Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av PA?


LTBR

Anbefalte innlegg

Lydvolumet på alle inn-kilder (mikrofoner etc.) har ikke noe å si for hvor høyt PA-anlegget kan spille. Det er de fysiske spesifikasjonene til anleggene som bestemmer dette.

Derimot, spiller du alt for lavt på forsterkerne, vil du få mye større risk for feedback (høytaler-hyling).

Basics of PA:

1. Mikrofoner (stort sett dynamiske mic'er på de fleste kildene)

2. Mikrofonkabler ("balanserte", med 3 poler, slik at støy uteblir i høy grad)

3. Mixer (her kan det legges på effekter og justering av tonen, og her forsterkes signalet fra mikrofonene til "line-nivå", dvs et akseptabelt nivå for forsterkeren. Her blir de forskjellige signalene justert i forhold til hverandre)

4. Forsterker (forsterker signalet til en høy styrke som driver høyttalerne)

5. PA-høyttalere, består ofte av horn (diskant og mellomtone) og basskasser.

- Mange tror at hvis det står f.eks 400watt på høyttalerne, yter disse så mye uansett forsterker. Dette er feil. Disse 400watt'ene er hva høyttalerne tåler av styrke. Forsterkeren bestemmer hvor høyt du kan spille.

- En generell regel er at publikum ideelt skal få all lyden fra PA-høyttalerne, slik at lydmannen kan justere lyden med knappene sine så det høres best mulig for publikum. Dette er en _vanskelig_ og prestisjefylt jobb, iom. at øret oppfører seg annerledes ved høyt volum enn ved lavt volum. Dessuten er det ikke bare bare å få alle instrumentene tydelige og definerte slik at publikum oppfatter mest mulig av musikken.

- Hvis det skal spilles høyt, blir fort feedback et problem. Feedback oppstår når lyd fra høyttalerne blir tatt opp av mikrofonene osv. og man får en ond sirkel. Feedback elimineres ved mikrofonplassering/høyttalerplassering (vende mikrofon og høyttaler fra hverandre > < ), og ved å kutte litt EQ akkurat der hvor feedbacktonen ligger. Det siste vil selvfølgelig også kutte litt av lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt inlegg, jacob. Word!

mr. dynamite; man møter alskens lydteknikere på sin vandring. Du kan ikke være artist og samtidig måtte ha en komplett oversikt over hva som foregår i salen. Konsentrer deg heller om hvordan du og bandet ditt har det på scenen og om monitorforholdene. Som lydtekniker har jeg stadig problemer med litt for intereserte gitarister. Ikke at det irriterer meg nevneverdig, men konserten blir oftest mye bedre dersom man gjør hvert sitt arbeid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal spilles høyt, blir fort feedback et problem. Feedback oppstår når lyd fra høyttalerne blir tatt opp av mikrofonene osv. og man får en ond sirkel. Feedback elimineres ved mikrofonplassering/høyttalerplassering (vende mikrofon og høyttaler fra hverandre > < ), og ved å kutte litt EQ akkurat der hvor feedbacktonen ligger. Det siste vil selvfølgelig også kutte litt av lydkvaliteten.

Hvor høy lyden er ut mot publikum har ingenting å si for feedback, problemet med feedback oppstår mellom monitorer og mikrofoner. Spesielt vokalmikrofoner. Det er her man benytter EQ, i monitorene, ikke ut mot publikum. Dette problemet er størst når det er mye volum på scenen, samt at jo flere mikrofoner det er, jo større blir problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.