Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lave sadler, for høy action


tommynor

Anbefalte innlegg

1 time siden, Gubbe skrev:

Vel vel. Nå har du gjort det, og fått det til å funke slik jeg tolker det.
Neste gang - not so much hazzle!

Gitarfikling er jo ikke rakettvitenskap.

Vel, ikke helt spillbar enda. Nå har jeg fått justert action relativt lavt. Likevel er den stiv og rar. Masse buzz på g-streng, og alle strenger fra 14. bånd og opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger det an til nye operasjoner.

Fretbuzz tyder på at halsen kan ha godt av en nut/bridge/truss/level/crown (full setup). Det finnes mye info om denslags både i dette forumet og i diverse tutorials ellers på interwebnettet.
Du kjenner ingen kyndige som kunne ha tatt en titt, og guidet deg i riktig retning da?

Løsningsforslag basert på tekst er ikke så mye å forholde seg til som en konsultasjon IRL.

"Stiv og rar" forteller meg ikke så veldig mye om hvor jeg skulle ha begynt å sjekke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tommynor said:

Det funker sikkert helt topp. Men jeg aner jo ikke hvilken helningsgrad jeg trenger. Da må jeg kjøpe et lass av disse og prøve meg frem. Det blir nok for dyrt, ja. 🙂

Sannsynligvis 0.25 eller 0.5. Kjøper du begge kan du kombinere opp til 0.75, det utgjør ganske stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tommynor said:

Det funker sikkert helt topp. Men jeg aner jo ikke hvilken helningsgrad jeg trenger. Da må jeg kjøpe et lass av disse og prøve meg frem. Det blir nok for dyrt, ja. 🙂

Sannsynligvis 0.25 eller 0.5. Kjøper du begge kan du kombinere opp til 0.75, det utgjør ganske stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gubbe skrev:

Da ligger det an til nye operasjoner.

Fretbuzz tyder på at halsen kan ha godt av en nut/bridge/truss/level/crown (full setup). Det finnes mye info om denslags både i dette forumet og i diverse tutorials ellers på interwebnettet.
Du kjenner ingen kyndige som kunne ha tatt en titt, og guidet deg i riktig retning da?

Løsningsforslag basert på tekst er ikke så mye å forholde seg til som en konsultasjon IRL.

"Stiv og rar" forteller meg ikke så veldig mye om hvor jeg skulle ha begynt å sjekke....

Joda, jeg kjenner mange. Men jeg har brukt enorme summer på denne (dritt)gitaren allerede 😃 Prøver å knote det til selv på ett eller annet vis. Denne gitaren har vært et evigvarende prosjekt i mange år. Problemet er at jeg er håpløs når det gjelder sånn mekking. Arti læl 😂

Det er ikke så greit å veilede per tekst uten gitaren foran deg, det skjønner jeg veldig godt. Jeg tviler på at det er problemer med bånd eller nut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tommynor skrev:

Joda, jeg kjenner mange. Men jeg har brukt enorme summer på denne (dritt)gitaren allerede 😃 Prøver å knote det til selv på ett eller annet vis. Denne gitaren har vært et evigvarende prosjekt i mange år. Problemet er at jeg er håpløs når det gjelder sånn mekking. Arti læl 😂

Det er ikke så greit å veilede per tekst uten gitaren foran deg, det skjønner jeg veldig godt. Jeg tviler på at det er problemer med bånd eller nut. 

OK... kanskje du bare må slå deg til ro med "this guitar is a total jerk and an asshole" og gå videre....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gubbe skrev:

OK... kanskje du bare må slå deg til ro med "this guitar is a total jerk and an asshole" og gå videre....?

Det skulle jeg gjort for lenge siden, for det er det rasjonelle å gjøre. Men dess mer jeg plages med den, dess mer vil jeg få den bra. Forstå det den som kan. 

I realiteten startet jeg med en helt ok mim-strat. Så har den bare blitt verre og verre etter hvert som jeg har "oppgradert" deler. Ren idioti, og ja, jeg innser det selv. 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jantore said:

Kan ikke forstå annet enn at det er selve tremoloen som trenger justering,og ikke hals/kropp.For meg høres det ut som tremoloen er vinklet for mye opp slik at den blir for høy.Ta en titt på dette: Setting Up Your Stratocaster Trem by Intervals - Try This Out!  :)

Dette er jo et poeng. Og hvis du har topunkts-tremolo så er det lett å stille broen for høyt med de to skruene også.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.