Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av ny gitar


ajl84

Anbefalte innlegg

Hei, som ny på forumet starter jeg en tråd som sikkert de aller fleste har startet en gang.

Jeg er på utkikk etter ny gitar men har litt paranoia for covid så vil helst unngå å dra på en fysisk butikk for å ta på samtlige, selv om dette helt klart er den beste fremgangsmåten...

Uansett så vil jeg oppgradere fra den gitaren jeg har i dag som er en Ibanez V50NJP. En gitar jeg har lært meg mye på men nå synes jeg tiden er inne for å legge i mer.

Det jeg vil ha er en westerngitar med cutaway i heltre, gjerne med mic.

Gitaren bør ha god topp og bunn så jeg kan synge med.

Når det kommer til budsjett er jeg litt fleksibel men vil unngå å bruke noe særlig mer enn 15K men kan godt koste langt mindre. Trenger ikke være ny.

 

Noen spesifikke anbefalinger hvilke jeg bør se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har likt alt av Furch jeg har prøvd, det ligger jo i riktig prissegment. Ellers kan du få tak i Gibson J-45 brukt til rundt 15k om du leter litt. 

Det fine med å kjøpe brukt er jo at hvis det ikke faller i smak så er det forholdsvis greit å selge videre igjen uten tap. 

Også må jeg spørre, hvorfor cutaway? Er det noen som noen gang har spilt over 10. bånd på en akustisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, MartheyG said:

Har likt alt av Furch jeg har prøvd, det ligger jo i riktig prissegment. Ellers kan du få tak i Gibson J-45 brukt til rundt 15k om du leter litt. 

Det fine med å kjøpe brukt er jo at hvis det ikke faller i smak så er det forholdsvis greit å selge videre igjen uten tap. 

Også må jeg spørre, hvorfor cutaway? Er det noen som noen gang har spilt over 10. bånd på en akustisk? 

Jeg har nok aldri vært over 10.bånd, men har spilt noen låter med bandet tidligere der jeg hadde capo på 7.bånd, og da ble det trangt for henda på gitarene uten cutaway (og særlig hvis det dukker opp en Hm/F#m (og da er jeg vel forsåvidt også over 10.bånd innser jeg))

Takamine er også verdt å sjekke ut! Legger du 10-15 lapper på en brukt Takamine så får du et solid stykke instrument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant å se her, etter hva jeg har sjekket ut er Taylor 314ce en gitar jeg tror jeg ville trives med. Ikke innenfor 15K ny men kanskje det dukker opp en brukt på finn e.l.

Estetisk sett foretrekker jeg sunburst, men tror ikke den perfekte gitar kommer i nærheten av 15K.

Noen som har erfaring med denne? Hadde også vært interessant om Furch eller Eastman og evt. andre som har en "direkte" erstatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er koa front, sider og bak. ser kul ut, og høres sikkert fett ut også.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208378214

du kan nok sikkert ikke gå feil med takamine, taylor eller furch. eller yamaha, for den sags skyld. mye fete yamaha-gitarer der ute.

finnes sikkert også en gang iblant kanskje en larrivee brukt til 15k eller under. men ser ingen på finn akkurat nå. alle er godt over budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eastman er jo et temmelig nytt merke her i norge, men når man ser på kritikker på flere forskjellige internasjonale forum (inkludert mandolincafe), får man et inntrykk av at eastman er veldig fine ting. men her i norge har folk sett seg blinde på at ting må være produsert i usa eller japan for å være brukbart. det er klart, at når det gjelder en del merker, som har produksjon i forskjellige land (gibson og undermerker, fender og undermerker, yamaha) så blir det gjort et poeng av at mexico-fender skal være dårligere enn usa-fender. men om man setter de folkene på mexico-fabrikken til å lage noe med samme kvalitet som de i usa-fabrikken, tipper jeg de er fullt i stand til det. det samme med kina. det at mye billig-gitarer blir laget i kina, betyr ikke at kinesiske instrumentmakere ikke vil være i stand til å lage flotte gode ting. slik jeg har forstått det, er dette tilfelle med eastman. der er det ikke lagt føringer om dårlig kvalitet, for å selge dyrere produkter produsert i land som har høyere status med hensyn til gjennomsnittlig kvalitet.

furch er trygge ting. god kvalitet, og selv om de også ser ut til å begynne å ta seg mer betalt for merket, er de fremdeles relativt billige i forhold til kvalitet.

jeg har aldri vært noe fan av halsene til taylor, men kvalitetsmessig er de vel svært gode, som jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Taylor og Furch er gode gitarer. Du kommer langt med en 314ce. 
Min erfaring med akustiske gitarer er at mange låter meget bra - men kommer med høy action og er litt tungspilt fra fabrikk. 

Ville vurdert å påkoste et profesjonelt oppsett, kjøpt 7-8 sett av samme strengetypen og bare vedlikeholdt over tid med samme strenger (merke og tykkelse). Mulig "høyere" serier som 314ce ikke har samme utfordring, men ha det i tankene. Hadde Taylor 114 og Furch 20cm tidligere - begge meget gode gitarer, men ekstremt høy strengehøyde. 

Ellers er Martin D16 innenfor ditt budsjett. Meget gode gitarer, men litt annen stil enn Taylor og Furch. er dempet i klanget og kanskje litt "varmere" i lyden. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor 314ce er laget i USA men det var ikke den biten som la den inn i vurderinga, men den er i heltre. Den er riktignok den billigste USA gitaren fra dem da... Men fortsatt over mitt budsjett, men kanskje innafor som brukt.

114 som nevnes her er fra Mexico men har kun front i heltre, mulig det ikke har noe å si med mine kvalifikasjoner men jeg har lyst på en i heltre.

Hvor dem er laget spiller egentlig ingen trille sålenge det er kunnskapsrike og dyktige folk med yrkesstolthet som lager dem.

Men Taylor's hals skal det være vissnok en smal sak å forandre strengehøyde siden den er boltet på. (alamo music på youtube)

Furch har ett tilsvarende system men grunnen til at jeg spør er at min Ibanez har fått skjev hals nå i vinter, antar det er luftfuktigheten som har noe å si i dette tilfellet. Justerte på Trustrod og fikk E-h strengene bra men e-strengen tar fortsatt i rundt 14. bånd, har siktet fra langsiden og ser den er nesten helt rett i øverkant men fortsatt skjev i nerkant så den er i tillegg vridd. 

Mulig dette er en smal sak for en instrument reparatør men jeg koster ikke på denne 1500 kroners gitaren en slik service, går fint å spille på om man ikke er over 7. bånd

Dette skal være sjeldent blant Taylor og Furch grunnet halskonstruksjonen med aluminium forsterkning.

Jeg skriver ikke dette av egen kunnskap men har fått dette inntrykket fra div videoer på youtube, fullt mulig jeg har misforstått dette eller blitt "lurt"

 

Så derfor spør jeg om Eastman har en versjon av denne type hals, noen som vet?

Eastman AC522CE er jo en fantastisk flott gitar å se på, helt etter min smak men har mye Mahogni som gir varm lyd og er også over budsjett. Deep-curve eller dynamisk er vel det jeg er ute etter.

Martin D16 er en Dreadnought og er ikke like allsidig som Auditorium, men fortsatt fullt mulig jeg har blitt lurt her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.