Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson eller Ibanez for nybegynner?


Lekegitarist

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Naigewron skrev:

Ibanez får du nærmest kastet etter deg på Finn. Ville definitivt kjøpt brukt.

Personlig ville jeg kjøpt uten tremolo. Først og fremst fordi billige tremolosystemer ofte er helt forferdelige å holde stemt og sette opp, og også fordi da får du litt mer kontroll på fingrene først. Men det er selvsagt helt opp til deg.

Ibanez lager etter min mening de beste "billig-gitarene" på markedet. Her er et par fra Finn jeg ville sjekket ut:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245660054

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=241730985

Tipper du får prutet begge disse ned under 3000. Rimelige Ibanez-gitarer er tungsolgte på Finn fordi det er så enorme mengder av dem.

Dette er gode tips! Både Jackson og Ibanez har veldig gode i gitarer i denne prisklassen. Jeg er helt enig om tremolosystemer, forresten. Så gøy og nødvendig som låsbar tremolo er så er det fint å unngå det i denne prisklassen. Unntaket er om du finner noen med Floyd Rose 1000 Series, som er veldig god. At det er vanskelig å bytte strenger på de er ikke sant, det fikser hvem som helst med en kort YouTube-video, unbrakonøkkel og en avbitertang. Når du først har lært det er det easy peasy, og den lille ekstra tide du bruker på å bytte sparer du inn mens resten står og stemmer gitarene sine og du øver ekstra på arpeggios og ender opp som en bedre gitarist.

Og du skal selvfølgelig ikke ha noen Telecaster, det er det dummeste jeg har hørt. 😎

"Hva er best, Ferrari eller Lamborghini?"
"Kjøp deg en Toyota, du."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, mislykketmusikant skrev:

tviler på at det er noe særlig kvalitetsforskjell på de to du linket til. de er nok bygd på samme fabrikk, regner jeg med.

om maksimimspris var 3000, ville jeg gått for en brukt esp-ltd, om det er litt metal-orientert stil du er ute etter.

helst uten floyd rose eller andre låsbare tremoloer. de er nok fine å ha når man vet at man skal bruke tremoloen mye, for å hindre at gitaren blir ustemt. men det er slitsomt nok å få stemt en gitar uten komplisert tremolo. mye, mye verre med.

Støtter denne. 

Av de gitarene jeg her hatt under 5k så har LTD og Schecter gitt mest for prisen, perfekte gitarer for tyngre sjanger . Solgte nylig en Schecter C6 Deluxe for under 2 laken på finn. Utrolig mye gitar for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Skullkrusher skrev:

Dette er gode tips! Både Jackson og Ibanez har veldig gode i gitarer i denne prisklassen. Jeg er helt enig om tremolosystemer, forresten. Så gøy og nødvendig som låsbar tremolo er så er det fint å unngå det i denne prisklassen. Unntaket er om du finner noen med Floyd Rose 1000 Series, som er veldig god. At det er vanskelig å bytte strenger på de er ikke sant, det fikser hvem som helst med en kort YouTube-video, unbrakonøkkel og en avbitertang. Når du først har lært det er det easy peasy, og den lille ekstra tide du bruker på å bytte sparer du inn mens resten står og stemmer gitarene sine og du øver ekstra på arpeggios og ender opp som en bedre gitarist.

Og du skal selvfølgelig ikke ha noen Telecaster, det er det dummeste jeg har hørt. 😎

"Hva er best, Ferrari eller Lamborghini?"
"Kjøp deg en Toyota, du."

litt interessert i å vite hvilke gitarer folk i din omgangskrets bruker, som må stemmes i så stor grad at de rett og slett blir dårligere gitarister enn de ville blitt om de hadde floyd rose? send de hit, så skal vi få tipset dem om gitarer uten trem som holder stemmingen godt. hehe

og når det gjelder strengebytte (mer komplisert, ikke vanskelig, med mindre man skal sette på andre strenger enn det man hadde fra før. da er det en god del vanskeligere): uten trem (eller med strat-type non-floyd), så trenger du ikke umbrakonøkkel. noe som gjør at floyd ER mer komplisert enn et annet system. og når det er snakk om å motivere seg til å begynne med gitarspilling, er vel ikke det å knekke låst-tremolo-koden noe man nødvendigvis ønsker å bruke tid på. noe som igjen kan gjøre at man gir opp. da er det vel litt bedre med en  tele likevel, kanskje?

