Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

'Fender Stratocaster'


Jester

Anbefalte innlegg

Man har en Fender Stratocaster-kropp og en Fender Stratocaster-hals, begge fra to forskjellige originaler fra fabrikk. Hvis man da skrur dette sammen med all nødvendig  'passende' hardware fra en 3.dje Fender Stratocaster. Har man da en ekte Fender Stratocaster? Hvor går grensen for når man kan kalle det det ene eller andre?  Har man en Strat hvis instrumentet bare har Fender Stratocaster-body?  Eller bare neck? Hvor går grensen for 'partsocaster'-betegnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, har ikke noe godt svar. Kanskje det kan ha noe med gitarens opphav (fabrikk) og sammenstilling? Hvor viktig er matching av kropp og hals, hvor gode er produksjonstoleransene etc. 
 

Et annet aspekt er jo samleverdi for instrumenter som har potensial for det, ref matching numbers for biler...

Endret av shv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intuitivt vil jeg si at så lenge kropp og hals er intakt som de kom fra fabrikken, så er det "samme" gitar. Halsen kan ha fått nye bånd, tuners og nøtt, og jeg tror fortsatt jeg vil si at det er samme gitar.

Det er kanskje ikke helt rasjonelt å tenke slik, siden veldig mye av essensen i en gitar kommer fra delene som kan ha vært byttet ut (bro, plekterbrett, pickups, pots, bånd, nøtt og tuners), men det blir uansett bortimot umulig å objektivt definere dette.

Jeg kommer jo fra trommeverden, og der vil det fleste si at "et trommesett" er det samme så lenge tammer og basstromme ikke byttes ut. Skarptromme, stativer, pedaler, cymbaler, stikker, perkusjon og alt annet er fair game.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Naigewron skrev:

Intuitivt vil jeg si at så lenge kropp og hals er intakt som de kom fra fabrikken, så er det "samme" gitar. Halsen kan ha fått nye bånd, tuners og nøtt, og jeg tror fortsatt jeg vil si at det er samme gitar.

Ikke uenig. Hals og kropp er de som ble satt sammen av produsent. Nødvendig vedlikehold er tillatt uten at det går ut over modellnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo Fender kom opp med ideen om å bruke bolt-on fordi det skulle være enkelt å bytte ut halsen ved behov, så vidt jeg har skjønt. Så hvis man kjøper en ny Fender hals og monterer den på en Fender kropp, så er det en partsocaster? Altså ikke en Fender?😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Leo Fender kom opp med ideen om å bruke bolt-on fordi det skulle være enkelt å bytte ut halsen ved behov, så vidt jeg har skjønt. Så hvis man kjøper en ny Fender hals og monterer den på en Fender kropp, så er det en partsocaster? Altså ikke en Fender?😳

 

Bare delvis riktig vel? Det var sikkert betydelig billigere å prudusere også, og den godeste Leo hadde jo ikke i nærheten av de nødvendige verktøyer som skulle til for å hamle opp movedmotstanderen. Ikke erfaring heller. Det måtte gjøres enklere. At servicevennlighet var hovedtanken bak salg tillater jeg meg å tvile på. Men som du sier ved skade kan man skifte hals. Det er slike funderinger vedr, orginalitet og delutskifting som er tanken bak tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hva med Clapton sin "Blackie" - tross alt en ekte Fender, men også en partscaster fordi den er satt sammen av tre forskjellige gitarer. 
Hva med Gilmour sin Black Strat - eneste som er originalt der er vel kroppen... 

Begge disse er gitarer som har fått en kjempeverdi pga historien til instrumentet, og jeg vil kalle begge Fendere (men kanskje partso) - dette var vanskelige greier ass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GreenMan skrev:

Begge disse er gitarer som har fått en kjempeverdi pga historien til instrumentet

Må presisere at tråden ikke var ment for å ta stilling til en mulig verdi- økning/forringelse.
Hva kaller man en gitar som har en middels selektert Fender kropp og en svindyr Phil Kubicki hals, hvor logoen sier Kubicki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo helt klart problematikken hvis man tar en hals fra en masterbuilt og setter den på en Mexico-kropp, selv om jeg kanskje ikke ser for meg at det vil bli gjort.

Hva med en Les Paul med såpass omfattende halsbrudd at en luthier velger å fjerne original hals og lime på en ny? Til og med en hals luthieren har snekret selv, er det da fortsatt en Gibson Les Paul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jester skrev:

 

Bare delvis riktig vel? Det var sikkert betydelig billigere å prudusere også, og den godeste Leo hadde jo ikke i nærheten av de nødvendige verktøyer som skulle til for å hamle opp movedmotstanderen. Ikke erfaring heller. Det måtte gjøres enklere. At servicevennlighet var hovedtanken bak salg tillater jeg meg å tvile på. Men som du sier ved skade kan man skifte hals. Det er slike funderinger vedr, orginalitet og delutskifting som er tanken bak tråden

Ja, garantert en billigere produksjonsmåte også. Jeg mener bare å ha lest et sted at i hvert fall en deltanke var at det skulle være enkelt å bytte hals, og at de til og med så det som enklere og billigere å bytte hele halsen i stedet for å få fagfolk til å bytte bånd f.eks. men det er godt mulig jeg er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel like mange meninger som det er kombinasjoner av deler ? ...

Husker en fyr som sa han hadde en Gibson EDS-1275 ... som viste seg være en Epiphone han byttet pickupene på til Gibsons ... 

Jeg har ikke noe issues å kalle en kalle en partsocaster Strat eller Stratocaster ... men Fender ... da må det være Fender ... og original er original ... ikke en 62 hals på en 68 kropp med CS pickups o.s.v ...

Men det er da ‘my humble opinion’ ... 

Skikkelig ‘can of worms’ dette, men ikke på langt nær så ille som ‘pre-war Gibson Banjo’ can of worms’en !

Er helt innenfør å skifte ut den originale 4 strengs tenor halsen mot en nyprodusert 5 strengs hals med Gibson logo* og skifte ut toneringen mot en ny(ere) Huber f.eks og fortsatt kalle det en ‘pre-war mastertone’ ...

*) Er en håndfull eller to instrumentmakere som er ‘godkjente’ i ‘miljøet’ ... og av Gibson også kanskje ? Frank Neat, Prucha .... 

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

men det er godt mulig jeg er helt på jordet.

Jeg tenker man kan si at du absolutt IKKE er på jordet. Ser også at du nevner instrumenter med limt hals. Det er jo en helt annen saga. Som vi kanskje ikke skal blande inn i en allerede vrien oppgave.  Fasit finnes jo heller ikke når det gjelder ens personlige terminologi/nomenklatur.
Tråden kan vel kun fungere som en tankeventil.  

Endret av Jester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevie Rays nr. 1 hadde flere halser opp gjennom tidene. Blackie var også satt sammen av flere strater.

Fortsatt Fender Stratocasters eller partsos? 

Det finnes eksempler på vintage strat som kom originalt med kropp fra et årstall og hals fra året etter. Man tok liksom det som lå i hylla. 

Jeg er nysgjerrig selv hvor grensa går.

Interessant post. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.