Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på "Rør" og "Ikke rør"


ApoteX

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt bortsett fra dårlige rørforsterkere vil i de aller felste tilfellene låte bedre en transistoramper på alle volum! Nå er det engang slik at preamp-gain (Alts alle amper som har en egen "gain"-knott) ikke er the gain... Den vrengen som man kan si er "the holy grail" er den som kommer når man presser effekttrinnet, noe som innebærer å utnytte hver eneste watt og volum deretter! Så er det igjen slik at røramper er dyre... Folk gidder ikke kjøpe dyre amper dersom preamp-vrengen er dårlig! Altså pleier den å være ganske respektabel og vel så det. Men om du tenker på stuevolumer som man kan sitte og prate uanstrengt over, og da gjerne med Gary Moore-greia gående burde du virkelig ha en powerbrake for å kvele ned watt for å kunne krænke opp volum-knotten, evt kjøpe en røramp med max 15 watt... Laney TT20 har 20 watt og med litt tungdrevne elemtenter kan jeg gjøre utrolig fete ting med den på lave volumer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bra ut :D

men, jeg vet ikke om det er rett. men jeg har lest en plass at hvis man har en røramp med mange watt(mellom 50-100 og oppover eller noe lignende), så må man ha høyere volum for å ikke ha dårlig lyd, og at en amp med mindre watt(f.eks. 20-30watt) så kan man kjøre med mindre volum og fordeom få god lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig lyd? Tull!!...

Om en røramp "låter dårlig" så er det fordi ampen er en dårlig amp i seg selv, ikke fordi den ikke står på høyt nok volum!

Det skal være en veldig sabla spesiell og rå transistoramp som låter bedre en en helt vanlig røramp bare fordi rørampen "har mange watt"!! Spiller du i band så burde du ikke ha mindre en 50 watt så du vet du har headrom nok når det begynner å gå hett for seg. Men det er bare før å ha nok trykk! 1x12" Combo på 50 watt er perfekt... Da har du høyttaler innebygd i ampen som klarer øvinger med metallbandet ditt, samtidig som du kan plugge i 4x12" dersom du har det, og skremme vettet av trommisen... Og ærlig talt... Alle noenlunde kjente merkers 50 wattere spiller ræva av det som regnes som "bra" transistoramp. Det er veldig få tilfeller hvor transistor velges foran rør av andre grunner en pris. Dimebag spilte i en periode på transvestitorer, men han var jo selverklært en fyr som bare skulle ha vræng og ga blanke i definisjon og nyanse..

Bruk ørene dine selv... Bare gå under 50 watt dersom du ikke spiller i band, eller det viser seg at akkurat den ampen på 15watt hadde sounden du ville ha. Den kan du jo tross alt plugge i et større kabinett, feks 4x12", og få større trykk (Større projeksjon) på den måten. Se om du finner et som er litt lettdrevet så kommer du kanskje opp noen kjekke decibel! Skal du ha amp for soverommet uten å plage, helst ikke høres i det hele tatt, må du under 15 watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse forsterkerene som har rør i sluttrinnet. Som Vox valvetronix forsterkerene. Hva mener dere forsterkerguruer om de? ER det noe bra alternativ hvis man vil ha rørlyd men ikke har råd til rørforsterker. Eller blir det likt som en transistor?

Jeg har i alle fall en Vox ad50vt som jeg syns er bra. kan ikke skryte av å ha prøv no rørforsterkere eller så fryktelig mange andre forserkere, men syns den er dritdigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse forsterkerene som har rør i sluttrinnet. Som Vox valvetronix forsterkerene. Hva mener dere forsterkerguruer om de? ER det noe bra alternativ hvis man vil ha rørlyd men ikke har råd til rørforsterker. Eller blir det likt som en transistor?  

Jeg har i alle fall en Vox ad50vt som jeg syns er bra. kan ikke skryte av å ha prøv no rørforsterkere eller så fryktelig mange andre forserkere, men syns den er dritdigg.

Du snakker vel om de som har rør i preamp, men transistor i sluttrinnet, vel? Det vil være på lik linje med en god transistor-amp, og personlig tror jeg bare det er en gimmick for å kunne selge "røramper" billig.

Nå skal det også sies at rør slites, så hvis man hele tiden spiller med output på 10, med eller uten "powerbrake" kommer du til å slite ut røra veldig fort.

Jeg bruker en mesa/boogie til hjemmeøving og den er knallbra. Kan ikke spille den på full guffe uten beskyttelse for øra, men jeg har prøvd å putte den i et annet rom og sette en mikrofon foran høyttaleren, og det låter fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folkens, watt har lite med lydkvalitet å gjøre.

Båda ja og nei... Mindre watt = lettere å overstyre for å få den berømte "rør-sounden".. Altså at rørene kjøres såpass hardt at de "farger" lyden på den gode måten. Mange eller få watt betyr ikke god eller dårlig lyd i det hele tatt, men en amp med mindre watt betyr at den lar seg overstyres raskere. Mange eller få watt har ingenting å si, men en røramp vil virkelig vise hva den er god for når man begynner å presse effekttrinnet, ved å skru opp volumet.

Av akkurat denne grunna kvitta jeg meg med en hundrewatts DSL rørtopp fra Marshall. Den låt bra, men for å få utnytta den fullt ut ville jeg måtte bruke volumer som bare var idiotisk til øving, alene eller med band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting overstyrer raskere en andre :P Det kan være tungdrevne titommere, eller at dårlig projeksjon tvinger dere til å skru opp volumet (Prøvd 4x12"? Marhsall 1960 f.eks?) kabinett har veldig mye å si.. Noen er veeldig tungdrevne og dreper all effekt i trykket for maks fokus på definisjon osv.. Andre er så lettdrevne at du risikerer å ødelegge de med svake forsterkere på lav effekt. Med hundrewatts marshalltoppen sprengte jeg 2x12" cabs uten å få trykket jeg ville ha, når jeg fikk prøvd 4x12" økte trykket betraktelig på langt mindre effekt på ampen.. Og jeg fikk i ingen av tilfellene noen uttelling på det som skal bo i de hundre rørwattene. Hadde jeg kanskje hadd et tungdrevet kabinett på 4x12" kunne jeg skrudd nok opp, uten å sprenge eller at det ble for høyt for bandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folkens, watt har lite med lydkvalitet å gjøre.

Båda ja og nei... Mindre watt = lettere å overstyre for å få den berømte "rør-sounden".. Altså at rørene kjøres såpass hardt at de "farger" lyden på den gode måten. Mange eller få watt betyr ikke god eller dårlig lyd i det hele tatt, men en amp med mindre watt betyr at den lar seg overstyres raskere. Mange eller få watt har ingenting å si, men en røramp vil virkelig vise hva den er god for når man begynner å presse effekttrinnet, ved å skru opp volumet.

Av akkurat denne grunna kvitta jeg meg med en hundrewatts DSL rørtopp fra Marshall. Den låt bra, men for å få utnytta den fullt ut ville jeg måtte bruke volumer som bare var idiotisk til øving, alene eller med band.

stemmer nok det :) men jeg tenker på folk som sier "omg!!1 300w!! den må låte dritbra!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg tenker på folk som sier "omg!!1 300w!! den må låtedritbra!"

Akkja... Trist det der. Desto morsommere er det når man får demonstrert små råtasser som bare låter totalt balle! SMF 15 er kanskje den barskeste highgain-ampen jeg vet om! Og den har bare 15 watt... Nå er jo den såpass veik at den blir litt udugelig om man spiller med fullt band med en litt bola trommis da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.