst lydmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at folka i salen skal ha det kult, burde lydmannen ha 100% kontrol over lyden.

Den minste scenen jeg har hatt riggen min på målte 3x4 meter, litt under. Og jeg satte riggen min oppå et bord inn fra min venstre side, slik at jeg fikk lyden min slik jeg og bandet ville ha den, og de i salen hørte det som kom un at PA'en og ikke det som kom ut av kabinettet mitt.

CIMG0800.JPG

Litt uklart bilde. En Roland Jazzchorus som pianisten brukte sto bak han, jeg hadde halsen over keyboardet og gitarriggen min sto innover rett til høyre for bildet (du ser starten på racket såvidt :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal spille i helgen. Arrangør stiller med lydmann og pA-anlegg. Jeg har veldig liten peiling på PA anlegg enda, men har lyst til å lære. Lurer på noen ting:

Vi skal spille på en forholdsvis liten scene, hvordan blir det med oppmikking av forsterkerne da? Publikum står tett inntil, risikerer de da å høre lyden fra både forsterkere og PA? Eller må vi spille veldig lavt på forsterkerne?

Oppmikking av bass? Går det bra å bruke en 60watts combo og mikke den opp? Kan man koble bassen rett på PA anlegget?

MÅ man ha monitorer når man står veldig tett inntil PA anlegget?

Alt dette kommer helt an på lydmannen.. Men jeg vil tippe at bassen blir kjørt direkte, med forsterkeren som "monitor",og gitarforsterkerne blir oppmikket (på lavt volum). Det er lettest for lydmannen slik at han hele tiden kan justere lydnivåene mens dere ikke trenger tenke på noe annet enn å spille.

Tipper at dere får monitorer, ihvertfall vokalisten, hvis det er en seriøst lydmann.

what he said

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mikke opp forsterkere tror jeg ikke er noen vits om dere skal spille på en veldig liten scene, men det kan være nødvendig, spill heller da på lavt volum på forsterkerene for å forhindre at publikum hører både forsterker og PA. Bruker dere rør-forsterkere til gitar vil dere ha høyt volum for å få fet rør lyd og da trenger dere ikke å mikke opp forsterkerene.

Når det gjelder bassen kan den kjøres gjennom en DI boks før du kjører signalet inn på PA'en. Monitorer tror jeg ikke dere trenger på en sånn scene.

Hva gjør det at publikum hører både PA og amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør det at publikum hører både PA og amp?

Det gjør noe for dem å høre samme lyd ;)

Hvis de får et gitarkabinett rett i trynet vil noen ende opp med alle de stygge, diskanttonene som kommer ut av midten på gitarelementet ditt, i tillegg til at det på store nok scener vil være en forsinkelse, som gjør at det høres veldig rart ut.

I tillegg vil publikum ha en så velbalansert lyd som mulig noe som ikke er mulig om alle spiller drithøyt på en liten scene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har utstyret tilgjengelig så mic opp alt!

Ikke spilt lavt på gitarforsterkerne, still dem til det volumet du mener de yter best lyd. Bassamp benyttes normalt som monitor. All stiller den lyden de selv vil ha på utstyret sitt, gjerne høyt volum hvis det er en stor scene. Tenk også på at høy scenelyd gjør det vanskelig for vokalisten.

Helt til slutt hører lydmannen hva som kommer fra scenene, og han kan fylle ut med PA-en for å balansere lydbildet. Helst skal han ikke bruke så mye eq på instrumentene, det er jo dere s ombestemmer hvilken sound dere skal ha, og dere har sikkert stilt ampene slik dere vil at de skal låte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til mine spørsmål er som sagt at jeg er helt blank(nesten iallefall) på PA, og at jeg frykter at lydmannen som skal brukes ikke har så mye peiling heller(jeg kjenner til han). Men vi får satse på at det går bra. Men det var litt sprikende svar på hvilket volum vi bør spille på på scenen. Har volumet på våre forsterkere noe å si på lyden ut på PA? Mener altså om jo høyere vi spiller jo høyere kan man teoretisk spille ut på PA anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.