Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson eller Ibanez for nybegynner?


Lekegitarist

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg fikk så mange gode tips på forrige posten min at jeg prøver meg på en til :)

Jeg ser etter en nybegynner elgitar for metall. Kort fortalt har jeg litt erfaring fra ungdommen med en Cort x-2. Jeg kan bittelitt, men er nok mer eller mindre helt nybegynner. Jeg har lyst å gå i retning lead heller enn rythm guitar, men samtidig så vet jeg at som småbarnsfar med verv på fritiden kommer det til å ta laaang tid før jeg blir god her. Så det er mye for egen lek for nå. Og for å opparbeide litt erfaring fram til barna blir litt større og selvstendige og jeg da forhåpentligvis får litt mer fritid. Da tenker jeg at jeg heller kan kjøpe noe "ordentlig" da, når jeg har tid og litt bedre peiling på hva som passer meg.

Jeg har lest en del guider og "top 10" lister. Nå står jeg mellom Jackson og Ibanez. De har jo begge en myriade av modeller og jeg klarer vel egentlig ikke skille de i 2-3000 nok prisområdet særlig fra hverandre. Har sett på de to under og tenker at de begge antagelig passer meg. Har dere noe tips til hva jeg bør velge? Nå blir det neste look'en jeg går for for å skille mellom dem. Har skjønt at jeg trenger humbucker pickups, og antagelig foretrekker low action for enkelhet i spilling.

Og så lurer jeg litt på dette med tremoloen. Har lest at tremoloen på billige gitarer ikke er spesielt god og tremolo vs fast gir mer ustabil toning. Bør jeg droppe tremoloen helt på dette kjøpet og heller tenke på det når jeg senere en gang vurderer å gå opp en prisklasse? Jeg vet ikke om jeg "trenger" å lære meg tremoloen med det første, det er nok av andre teknikker på to-do lista. Men det er jo kjipt å ikke ha den hvis jeg ser at jeg burde hatt en også.

 

https://www.gear4music.no/en/Guitar-and-Bass/Ibanez-GRG170DX-GIO-Black-Night-Nearly-New/3Q9J

 

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Jackson-JS22-DKA-JS-Series-Dinky-Archtop-Satin-Black/2VLD?origin=product-ads&gclid=CjwKCAiAlrSPBhBaEiwAuLSDUDkBxHHaWtwangAWjOVGmg0jJW_L8158_62SvnZ8SWB5btKRjxIMbxoCcdEQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse er kopierte/lisensierte Floyd-systemer, så de er sikkert noe mer stabile enn ovennevnte kan være.

Ser den Ibanezen er returnert fra kunde, så da er spørsmålet hvorfor? Og er det som forrige eier ikke var fornøyd med rettet opp?

Den kan jo likevel potensielt være et bedre kjøp da den er bittelitt nedsatt i pris pga. dette.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at det er noe særlig kvalitetsforskjell på de to du linket til. de er nok bygd på samme fabrikk, regner jeg med.

om maksimimspris var 3000, ville jeg gått for en brukt esp-ltd, om det er litt metal-orientert stil du er ute etter.

helst uten floyd rose eller andre låsbare tremoloer. de er nok fine å ha når man vet at man skal bruke tremoloen mye, for å hindre at gitaren blir ustemt. men det er slitsomt nok å få stemt en gitar uten komplisert tremolo. mye, mye verre med.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MartheyG skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245962493 

Ble lagt ut nå nettopp, her kan du nok ikke gå feil. Ser kanskje ikke så "metall" ut, men du får nok ganske mye gitar for pengene. Betraktelig mer enn de to du linket til. (Litt over budsjett, tho). 

 

Lå opprinnelig ute til 3600 kr, men fjernet prisen nå, ser jeg. 

Sikkert en god gitar, men i utgangspunktet noe av det mest bælstygge og i tillegg 'relic'ed'?
That's a hard nope!

Min mening dette, altså:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez får du nærmest kastet etter deg på Finn. Ville definitivt kjøpt brukt.

Personlig ville jeg kjøpt uten tremolo. Først og fremst fordi billige tremolosystemer ofte er helt forferdelige å holde stemt og sette opp, og også fordi da får du litt mer kontroll på fingrene først. Men det er selvsagt helt opp til deg.

Ibanez lager etter min mening de beste "billig-gitarene" på markedet. Her er et par fra Finn jeg ville sjekket ut:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245660054

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=241730985

Tipper du får prutet begge disse ned under 3000. Rimelige Ibanez-gitarer er tungsolgte på Finn fordi det er så enorme mengder av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Naigewron skrev:

Han mener gitarer som ser ut som de er ment å spille heavy eller fort på. Han er bare 30-40% seriøs. Tror jeg.

Aha :)

Men look'en er ganske viktig tenker jeg. Telecasterne jeg ser gir et inntrykk av at spilleren vet hva de driver med. Det skal jeg ikke ha noe av 😛 Jeg kjenner meg selv bra nok til at jeg tror en gitar som ser litt metall ut vil være viktig for å leve seg inn i det når jeg sitter og øver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.