Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NHGD - Spirit by Steinberger


Gubbe

Anbefalte innlegg

Jepp. Kom over et fint eksemplar til en hyggelig pris, og måtte bare slå til.

Er jo på bucketlista mi å eie en headless gitar, og dette er vel så tett på den originale spaden/padleåra jeg kommer for prisen av en halvfull handlevogn med øl.

Kommer med inntrykk, nyforelskelse og confirmation bias når den dukker opp over helga.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spirit er jo veldig langt unna en ordentlig Steinberger bortsett fra utseendet.

Jeg hadde en Spirit, men annbefaler de som ser etter en og prøve å finne en Hohner fra 80tallet.

Samme greia med treverk istedenfor graffitt/Carbonfiber miksen som Bergers' hadde.

Men disse er rett og slett laget bedre og med et pickup og potsskifte er de faktisk morsomme gitarer! 
Brukte den tilogmed på etpar låter live i sommer og fant ut at det å bruke en headless rett etter en med headstock er litt skummelt.

Man ser fort litt feil på hvor ting er siden man ikke ser noen headstock i sidesynet.
Befant meg plutselig en heltone feil😳😂

Min "Hytte-rig" i strandkanten ved Mjøsa

560BD403-551D-4CC0-86F1-CCD67D5390A9.jpeg

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Debris skrev:

Spirit er jo veldig langt unna en ordentlig Steinberger bortsett fra utseendet.

Jeg hadde en Spirit, men annbefaler de som ser etter en og prøve å finne en Hohner fra 80tallet.

Samme greia med treverk istedenfor graffitt/Carbonfiber miksen som Bergers' hadde.

Men disse er rett og slett laget bedre og med et pickup og potsskifte er de faktisk morsomme gitarer! 
Brukte den tilogmed på etpar låter live i sommer og fant ut at det å bruke en headless rett etter en med headstock er litt skummelt.

Man ser fort litt feil på hvor ting er siden man ikke ser noen headstock i sidesynet.
Befant meg plutselig en heltone feil😳😂

Min "Hytte-rig" i strandkanten ved Mjøsa

560BD403-551D-4CC0-86F1-CCD67D5390A9.jpeg

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gitaren i dag.

Gidder ikke poste annet enn et generisk bilde - de ser jo rett og slett sånn ut:

spirit.thumb.jpg.22b6b186d0502f37cafdce7b359c610a.jpg

 

Beklager så mye til @Debris at jeg kjøpte feil gitar, men etter en særdeles kjapp og noenlunde nøytral vurdering av denne må jeg nok si at jeg er fornøyd med førsteinntrykket. Gitaren ser for det første flett ny ut til å være fra 90-tallet.

Den kom omtrent 100% stemt rett ut av en godt pakket bag, veldig bra intonert, tight og smooth trem/mekanikk, nøytral lyd og ENDA mindre i størrelse enn jeg hadde forestilt meg. Akkurat det siste var stilig! (har jo aldri satt mine ben i en slik sak tidligere)

Om noe skal jeg nok justere litt høy action en smule til mine preferanser, men det blir når leddgikta slipper taket i venstre hånd.

Mye moro for en halv handlevogn generisk butikkøl dette. Den var påmontert "hode" for feste av vanlige strenger, den originale fulgte med sammen med de nødvendige unbrakos.

Så langt så godt. Og beklager igjen @Debris.
Jeg ser frem til DIN neste NGD.

Endret av Gubbe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aubergine-emoji.

Så det dukket opp en Spirit by Steinberger på Finn.no i dag (vært flere av de i det siste). Jeg har en sånn passe dyr repro headless-tremolo liggende, som vel skal være retrofit. Hadde en plan om å lage en headless-gitar, men skrotet prosjektet i sommer. Dels grunnet sloppy arbeid, dels fullstendig fravær av motivasjon. Plutselig fristet det..., samtidig har jeg avsindig jazzboks-gas nå. Flatwounds på Steinberger. Er det lov?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Aubergine-emoji.

