Web Analytics
Jump to content

'Fender Stratocaster'


Jester

Recommended Posts

Man har en Fender Stratocaster-kropp og en Fender Stratocaster-hals, begge fra to forskjellige originaler fra fabrikk. Hvis man da skrur dette sammen med all nødvendig  'passende' hardware fra en 3.dje Fender Stratocaster. Har man da en ekte Fender Stratocaster? Hvor går grensen for når man kan kalle det det ene eller andre?  Har man en Strat hvis instrumentet bare har Fender Stratocaster-body?  Eller bare neck? Hvor går grensen for 'partsocaster'-betegnelsen?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, har ikke noe godt svar. Kanskje det kan ha noe med gitarens opphav (fabrikk) og sammenstilling? Hvor viktig er matching av kropp og hals, hvor gode er produksjonstoleransene etc. 
 

Et annet aspekt er jo samleverdi for instrumenter som har potensial for det, ref matching numbers for biler...

Edited by shv
Link to comment
Share on other sites

Intuitivt vil jeg si at så lenge kropp og hals er intakt som de kom fra fabrikken, så er det "samme" gitar. Halsen kan ha fått nye bånd, tuners og nøtt, og jeg tror fortsatt jeg vil si at det er samme gitar.

Det er kanskje ikke helt rasjonelt å tenke slik, siden veldig mye av essensen i en gitar kommer fra delene som kan ha vært byttet ut (bro, plekterbrett, pickups, pots, bånd, nøtt og tuners), men det blir uansett bortimot umulig å objektivt definere dette.

Jeg kommer jo fra trommeverden, og der vil det fleste si at "et trommesett" er det samme så lenge tammer og basstromme ikke byttes ut. Skarptromme, stativer, pedaler, cymbaler, stikker, perkusjon og alt annet er fair game.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Naigewron skrev:

Intuitivt vil jeg si at så lenge kropp og hals er intakt som de kom fra fabrikken, så er det "samme" gitar. Halsen kan ha fått nye bånd, tuners og nøtt, og jeg tror fortsatt jeg vil si at det er samme gitar.

Ikke uenig. Hals og kropp er de som ble satt sammen av produsent. Nødvendig vedlikehold er tillatt uten at det går ut over modellnavnet.

Link to comment
Share on other sites

Leo Fender kom opp med ideen om å bruke bolt-on fordi det skulle være enkelt å bytte ut halsen ved behov, så vidt jeg har skjønt. Så hvis man kjøper en ny Fender hals og monterer den på en Fender kropp, så er det en partsocaster? Altså ikke en Fender?😳

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Audun skrev:

Leo Fender kom opp med ideen om å bruke bolt-on fordi det skulle være enkelt å bytte ut halsen ved behov, så vidt jeg har skjønt. Så hvis man kjøper en ny Fender hals og monterer den på en Fender kropp, så er det en partsocaster? Altså ikke en Fender?😳

 

Bare delvis riktig vel? Det var sikkert betydelig billigere å prudusere også, og den godeste Leo hadde jo ikke i nærheten av de nødvendige verktøyer som skulle til for å hamle opp movedmotstanderen. Ikke erfaring heller. Det måtte gjøres enklere. At servicevennlighet var hovedtanken bak salg tillater jeg meg å tvile på. Men som du sier ved skade kan man skifte hals. Det er slike funderinger vedr, orginalitet og delutskifting som er tanken bak tråden

Link to comment
Share on other sites

Hm, hva med Clapton sin "Blackie" - tross alt en ekte Fender, men også en partscaster fordi den er satt sammen av tre forskjellige gitarer. 
Hva med Gilmour sin Black Strat - eneste som er originalt der er vel kroppen... 

Begge disse er gitarer som har fått en kjempeverdi pga historien til instrumentet, og jeg vil kalle begge Fendere (men kanskje partso) - dette var vanskelige greier ass. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, GreenMan skrev:

Begge disse er gitarer som har fått en kjempeverdi pga historien til instrumentet

Må presisere at tråden ikke var ment for å ta stilling til en mulig verdi- økning/forringelse.
Hva kaller man en gitar som har en middels selektert Fender kropp og en svindyr Phil Kubicki hals, hvor logoen sier Kubicki?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo helt klart problematikken hvis man tar en hals fra en masterbuilt og setter den på en Mexico-kropp, selv om jeg kanskje ikke ser for meg at det vil bli gjort.

Hva med en Les Paul med såpass omfattende halsbrudd at en luthier velger å fjerne original hals og lime på en ny? Til og med en hals luthieren har snekret selv, er det da fortsatt en Gibson Les Paul?

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jester skrev:

 

Bare delvis riktig vel? Det var sikkert betydelig billigere å prudusere også, og den godeste Leo hadde jo ikke i nærheten av de nødvendige verktøyer som skulle til for å hamle opp movedmotstanderen. Ikke erfaring heller. Det måtte gjøres enklere. At servicevennlighet var hovedtanken bak salg tillater jeg meg å tvile på. Men som du sier ved skade kan man skifte hals. Det er slike funderinger vedr, orginalitet og delutskifting som er tanken bak tråden

Ja, garantert en billigere produksjonsmåte også. Jeg mener bare å ha lest et sted at i hvert fall en deltanke var at det skulle være enkelt å bytte hals, og at de til og med så det som enklere og billigere å bytte hele halsen i stedet for å få fagfolk til å bytte bånd f.eks. men det er godt mulig jeg er helt på jordet.

Link to comment
Share on other sites

Er vel like mange meninger som det er kombinasjoner av deler ? ...

Husker en fyr som sa han hadde en Gibson EDS-1275 ... som viste seg være en Epiphone han byttet pickupene på til Gibsons ... 

Jeg har ikke noe issues å kalle en kalle en partsocaster Strat eller Stratocaster ... men Fender ... da må det være Fender ... og original er original ... ikke en 62 hals på en 68 kropp med CS pickups o.s.v ...

Men det er da ‘my humble opinion’ ... 

Skikkelig ‘can of worms’ dette, men ikke på langt nær så ille som ‘pre-war Gibson Banjo’ can of worms’en !

Er helt innenfør å skifte ut den originale 4 strengs tenor halsen mot en nyprodusert 5 strengs hals med Gibson logo* og skifte ut toneringen mot en ny(ere) Huber f.eks og fortsatt kalle det en ‘pre-war mastertone’ ...

*) Er en håndfull eller to instrumentmakere som er ‘godkjente’ i ‘miljøet’ ... og av Gibson også kanskje ? Frank Neat, Prucha .... 

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Audun skrev:

men det er godt mulig jeg er helt på jordet.

Jeg tenker man kan si at du absolutt IKKE er på jordet. Ser også at du nevner instrumenter med limt hals. Det er jo en helt annen saga. Som vi kanskje ikke skal blande inn i en allerede vrien oppgave.  Fasit finnes jo heller ikke når det gjelder ens personlige terminologi/nomenklatur.
Tråden kan vel kun fungere som en tankeventil.  

Edited by Jester
Link to comment
Share on other sites

Stevie Rays nr. 1 hadde flere halser opp gjennom tidene. Blackie var også satt sammen av flere strater.

Fortsatt Fender Stratocasters eller partsos? 

Det finnes eksempler på vintage strat som kom originalt med kropp fra et årstall og hals fra året etter. Man tok liksom det som lå i hylla. 

Jeg er nysgjerrig selv hvor grensa går.

Interessant post. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.