Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på "Rør" og "Ikke rør"


ApoteX

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rør og transistorer er elektriske duppeditter som forsterker signalet ditt fra gitaren slik at det kommer ut i høyt volum fra høyttaleren. Hovedforskjellene er:

Transistor: Billig, plassbesparende, lite varmeutviklende, liten "farging" (endring) av lyden.

Rør: Dyrere, upraktiske med tanke på varme og holdbarhet, mye "farging" av lyden på høyt volum (dette kjennetegnes ved fet og deilig rockevreng).

Rørforsterkere er mye dyrere og mer upraktiske, men låter mye mer humant og varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistor er en silisium-brikke, et rør er en lyspære. Som Jakob nevnte er oppgaven deres å forsterke lyden til gitarsignalet ditt, og røret farger lyden mest. Derfor er ikke dette brukt mye i hifi sammenheng.

Men, når en transistor vrenger, låter det pøkk, og en må frem med masse elektornikk for å få det til å låte bra (nok i mange sammenhenger).

Et rør derimot vrenger veldig harmonisk og pent, og gir av seg selv en veldig human og god lyd når det vrenger.

I tillegg har rørene en annen og mer uforutsigbar respons, som mange liker. Eller sier at de liker :P

Igjen som Jakob nevnte: Rørene er på størrelse med en standard 40w lyspære, noe slankere, men gjerne høyere (varierer fra rør til rør, og oppgaven til røret). Transistoren er på størrelsen med Mr. Green :mrgreen:, utvikler mindre varme og har færre krav til omgivelser både elektronisk og klimatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistor er en silisium-brikke, et rør er en lyspære. Som Jakob nevnte er oppgaven deres å forsterke lyden til gitarsignalet ditt, og røret farger lyden mest. Derfor er ikke dette brukt mye i hifi sammenheng.

Korreksjon :P

Jeg har aldri helt forstått hvorfor noen foretrekker transistorforsterkere lydmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon  :P

Hvemhvahvorsadduhæ?? :lol::lol:

Velvel, Frank Gambale's signatur preamp er jo transistor, og det er mulig å lage transistor amper med fantastisk clean. Hagström er et godt eksempel på det. Men når det vrenger har ikke jeg hørt noe som slår røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså rør er jo det som gjelder i tung hifi også! Mye bedre dynamikk og mange liker klangbalansen i rørene bedre. Ikke sikkert at det er verdens mest linejære forsterkning, eller mest bassrespons, men det går på beskostning av dynamikk og mikrodetajler.

Jeg selv skal bygge hifi runde en 2x150w musical fidelity amp, fordi jeg ikke har bruk for den ekstra dynamikken, i en mindre røropsett. Jeg vil ha kontroll, og fast bass, derfor velger jeg en solid transistorforsterker

Jeg vil nok aldri kjøpe en ren transistor amp til gitar. Men det kan godt hende jeg får meg en moddelerings amp en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, rør er nok ikke akkurat det som gjelder lenger ;)

Burmeister, Classé Audio etc. er jo transamper som virkerlig trøkker.

Faren min, som er Hi-Fi entusiast har testet endeløst mange amper, deriblandt røramper, og det han mener går igjen er at det ikke trøkker skikkelig. Så jeg sier at trans absolutt gjelder i hi-fi også. Men det blir jo fort dyrt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.