og når det gjelder bilvalget, er vel toyota kjent for å være mer sannsynlig å faktisk fungere enn de to italienske skranglete penisforlengerne du nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Skullkrusher said:

Dette er gode tips! Både Jackson og Ibanez har veldig gode i gitarer i denne prisklassen. Jeg er helt enig om tremolosystemer, forresten. Så gøy og nødvendig som låsbar tremolo er så er det fint å unngå det i denne prisklassen. Unntaket er om du finner noen med Floyd Rose 1000 Series, som er veldig god. At det er vanskelig å bytte strenger på de er ikke sant, det fikser hvem som helst med en kort YouTube-video, unbrakonøkkel og en avbitertang. Når du først har lært det er det easy peasy, og den lille ekstra tide du bruker på å bytte sparer du inn mens resten står og stemmer gitarene sine og du øver ekstra på arpeggios og ender opp som en bedre gitarist.

Og du skal selvfølgelig ikke ha noen Telecaster, det er det dummeste jeg har hørt. 😎

"Hva er best, Ferrari eller Lamborghini?"
"Kjøp deg en Toyota, du."

En Jim Root Squier Telecaster er kanskje innafor 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nære på å si at en Les Paul-type gitar kanskje kunne vært noe? (F.eks. en brukt Epiphone Les Paul eller LTD EC 256.) Fast stol og de er jo innafor både på metal og snillere, og det burde kanskje være mulig å finne noe brukt sånn omtrent i prisleiet det her er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Lekegitarist said:

Nå ser jeg på brukte gitarer. Men, er det mulig/litt å sende elgitarer med posten? Hvordan gjøres det på en trygg måte for gitaren i så fall? Noen som har erfaringer her? Eller bør en kun gå for gitarer en kan hente selv?

Har sendt og mottatt et lass med gitarer og basser, pleier ikke være noe problem. Det beste er selvsagt å sende i koffert, men så lenge man har en passelig stiv pappeske og polstrer gitaren godt slik at den ikke ligger og slenger inne i esken så går det bra.

Kan være lurt å bekrefte med selger at han vet hvordan han pakker en gitar for sending, og om han f.eks. har en gitar-eske liggende. Hvis ikke kan man ofte få tak i det hos en gitarbutikk; de har pappesker i hopetall som de bare leverer til gjenvinning og er glad for å bli kvitt.

Har også mottatt gitarer som kun har vært send i en dvask gitarbag med adresselapp klistret på. Anbefales ikke, men heldigvis har det gått bra de gangene det har skjedd med meg. Antar at postmennene ofte er litt ekstra forsiktige når de ser slike pakker, men det er jo ingen garanti.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jantore skrev:

Jeg vil sterkt anbefale deg å prøvespille gitaren(e) før du kjøper.Utseendet sier ingen ting om hvordan det føles å spille på den aktuelle gitaren,jeg tenker da særlig på skalalengde og radius på gripebrettet,samt tykkelse og profil på halsen.Kanskje du ender opp med en helt annen gitar enn det du hadde tenkt i utgangspunktet?:) Å motta en gitar i posten er vel mer for folk som kjenner den aktuelle gitaren godt fra før,og vet hva det er de handler.

 

Ja det er egentlig et veldig godt tips det. Jeg har bare spilt på én elektrisk gitar før. Nå har jeg fått en god del nyttig innput (og googlet en del mer), så jeg føler meg litt bedre forberedt på hva jeg vil ha når jeg tropper opp i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lekegitarist skrev:

Ja det er egentlig et veldig godt tips det. Jeg har bare spilt på én elektrisk gitar før. Nå har jeg fått en god del nyttig innput (og googlet en del mer), så jeg føler meg litt bedre forberedt på hva jeg vil ha når jeg tropper opp i en butikk.

