Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lave sadler, for høy action


tommynor

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med en Strat som er sammensatt av USA standard hals og MIM kropp. Gitaren har Wilkinson vsvg tremolo (flytende). Halsen passer perfekt i lomma, men noe er skikkelig off.

Sadelen til E-strengen (bassida) står i absolutt laveste posisjon. Likevel er action for høy. Gitaren oppleves som veldig stiv og tungspilt. Hvilke alternativer har jeg? Kan jeg rette på dette med trussrod, eller må det sterkere lut til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Naigewron skrev:

Hvis trussrod er stilt inn slik at halsen er rett og fin kan du enkelt shimme halsen i fremkant med en tynn pappbit.

Takk for svar. Jeg har aldri klart å bedømme om en hals er rett eller ikke, om den buer opp eller ned osv. Hvordan kan man måle dette helt nøyaktig? Jeg har sett folk som kikker nedover halsen. Det også jeg prøvd, men jeg klarer ikke å se om den går i den ene eller andre retningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.thomannmusic.no/harley_benton_notched_straightedge_guitar.htm?gclid=CjwKCAiApNSABhAlEiwANuR9YB42f8dtkOs2lfYAPrV8fEwrimHc_JEihEaCgC8nznwBbGvvsjxvXxoCAG4QAvD_BwE
 

En annen måte å sjekke, er å sette capo i 1. pos på halsen, så klemme ned på 12. og sjekke klaring på strengen. Kan også sjekke ved å klemme ned i siste pos. 
Er det mye klaring, må truss strammes. Er det ingenting, må den slakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, tommynor said:

Takk for svar. Jeg har aldri klart å bedømme om en hals er rett eller ikke, om den buer opp eller ned osv. Hvordan kan man måle dette helt nøyaktig? Jeg har sett folk som kikker nedover halsen. Det også jeg prøvd, men jeg klarer ikke å se om den går i den ene eller andre retningen. 

Sett en capo på første bånd og et av de høyere båndene (17-22). Du kan også bruke fingrene om du ikke har capoer.

Da eliminerer du nøtten og sadlene totalt, og strengen får ligge flatt på halsen. Jeg har aldri brydd meg om eksakte mål, men de skal være bittelitt avstand mellom båndene og strengen midt mellom de to capoene. Hvis strengen ligger nedpå båndene må du slakke på trussrod, og hvis avstanden er ganske høy (1mm eller mer) så kan du vurdere å stramme den.

Hvis avstanden er fin og lav så er halsen i fin form, og du bør vurdere en shim.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Naigewron skrev:

Sett en capo på første bånd og et av de høyere båndene (17-22). Du kan også bruke fingrene om du ikke har capoer.

Da eliminerer du nøtten og sadlene totalt, og strengen får ligge flatt på halsen. Jeg har aldri brydd meg om eksakte mål, men de skal være bittelitt avstand mellom båndene og strengen midt mellom de to capoene. Hvis strengen ligger nedpå båndene må du slakke på trussrod, og hvis avstanden er ganske høy (1mm eller mer) så kan du vurdere å stramme den.

Hvis avstanden er fin og lav så er halsen i fin form, og du bør vurdere en shim.

 

Takk for tips. Jeg googlet litt og fant denne:

https://www.sweetwater.com/insync/fender-recommended-neck-relief/

Av en eller annen grunn hadde jeg en sånn feeler-dings liggende, og jeg fikk målt til ca. 0,25 mm etter framgangsmåte som er beskrevet. 

Jeg har også lagt inn en shim (bit av visittkort) på enden av lomma, altså der kroppen slutter og halsen begynner. Det hjalp ingenting, dessverre. Vil det være hensiktsmessig med noe tykkere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, tommynor said:

Takk for tips. Jeg googlet litt og fant denne:

https://www.sweetwater.com/insync/fender-recommended-neck-relief/

Av en eller annen grunn hadde jeg en sånn feeler-dings liggende, og jeg fikk målt til ca. 0,25 mm etter framgangsmåte som er beskrevet. 

Jeg har også lagt inn en shim (bit av visittkort) på enden av lomma, altså der kroppen slutter og halsen begynner. Det hjalp ingenting, dessverre. Vil det være hensiktsmessig med noe tykkere? 

Det burde definitivt ha hjulpet nor, i alle fall. Er du sikker på at hele halsen ligger helt nede i halslomma? Hvis det er det minste mellomrom mellom halsen og lomma/shimmen så funker all hustering dårlig.

Kan alltids prøve noe tykkere, om ikke annet for å se om det gir noe effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Naigewron skrev:

Det burde definitivt ha hjulpet nor, i alle fall. Er du sikker på at hele halsen ligger helt nede i halslomma? Hvis det er det minste mellomrom mellom halsen og lomma/shimmen så funker all hustering dårlig.

Kan alltids prøve noe tykkere, om ikke annet for å se om det gir noe effekt.

To lag visittkort er definitivt alt for mye. Er vi sikker på at shimen er på rett plass? Strengene er enda lengre fra gripebrettet, og da spesielt på ned mot kroppen. Tungspilt som bare juling og ikke mulig å justere på sadlene. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tommynor skrev:

To lag visittkort er definitivt alt for mye. Er vi sikker på at shimen er på rett plass? Strengene er enda lengre fra gripebrettet, og da spesielt på ned mot kroppen. Tungspilt som bare juling og ikke mulig å justere på sadlene. 😂

Tror du legger shimmen på feil sted, da. 

Legg shimmen innerst i halslomma. 

How to Shim a Bolt-On Neck — Haze Guitars

 

Ja, bare vær obs på at shimming er egentlig ikke optimalt over lang tid (da snakker vi laaang tid), se bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, MartheyG skrev:

Tror du legger shimmen på feil sted, da. 

Legg shimmen innerst i halslomma. 

How to Shim a Bolt-On Neck — Haze Guitars

 

Ja, bare vær obs på at shimming er egentlig ikke optimalt over lang tid (da snakker vi laaang tid), se bilde. 

Jepp, det burde jeg strengt tatt innsett selv. Nå ble resultatet noe helt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Naigewron skrev:

Mulig vi mener "fremkant" er to forskjellige ting ja. Som @MartheyG sier, shimmen skal inn mot kroppen

Det er gjort. Jeg gikk for to lag, og resultatet ble skyhøye sadler, alt for lav action, tungspilt (sikkert pga lav action), strenge-buzz og det hele.

Jeg hater å skru på gitarer! 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Hanspanzer skrev:

Har man ikke mulighet til å få lagd shims på denne måten selv, er absolutt disse å anbefale. 

Som andre sier; tykkeste enden inn mot kropp. 

https://www.stewmac.com/tonewoods/shop-tonewood-by-instrument/electric-guitar-bodies-and-necks-and-wood/electric-guitar-necks/stewmac-neck-shims-for-guitar.html

stewmac-neck-shims-for-guitar.jpg

Det funker sikkert helt topp. Men jeg aner jo ikke hvilken helningsgrad jeg trenger. Da må jeg kjøpe et lass av disse og prøve meg frem. Det blir nok for dyrt, ja. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.