Så det dukket opp en Spirit by Steinberger på Finn.no i dag (vært flere av de i det siste). Jeg har en sånn passe dyr repro headless-tremolo liggende, som vel skal være retrofit. Hadde en plan om å lage en headless-gitar, men skrotet prosjektet i sommer. Dels grunnet sloppy arbeid, dels fullstendig fravær av motivasjon. Plutselig fristet det..., samtidig har jeg avsindig jazzboks-gas nå. Flatwounds på Steinberger. Er det lov?

Seff.

Eieren før eieren jeg kjøpte den av hadde hatt noen avsindige flatwounds double balls (høhø) påmontert. Jeg fikk med disse i bagen, sammen med originalt balls (høhø) feste.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2022 den 17.37, Gubbe skrev:

Fikk gitaren i dag.

Gidder ikke poste annet enn et generisk bilde - de ser jo rett og slett sånn ut:

spirit.thumb.jpg.22b6b186d0502f37cafdce7b359c610a.jpg

 

Beklager så mye til @Debris at jeg kjøpte feil gitar, men etter en særdeles kjapp og noenlunde nøytral vurdering av denne må jeg nok si at jeg er fornøyd med førsteinntrykket. Gitaren ser for det første flett ny ut til å være fra 90-tallet.

Den kom omtrent 100% stemt rett ut av en godt pakket bag, veldig bra intonert, tight og smooth trem/mekanikk, nøytral lyd og ENDA mindre i størrelse enn jeg hadde forestilt meg. Akkurat det siste var stilig! (har jo aldri satt mine ben i en slik sak tidligere)

Om noe skal jeg nok justere litt høy action en smule til mine preferanser, men det blir når leddgikta slipper taket i venstre hånd.

Mye moro for en halv handlevogn generisk butikkøl dette. Den var påmontert "hode" for feste av vanlige strenger, den originale fulgte med sammen med de nødvendige unbrakos.

Så langt så godt. Og beklager igjen @Debris.
Jeg ser frem til DIN neste NGD.

😂😂😂

Fikk faktisk en ny Suhr levert av DHL på døra i dag.

Men ser ikke helt det store poenget med å poste noe NGD her inne, dette forumet avgår nok sakte men sikkert med døden.

Men det var morsomt i gamle dager med mer action her inne.

Når det gjelder action på Spirit'n din kan det hende at den er så høy for at man ikke kan få den lavere uten ganske seriøs fretlevelling, men det ser du jo hvis du først justerer halsen optimalt og så sjekker det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2022 den 22.13, Truckstop Chuckie skrev:

Steinberger og flatwounds. Hockey-sveis, akkorder ingen vet hva er og rack-chorus. 
 

(Skal spille taffel-jazz med en saxofonist i et bryllup om to uker. Det hadde vært sjukt breialt å møte opp med en Steinberger over skuldrene. Og vi har ikke begynt å øve enda).

Paddleåre på jazzgig bør gi kjempekred!

Med en 'Berger kan man spille alle de "hemmelige" kordene til AH😁

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Debris skrev:

😂😂😂

Fikk faktisk en ny Suhr levert av DHL på døra i dag.

Men ser ikke helt det store poenget med å poste noe NGD her inne, dette forumet avgår nok sakte men sikkert med døden.

Men det var morsomt i gamle dager med mer action her inne.

Når det gjelder action på Spirit'n din kan det hende at den er så høy for at man ikke kan få den lavere uten ganske seriøs fretlevelling, men det ser du jo hvis du først justerer halsen optimalt og så sjekker det.

 

Tweaket trussroden en tøddel, og vips: magisk action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gubbe skrev:

Tweaket trussroden en tøddel, og vips: magisk action.

Da var du heldig! (Selv om jeg ikke vet hva din definisjon av magisk action er)

Men kan jo allerede ha vært gjort arbeid på den.

Min gamle trengte en ganske omfattende båndjobb, men Trond Gudmestad fikset biffen.

Hva synes du om pickupene/ elektronikken da?

Alt gikk i søppla dag 1 her😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.