Det å faktisk prøve gitarer før man kjøper, er jo det aller beste hvis man har mulighet for det. En gitarsjappe vil også sette på et nytt strengesett og gi deg en setup, uten kostnad for deg, hvis det er nødvendig, før du tar med deg gitaren hjem. I hvert fall hvis du ber om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En liten kommentar til Floyd Rose av Ibanez. Det finnes to tremoloer som er brukbare, og de har ordet PRO i seg, den gamle første Lo PRO (første halvdel av 90-tallet) og Edge PRO. Andre typer som f.eks Edge er laget av kinesisk smørmetall og holder stemminga - og dermed stemninga max det første året.

Skal man ha billig Ibanez med flytende tremolo, er kun S-serien fra noen år tilbake brukbar. Den med ZR-tremolo som er basert på kulelager og ikke kniver. Om den i tillegg har denne stabilator-låse-greia på baksia, slipper du problemer med stemminga, og du kan til og med spille videre om det ryker en streng / tune om gitaren. Også enkelt å bytte strenger.
https://ibanez.fandom.com/wiki/Edge_Zero

https://ibanez.fandom.com/wiki/ZPS3

Ellers har Gear4music en AX120 ute "på salg" nå, 2500,- for en SG-aktig veldig lett og lettspilt gitar med helt OK pickuper.
https://www.gear4music.no/en/Guitar-and-Bass/Ibanez-AX120-CA-Candy-Apple/2BIP

preview.jpg

Endret av BobbyBay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BobbyBay skrev:

En liten kommentar til Floyd Rose av Ibanez. Det finnes to tremoloer som er brukbare, og de har ordet PRO i seg, den gamle første Lo PRO (første halvdel av 90-tallet) og Edge PRO. Andre typer som f.eks Edge er laget av kinesisk smørmetall og holder stemminga - og dermed stemninga max det første året.

Skal man ha billig Ibanez med flytende tremolo, er kun S-serien fra noen år tilbake brukbar. Den med ZR-tremolo som er basert på kulelager og ikke kniver. Om den i tillegg har denne stabilator-låse-greia på baksia, slipper du problemer med stemminga, og du kan til og med spille videre om det ryker en streng / tune om gitaren. Også enkelt å bytte strenger.
https://ibanez.fandom.com/wiki/Edge_Zero

https://ibanez.fandom.com/wiki/ZPS3

Ellers har Gear4music en AX120 ute "på salg" nå, 2500,- for en SG-aktig veldig lett og lettspilt gitar med helt OK pickuper.
https://www.gear4music.no/en/Guitar-and-Bass/Ibanez-AX120-CA-Candy-Apple/2BIP

preview.jpg

Du tar feil om Edge, den lages i Japan av ordentlig metall. Samme konstruksjon som Lo-Pro Edge, som er en lavprofilsvariant av Edge. Jeg tror du forveksler med Edge III, Edge Pro II, også videre. Forvirrende system, men viktig å få fakta riktig. 

https://ibanez.fandom.com/wiki/Portal:Tremolo_bridges

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skullkrusher skrev:

Du tar feil om Edge, den lages i Japan av ordentlig metall. Samme konstruksjon som Lo-Pro Edge, som er en lavprofilsvariant av Edge. Jeg tror du forveksler med Edge III, Edge Pro II, også videre. Forvirrende system, men viktig å få fakta riktig. 

https://ibanez.fandom.com/wiki/Portal:Tremolo_bridges

Oops, ja der tok jeg feil. Jeg får ikke til å endre på innlegget heller. Takk for rettelsen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, BobbyBay skrev:

Oops, ja der tok jeg feil. Jeg får ikke til å endre på innlegget heller. Takk for rettelsen! 🙂

Ingen fare! Når det er sagt synes jeg Ibanez sine (gode) tremoloer er vel så bra som Floyd Rose, men de føles ganske annerledes. FR er mer stiv, mens Edge er mer myk og akrobatisk. Har en Ibanez RG Genesis med Edge som har helt latterlig mye flutter. Moro!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.